spieken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door geaaa, 22 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Dit was bij ons op de middelbare al. potlood,gum dat was het.

1 leraar ging tijdens een gewone toets weg. Tja dan kun je niet verwachten dat kinderen niet gaan overleggen:roflmao:

Op het mbo als HBO mocht je ook niks meenemen.Overigens zo lang je het schrijft heb je het spiekbriefje ook niet meer nodig

Adje vindt dit leuk.
  2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    #22 Neuzeke, 23 jun 2022
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022
    Ik kreeg onlangs een berichtje van een leerkracht dat ze onze zoon niet betrapt had maar aan de antwoorden zag dat hij gespiekt had. Digitale school en bij het knippen en plakken vergeten een deel weghalen.

Ik moet daar eens om lachen en zeg: als je spiekt moet je goed spieken en nog een een betere optie is meer studeren.

Merlino, Juul75, NiekeKris en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Gut, hoort spieken niet gewoon bij t leven? :oops::DIk zou me er werkelijk waar niet druk over maken , ik denk wel kei hard gaan lachen :roflmao:.
    Hebben we niet allemaal wel eens gespiekt?
    Ik zou m'n kind in ieder geval nooit verlinken, dat je dat überhaupt bedenkt :rolleyes:... of ik ben een slechte moeder, dat kan ook :roflmao:.
    Tja spieken....je kunt t risico nemen, soms heb je er mazzel mee, soms niet en dan merk je vanzelf de gevolgen, dat heet opgroeien :D.

NiekeKris vindt dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Ik herinner me nu ook dat ik op het HBO een blok met toetspapier moest kopen, dus bij een examen kreeg je geen papier maar moest je papier van dat blok gebruiken. Ontzettend veel mensen schreven in heel dun potlood gewoon dingen in dat blok, paar blz verder en helemaal bovenaan - met doorbladeren zou een examinator dat alleen zien als hij echt blaadje voor blaadje zou omslaan. Zo ook best wel eens wat geheugensteuntjes opgeschreven en geraadpleegd… maar nu jaren later ken ik veel van die geheugensteuntjes nog, dus ik heb er van geleerd ;)

Athina vindt dit leuk.
  5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    haha ja zo één hadden we hier ook, die ging op z'n gemak een rondje lopen op de gang.... hoewel ik me daar 1x in verslikt had... ik was zó slecht in wiskunde en natuurkunde (snapte niets van formules) - vriendin naast me legde haar papier altijd al wat dichter mijn kant op... en toen ik op het rooster zag dat we deze docent in de toetsweek erbij hadden zitten, was ik een stuk relaxter..... tótdat op het moment zelf tóch een andere docent binnenliep.... ai....

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Hahaha misschien was dat ook niet perongeluk:roflmao:

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Hmm, dat gaat mij net iets te ver...

Ik snap best dat een kind wel eens spiekt, heb ik ook wel gedaan hoor. Maar om nu mijn kind zelf die tip te geven? Nee dat ga ik niet doen. Met gewoon leren komen ze uiteindelijk gewoon het verst.

@geaaa , je hebt het er met je zoon over gehad. Ik neem aan dat je uitgelegd hebt dat het niet handig is en dat er best wat risico aan ziet (betrapt worden) ik zou het daarbij laten. Wees blij dat hij zo eerlijk is geweest tegen je.

8. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Zodra ik spiekbriefjes ging schrijven dan wist ik de antwoorden doordat ik ze zo geconcentreerd zo klein mogelijk had opgeschreven, soms 3 keer omdat het alsnog te groot was :roflmao:
    Ik schreef vroeger ook weleens wat spiekdingen op mijn bovenbeen en trok een rokje aan. Geen docent die vroeg trek je rokje eens omhoog :oops:

Syane en Athina vinden dit leuk.
  9. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik werd tijdens mijn theorie-examen voor m’n rijles zelfs betrapt op spieken haha. Ik zou me hier totaal niet druk om maken. Harde les als ze betrapt worden. Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je reactie niet helemaal.

Overigens was ik de master in spiekbriefjes maken. Had ik ze zo zorgvuldig gemaakt dat ik alle antwoorden wist en ze niet nodig had tijdens de toets.

Echt het komt goed, ik ben gewoon afgestudeerd.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Hoort er gewoon bij toch, zeker als het bij een keertje blijft.

Bij de de luistertoetsen voor talen hadden we zelfs een heel systeem met de hele klas.
    Dan had je verschillende versies van een toets (A en B) de antwoorden op een meerkeuze vraag waren dan wel hetzelfde maar stonden op een andere volgorde.

