Hoi, Mijn dochtertje is inmiddels al 9 maanden, maar ik blijf met een lastig probleem zitten; Ik blijf sinds de bevalling last houden van mijn perineum. De eerste tijd is dit niets raars, ik ben ook ingeknipt en bij de bevalling geholpen door de vacuumpomp. Ook is mijn placenta op de o.k. verwijderd, dus allemaal niet vreem dat dit de eerste periode last geeft. Nu bleef ik last houden van soort van oppervlakkige 'scheurtjes'. Na wat uitzoeken kwam ik erachter dat dit verergerde nadat ik ontlasting heb gehad. Ik ben op onderzoek uitgegaan en ik merkte dat, wanneer ik op het punt sta om een 'grote boodschap' te doen, zeg maar, er een hele grote druk komt te staan op mijn perineum. Vaak gaat het ook wat bloeden. Als ik (met een wc-papiertje) op die plek voel, dan voel ik aan de andere kant van mijn huid op die plek echt mijn ontlasting aankomen, zeg maar. Sorry voor de iets wat vieze uitleg , maar weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Ik weet zeker dat ik dit voorheen niet had en het lijkt me ook niet helemaal normaal. Ik ben al langs de huisarts geweest en die heeft ernaar gekeken. Hij dacht echter dat het van een schimmelinfectie kwam, die scheurtjes. Of een of andere huidziekte. Als de schimmelzalf niet werkte moest ik maar naar de dermatoloog. Ik heb mijn versie van het verhaal verteld, maar had het idee dat ik niet serieus genomen werd. Ik vroeg me af of het kan dat na de zwangerschap en bevalling je organen iets anders zijn gaan/blijven liggen? Zo hoefde ik tijdens mijn hele zwangerschap ook erg weinig te plassen. Heel fijn natuurlijk. Maar als ik nu een volle blaas heb voel ik dat ook nauwelijks. 'Vroeger' voelde ik dan heel duidelijk in mijn onderbuik dat mijn blaas gespannen was. Dat is nu helemaal niet meer, alsof ie wat meer naar achteren ligt ofzo. In januari willen we gaan 'klussen' voor de 2e, maar ik wil wel zeker weten dat alles goed zit 'daar beneden'. Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik weet niet zo goed waar ik de vragen anders nog kan stellen, aangezien de huisarts er verder niets mee wilde doen. Alvast super bedankt voor de reactie! Groetjes Sanne
hoihoi, Je bekkenbodem en de spieren in je bekken, krijgen een behoorlijke opdonderder door de zwangerschap/hormonen/bevalling.Door te trainen maak je je bekkenbodem weer sterk en strakker. Ik denk doordat het bij jou nog wat slapper is je daarom die druk ervaart. Wat je evt kan doen is naar een bekkenbodemfysio gaan om voor jou juiste oefeningen te krijgen. De scheurtjes op je perineum staat mijn inzien los van dit probleem. Het zou dan ook best een schimmeltje kunnen zijn. Als je zeker weet dat het verband met elkaar heeft vraag de huisarts dan om met je mee te kijken/voelen. Dat maakt het hopelijk duidelijker. Imke
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb alleen dus echt het idee dat het verband er wel is. Dit heb ik ook echt duidelijk tegen de huisarts gezegd. Het is niet alleen een 'druk' die ik voel, maar dus echt mijn ontlasting die ik aan de andere kant van mijn perineum voel zitten. Om niet te veel druk erop te krijgen moet ik het vaak echt met een wc-papiertje naar achteren duwen, voordat het eruit komt. (nogmaals sorry voor de onsmakelijke uitleg, maar om het verhaal duidelijk te krijgen...) Ik had zelf op internet gezocht en de huisarts verteld dat ik dacht aan een darmverzakking, maar hier moest hij een beetje om grinniken en was niet zo blij met mijn zelfdiagnose. :x Ik denk dat ik toch maar een nieuwe afspraak bij de huisarts maak. Ik zit bij een praktijk waar er 2 huisartsen zijn, dus misschien nu maar naar de andere vragen... Ik ben ook al dik 2 maanden af en aan met de schimmelzalf aan het smeren en dat werkt ook niet, dus die optie heb ik inmiddels al afgeschreven. Blijft lastig he, klachten in die regionen