Ik heb al een ander topic gelezen over dit onderwerp en ik heb begrepen dat verf op terpetine-basis niet zo'n goed idee is tijdens je zwangerschap. Ik ben net zwanger en wij hadden echter het idee om eind mei (dan ben ik dus iets van 14 weken, als het blijft zitten) de buitenboel te gaan schilderen. Mag ik vragen wat jullie mening hierover is? Zelf heb ik het idee dat het buiten wellicht minder kwaad kan door de frisse lucht. Beter 'luchten' dan in de buitenlucht verven is lijkt me niet mogelijk... (en verf op waterbasis buiten lijkt me geen goed plan)
als jij gaat verven zou ik t doen als je echt op de wind staat dus die dampen niet binnen krijgt.. Als dat niet gaat lukken zou ik t mooi aan een/ meerdere ander(en) overlaten..
Het is de openlucht, dus in principe moet het wel kunnen. Hier moet de buitenboel ook en kijken we het even aan. het verf krabben/afbranden kan ik iig gewoon doen
ik zou het niet doen.. gewoon, omdat in (de buurt van) verfdampen (zeker terpentinebasis) verkeren als zwangere damewordt afgeraden zou er geen goed gevoel bij hebben zelf... ik schilder al niet meer in mijn eigen atelier (ook niet acryl) om die reden. succes!
Op zich denk ik dat het schilderen in de buitenlucht geen kwaad kan, maar... op de één of andere manier zou ik het toch niet doen. Gewoon een gevoel. Vraag het anders even na bij de verloskundige, daar ben je dan voor die tijd toch al geweest.
Ik zou het gewoon doen hoor. Het is in de buitenlucht dus ventilatie genoeg. Helemaal als je niet zelf gaat verven kan het echt geen kwaad.
misschien een domme vraag he,en ik hoop niet nu een hoop boze dames over me heen te krijgen,maar wat kunnen de gevolgen zijn als je toch bewust of onbewust zou schilderen op terpetine basis??? dat het slecht is,dat is bekend.....
Verhoogde kans op miskraam en verhoogde kans op aangeboren afwijking in het zenuwstelsel of gehoor. Het blijft natuurlijk statistiek, maar daarom zou ik het niet doen. Stel dat er inderdaad iets misgaat, dan denk ik dat je toch zult denken "Had ik nou maar (niet)...."
jeetje zeg,dat is niet niks nee.....en precies wat je zegt ja,stel dat je het toch hebt of had gedaan,en later is er iets niet goed,dat vergeef je jezelf dan toch nooit. bedankt voor het antwoord,ik had hier totaal geen benul van... gelukkig is bij ons alles al geschilderd,en gar waarschijnlijk volgende week het bedje enzo opbouwen...
Het afbranden lijkt me ook niet echt gezond voor een zwangere, daar komt natuurlijk net zo goed of zelfs ergere damp bij vrij Krabben of schuren met mondkapje, en koffie zetten wordt het denk ik . En o ja, verf gaan kopen, en oh en ah zeggen als het af is.
Hoi, Nou hier ga ik volgende week gewoon beginnen met schuren en schilderen. Mijn kozijnen moeten echt gedaan worden. Het is in de buitenlucht en ga echt niet met mijn neus de verf opsnuifen. Maar je moet vooral doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Er mag zoveel niet. Gewoon lekker rustig aan en genoeg pauzes nemen. Je staat toch ook geen uren te schilderen. Succes
Ik ben nu ruim 34 weken zwanger (overigens nog altijd nagenoeg klachtenloos) en wij hebben in augustus/september ons huis zelf geschilderd. Mijn partner moest schuren (heb ik een hekel aan), ik heb alles in de verf gezet, in de buitenlucht, bovenop de steiger. Geen enkel probleem ondervonden. Ook heb ik zelf behangen en zelf de babykamer geverfd (dit is wel op waterbasis gegaan trouwens) en daarbij goed gelucht. Je mag zoveel dingen niet die vroeger geen enkel probleem waren. Om nou dagen, binnen, in die lucht te zitten zonder te ventileren okay, maar in de buitenlucht met de mogelijkheid te stoppen wanneer jij wil, moet naar mijn idee gewoon kunnen en je hebt ook mondkapjes trouwens. Groetjes
Inderdaad ik zou het om die reden ook niet doen. Ik kom in mijn werk veel mensen tegen met de schilderziekte, 'ernstig hersenletsel ten gevolgen van verfdampen'. Ik snap dat dit gaat om proffesionele schilders die veel schilderen (ook veelal buiten!), maar als ik dan denk aan de hersenen van mijn baby die nu zo hard ontwikkelen zou ik me hier niet met een prettig gevoel aan bloot stellen. Verf op waterbasis/ acryl heeft overigens geen invloed op het zenuwstelsel omdat een bepaalde giftige stof hierin niet verwerkt zit. Simpele stoffe mondkapjes houden de giftige stoffen trouwens niet tegen.