Hallo allemaal, Binnenkort ons eerste echte kinderpartijtje! Jippieyayee ... Er komen 6 kindjes... voornamelijk jongens! Nu wilde ik eerst, gaan bowlen.... Nee, afgeketst. Daarna binnenspeeltuin....kan alsnog. Maar ik vind een speurtocht toch ook wel errug leuk moet ik zeggen ! Maar ik vraag mij af : Net 5, zijn ze er niet te klein voor? WAT IS HET LEUKSTE, wat is het beste? Hoe pak je zoiets aan? Welke opdrachten? Hebben jullie tips? Hoelang ben je hiermee ZOET? ??? Please... help me..... tips om thuis dingen te doen GRAAG!
Wat wil je eigen kind graag doen? Met vijf jaar zou ik vooral niet al te veel plannen en in de winter en ook in het voorjaar vooral ook rekening houden met het weer, dus niet alleen een buiteniets plannen, maar ook een binnenalternatief hebben voor het geval het regent ed. Wij hebben bij de oudste destijds een fotospeurtocht gedaan van school naar huis. Bij school startten ze met de eerste foto van de plek waar ze naar toe moesten, daar hing dan weer een nieuwe foto, enz. Gaan we dit jaar bij de jongste waarschijnlijk ook doen (die wordt 6). Een route langs speeltuintjes waar ze dan even kunnen spelen is ideaal. Eventueel inderdaad met opdrachtjes oid. En je kunt er ook nog een thema aan hangen en bv. aan het eind een 'schat' (bv. iets lekkers of een klein cadeautje) verstoppen.
Een fotospeurtocht is super leuk, je kan het zo makkelijk en moeilijk maken alsje zelf wil. Gaan ze vanaf school meteen met je mee? Heb je een continue rooster of is het op een woensdag en moeten ze nog eten? Start thuis met drinken en wat lekkers, zelf cake of muffin versieren doet het altijd goed. Daarna starten met de speurtocht, zoals mijn voorganger al schrijft langs speeltuintjes. Je kan onderweg ook meteen spelletjes doen. Je neemt dan wat spullen mee in een tas. Onderweg, blinddoeken bij de speeltuin en moeten ze een parcour afleggen iemand begeleid ze er door heen, daarna wisselen. Wie is het snelste op 1 been, met 2 voeten springen, 2 vriendjes met de voeten aan elkaar (zou ik wel op een grasveld doen), pittenzakken of stenen goouen in een cirkel, wie het dichtste op de middenstip heeft gegooid heeft gewonnen. Als ze een opdracht hebben gedaan kun je ze een puzzelstuk geven, hebben ze de route klaar en alle spellen gedaan mogen ze de puzzel maken.op de laatste (puzzel) foto staat het eindpunt waar bijvoorbeeld een schat ligt. Bijvoorbeeld als je een piraten thema hebt 3hoekige stukken stof waar ze op kunnen tekenen en om doen, of een tshirt of een (schat) kistje van hout (action) om op te plakken en tekenen. Daarna schatkist snoepje om er in te doen. Een knikkerzak om op te tekenen en gebruiken als opbergzak. Bij thuiskomst een knutselactiviteit en daarna vrij spelen. Voor de zekerheid wat extra spelletjes bedenken voor als het slecht weer is. Bijvoorbeeld wat verkleedkleding klaar leggen, die moeten ze aandoen als ze met een dobbelsteen 6 gooien, tot een ander dit gooit mogen ze met een vork of lepel chips eten. Duurt het te lang dan 2 cijfers afspreken. Erg leuk en veel lol. Wat kleurplaten achter de hand houden. Opdrachten uitvoeren, bouw met lego de cijfer 1, of een vierkant of gebruik bouwvoorbeelden. Wat teken ik, maak opdrachten kaartjes en vertel wat ze moeten tekenen, de rest moet binnen 2 min raden wat het is. Neem makkelijke dingen en wat moeilijke dingen ( klok, kat, maan, kasteel, huis etc)
Wij hebben toen de oudste 6 werd een heel simpele Star Wars speurtocht gedaan. Kleine star wars figuurtjes uitgeprint met een pijl eronder welke kant je uit moest en die met flink wat tape vastgemaakt op een beetje lastig te vinden plekjes. De speurtocht eindigde bij de speeltuinvereniging. Het was zo simpel om te maken, maar die jongens hebben het er nu nog steeds over, dat het zo leuk was. Wat ik je wel als tip mee wil geven: let goed op de verkeersveiligheid. Een groep van 6 kleuters gaat alle kanten op en luisteren ho maar. Mijn man en ik hadden er onze handen vol aan om ze veilig op de stoep te houden. Dus met minder dan 2 volwassenen zou ik er niet aan beginnen
Hier een dino speurtocht. Gewoon ouderwets met pijlen op de grond. Langs een paar veldjes waar ze opdrachtjes moesten doen. Picknicken in de speeltuin en op t eind dino botten opgraven inde zandbak.. Groot succes
Super leuk met die botten opgraven. Ik zag een keer ook zon vaag idee van een vader die in de bodem van hun zandbak thuis in het cement dino afdrukken haf gemaakt.... en dan wachten totdat de kids het ontdekken .. zó leuk!
Toen onze oudste zoon 6 werd hebben we een Pokemon kinderfeestje gegeven. Thuis spelletjes met een Pokemon thema en voor de speurtocht had ik Pokemon plaatjes gelamineerd en buiten verstopt. Was een groot succes!
Weet je wat ook leuk is voor die leeftijd. Natuursurvivalroutes in de natuur. Met natuurlijke obstakels en zo.
Toen onze zoon 5 werd hebben we oa ook een speurtocht gedaan. Was een groot succes. We hadden als thema piraten dus lag er opeens een schatkaart in de brievenbus. De route liep via 2 speeltuintjes (waar ze tussendoor kunnen spelen/wat drinken/chips) naar de 3e speeltuin waar een grote schatkist begraven lag onder een hoge glijbaan. Ze hebben met z’n allen vol enthousiasme gegraven om de schatkist naar boven te krijgen. En toen ze hem eenmaal hadden, fantastisch gezicht om die enthousiaste snoetjes te zien. Hier waren we 1/1,5 uur onderweg. Zoontje wil ook dit jaar weer een speurtocht doen op zijn kinderfeestje