In mei naar school of na de zomervakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door baby90, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Onze dochter is eind mei jarig en mag dan naar de basisschool. Heel leuk natuurlijk, en ze praat er al maanden over. Maar nu het volgende..
    Beide meiden gaan nu 2.5 dag naar het kdv. Ik werk onregelmatig en op het moment weinig. Daarnaast ben ik student (thuis).
    Nu ben ik op zoek naar een baan voor +/- 3 dagen in de week voor vast en ik vraag me af wat nu handig is met onze dochter. Als ik straks namelijk 3 hele dagen werk, moet ze naar de bso. Niets mis mee.. Maar dat moet ze dan ook in de zomervakantie. En als ik zo bedragen voorbij zie komen schrik ik wel van wat het allemaal kost. 6 weken lang 3 dagen afnemen?:confused:
    Daarnaast, is het wel handig zo vlak voor de zomervakantie? Het heeft haar een hele tijd gekost eer ze echt gewend was op het kdv. Ik ben bang dat dit op school ook een lange tijd gaat duren. Hoe zouden jullie het doen? Wat is handig?

2. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Maar als ze niet gelijk in mei start moet ze dus 3 dagen op het KDV blijven begrijp ik en die kosten zullen ook wel flink zijn neem ik aan. Dus kosten maak je sowieso!

En ja ik vind wel gewoon starten op het moment dat ze 4 is geworden. Duurt nog 1,5 maand voordat de zomervakantie begint dan en ze gaat voor haar verjaardag ook al een paar keer wennen. En het ene kind heeft gewoon meer tijd nodig dan het andere kind om gewend te raken maar of je dat nu doet voor of na de vakantie ze moet er toch een keer aan geloven.

Maar ik ben daar misschien wat 'harder' in.

3. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Ik ben totaal niet hard en heb mn dochter nog steeds het liefst bij me maar ik ben het met ShineBright eens..

4. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Gewoon in mei starten met school. Mooeie periode om te wennen :)

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mijn oudste dochter is ook in mei gestart. Prima periode inderdaad.

En lijkt me dat je de kosten inderdaad maakt als ze toch ook naar het kdv gaat/moet?

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Starten in mei, het wennen is voor de verjaardag dus ergens tussen de 2 en 4 weken voor ze jarig is.

Ik heb ook het principe je bent 4 dus naar school, ze horen tegen die tijd ook echt niet meer op kdv. Onze knul was al eerder klaar voor de basisschool, als het aan hem had gelegen was hij al maander eerder begonnen. Hij is voor de zomervakantie begonnen, kon hij vast wat wennen aan de lange dagen en de regels, na de vakantie wist hij wat er te wachten stond alleen dan met minder kinderen.

7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Bij ons op het kdv mochten ze trouwens niet blijven ook hoor. Ja, enkele overlappende weekjes, maar niet zomaar een paar maanden omdat dat voor jou makkelijker en goedkoper zou zijn ;) Genoeg andere kindjes die dat plaatsje weer in kunnen nemen.
    En je dochter doe je er natuurlijk ook geen plezier mee.

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn zoon is van 31 mei en ondanks dat hij het mega spannend vond en er 33 kinderen in de klas zaten heb ik hem wel direct naar school laten gaan.
    Ik ben voor om ze toch al naar school te laten gaan.

9. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Mijn dochter is van half mei en is ook gewoon met 4 begonnen. Het is dan nog wel even tot de zomervakantie. Overigens had ze er zelf ontzettend zin in.

10. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Dank voor jullie reacties. Ik maak me gewoon een beetje druk om niks, nu al:oops:

Uiteraard kost het kdv ook geld, maar nu krijgen we het meeste terug. Ik weet niet hoe dat gaat als ik straks 3 dagen ga werken. Dan moeten we uiteraard meer betalen. Een bso lijkt me trouwens goedkoper:o:

Jullie hebbben gelijk, ze kan natuurlijk ook niet zomaar een paar maanden langer op het kdv blijven denk ik. Ik zie er denk ik ook een beetje tegenop:$
    Misschien omdat ze zelf altijd moeite heeft met nieuwe mensen.. Maar het feit dat ze al een tijdje over school praat zegt misschien al genoeg, ze is er echt aan toe.

11. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hier precies 6 weken voor de zomervakantie jarig. School raadde het af om naar school te gaan de laatste weken. Heb hem wel 5x laten wennen op de woensdag ochtend. Bij het kdv kon die langer blijven, dat mag wettelijk ook. Krijg je gewoon toeslag voor.
    Vraag eerst eens bij school het beleid op. Misschien raden zij het ook af. Maar het is niet verplicht om dan niet te gaan. Je mag de keuze altijd zelf maken.

12. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Ik zou ook even vragen wat ze op school doen, want ik weet ook niet in welke regio je zit? Wij in zuid en afgelopen jaar en dit jaar weer als eerste regio, afgelopen jaar had ik er eentje die begin juni jarig was en hij mocht oefenen tot de vakantie 1x per week en na de vakantie vast. Hij is die maand en in de zomervakantie ook gewoon bij mij gebleven. Was ook een klas van meer dan 30, grotere kinderen die toe zijn aan gr3, druk met het afsluiten van het jaar. Nu is de klas veel kleiner en is hij niet meer het ukkie tegenover de reuzen van gr2.

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn dochter is van half mei en start de dag daarna gewoon op school. Het is dan nog 8/9 weken tot de vakantie, lijkt mij een mooie periode om te wennen aan alles en dan na de vakantie gelijk ‘gewend’ van start. Spannend hè :)

14. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Sterkte! Blijft lastig om je "baby" achter te laten..
    Ik had het op met mijn dochter, voor mijn gevoel was ze nog zo klein toen ze naar school ging!

Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Ehh, als je werkt en je kind gaat 3 dagen naar het KDV ipvnaar school+BSO, dan ben je toch veel meer uren nodig en dus veel duurder uit?

16. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Misschien dat als ze werkt, ze meer inkomen hebben. En met meer inkomen krijg je relatief minder toeslag? Maar in schoolweken is BSO inderdaad een stuk goedkoper dan KDV qua uren.

En ja, het is een drempel om je kleine meisje los te laten naar de basisschool/BSO. Alleen is wachten tot na de zomer wel uitstelgedrag hiervan, ze zal toch eens moeten. En als ze in mei jarig is heeft ze echt nog heel veel weken tot de zomervakantie. Dat zou ik niet allemaal over laten slaan omdat je er tegenop kijkt, kinderen zijn vaak flexibeler dan je denkt. Soms is het logistiek even puzzelen en aanpassen aan schooltijden, BSO, KDV, maar het went vanzelf. En de kosten helaas, ja, die wennen ook vanzelf je houdt er altijd nog meer van over. En het loslaten van je kind, went op een gegeven moment ook, echt! :thumup:

17. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #17 Zana28, 10 okt 2018
    Laatst bewerkt: 10 okt 2018
    Mijn zoontje is ook direct na zijn verjaardag gestart. Hij was er ook aantoe, maar heel eerlijk, achteraf schrok ik een beetje, omdat ik mij vooraf niet voldoende realiseerde dat hij van een peuterspeelzaal (groep met maximaal 16 kinderen en twee leidsters) in een groep met 28 kinderen en één juf kwam. Het is gewoon druk zo net voor de vakantie, er wordt vaak nog van alles georganiseerd, zoals sportdagen en juffendag, en de juffen ( vaak werken ze maar 2 of 3 dagen in de week) kunnen echt niet aan elk nieuw kind heel veel aandacht geven, want er zitten ook kinderen in de klas, die sowieso meer aandacht door hun gedrag vragen.
    Kinderen wennen natuurlijk snel en veroveren hun plekje, maar het is wel handig dat ze echt zelfstandig zijn wat betreft aankleden en toiletbezoek. En de eerste weken kosten vaak extra energie. Ze zijn natuurlijk nog niet schoolplichtig met 4 jaar en je kunt ze in samenspraak met de juf nog een middag thuis houden of zo, maar aan de ander kant haal je ze dan ook weer uit de groep.
    Na de vakantie gingen veel kinderen, waar hij net mee in de groep zat, door naar groep 2 en begonnen ze met 12 kinderen, dat was lekker rustig. Maar dat is in elke school natuurlijk weer anders, nu hebben ze hier combinatieklassen 1/2, daar is het nivauverschil nog groter en ze doen allemaal andere werkjes, maar zo net voor de zomervakantie lopen deze klassen ook weer vol.
    Vraag gewoon wat het beleid van school is, ze weten hoeveel kinderen in de klas zitten en hebben misschien ook vaste instroommomenten. Als mijn zoon 14 dagen later was geboren, had hij na de vakantie moeten starten.

18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    de kosten ga je hoe dan ook maken. je krijgt echt nog wel veel weer terug via kinderopvangtoeslag. bij ons dagverblijf betaal je voor een x aantal uren per jaar, en dan kies je of je wel of geen vakantie opvang wilt, en die uren worden dan over het hele jaar gemiddeld, waardoor je niet opeens in de vakantie 3x zoveel betaald, maar iedere maand gewoon ook wat extra voor de vakantie periodes.

daarnaast op de school van mijn zoon kunnen de kinderen beginnen tot ca. 1 maand voor de zomer vakantie, die laatste periode is gewoon druk, de kinderen zijn toe aan vakantie, de klassen zitten vol.
    De kinderen geboren in mei mogen gewoon starten als ze 4 worden, de meeste zijn er dan ook wel echt aan toe. en hebben er heel veel zin in.
    het is gewoon een spannende nieuwe periode.

voor eventueel lagere kosten zou je eens kunnen kijken of er naschoolse gastouder opvang mogelijk is, deze hebben vaak een lager tarief.

succes!

19. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik zou ook met de school overleggen wat zij adviseren. Het einde van het schooljaar is druk en zoals ik hier ook lees, de ene school raad aan om in het nieuwe schooljaar te beginnen terwijl de andere school het prima vind als de kinderen naar school gaan en komen wennen.

Niet alle kdv vinden het goed als kinderen na hun 4e verjaardag nog komen dus dat is ook overleggen op de kdv hoe zij hierin staan.

20. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Zelf ken ik een kindje dat eind mei jarig is en die is na de zomer gestart. Geloof dat de ouders nog op vakantie gingen vlak voor de vakanties begonnen. In verband met de kosten bleef ze naar het kdv gaan in de zomervakantie. BSO is zeker een stuk duurder dan gewone opvang.
    Het kan dus wel.

Deel Deze Pagina