Pen op de ene hoek van de tafel was het langste antwoord, pen op de andere hoek van de tafel was het kortste antwoord. Hand onder je kin was het middelste antwoord. Dat soort afspraken :roflmao:

Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ah joh, ik heb vroeger zo vaak gespiekt. Wij gingen in de 1e klas bij topo gewoon op het antwoordblad zitten. En spiekten daarop. 3 kwart van de klas betrapt.
    Uiteindelijk heb ik gewoon op eigen kracht mijn examens gehaald hoor. Hij leert ervan door schade en schande. Belangrijkste is dat hij eerlijk is geweest naar je.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het is een onderwijstactiek. Bij het maken van een spiekbriefje, klein formaat, kunnen ze alleen het belangrijkste opschrijven. Ze moeten dan de leerstof goed lezen en doordat ze het ook opschrijven blijft het beter hangen, zo goed dat ze uiteindelijk het spiekbriefje niet meer nodig hebben.

Syane en evaleana vinden dit leuk.
  13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Dit.

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    Iemand spiekt bij mijn dochter vind ze vreselijk
    Dan schrijft ze het verkeerd op en als ie heeft afgekeken gumt ze het weg en schrijft het goede antwoord op dit Vertelde ze laatst onder het eten :roflmao::roflmao:
    Kind is net 7

Minoesje, Zxcvb en Athina vinden dit leuk.
  15. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Haha die hadden wij ook maar deden het met onze benen, been naar voren langste antwoord, been onder tafel middelste, been naar achteren kortste antwoord. Na een tijdje hadden ze het door en mocht niemand bewegen :roflmao: moesten we iets anders bedenken :p

Fruity90 vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

O hier bij dochter op school zijn er docenten die zelf zeggen dat ze een spiekbriefje mogen maken, mag dan 5x5 cm zijn. Ik vind het een top idee. Je verplicht de leerlingen om heel goed na te denken wat de belangrijkste zaken zijn. Ik vind het echt een groot inzicht in je leerlingen.

GossipGirlxoxo, Syane en evaleana vinden dit leuk.
  17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier kregen we les in spiekbriefjes maken, heel nuttig! Eerst bepalen wat erop moet (alsin; wat begrijp je nog niet goed of heb je nog niet uit je hoofd geleerd?) en dan ook hoe je dat handig, overzichtelijk op zo’n klein briefje krijgt (daarvoor zijn connecties tussen bepaalde onderdelen van de stof heel handig, en dan leer je dus heel erg goed verbanden te zien). Met Duits had ik een lijstje met alle naamvallen (der, des, dem, den etc… en natuurlijk mit, nach, bei etc etc) … en die ken ik nu nog steeds :D

GossipGirlxoxo en tuc vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    Ik heb 'spiekbriefje maken' dus serieus aangeraden aan zoon als leermethode.
    Met daarbij: maar niet gebruiken he. En anders eigen risico ;)

Vandaag online muziekproefwerk. Gisteren komt ie al lachend zijn spiekbrief laten zien. Dus ik zeg braaf 'foei ' .
    Na proefwerk verteld ie dat de leraar vroeg of hij zat te spieken, want gezicht naar beneden gericht. Hij "ik kan niet blind typen "
    Uhuh...
    Later op de app
    Hij: 7,8 voor muziek
    Pure skiles :D
    Ik: spiekskills?

Tot zover mijn loedermoederopvoeding :roflmao:
    Ik weet dat hij normaal serieus leert voor proefwerken. En goede cijfers haalt zonder spieken. Klein beetje ondeugd en opstandigheid mag een puber wel hebben vind ik.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    Oh en vroeger.
    Ik had een vriendin die erg slecht was in biologie. En ik was daar goed in.
    1 keer bij een proefwerk... ik was klaar. Leg netjes mijn papier op de hoek van de tafel en wacht.
    Leraar begon aan andere kant van de klas blaadjes op te halen. Die vriendin pikt gewoon mijn blaadje en begint over te schrijven :eek:
    Men qat was ik nerveus. Leraar kwam steeds dichterbij. Had niks door. Echt net op tijd had ik m'n blad weer terug o_O

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Bijna iedereen spiekt toch wel eens/ heeft wel eens gespiekt? Als je het op school vertelt schaadt je waarschijnlijk z'n vertrouwen en vertelt hij in de toekomst misschien minder. Lekker laten gaan. Ik spiekte ook wel eens vroeger en ben ook wel eens betrapt en kreeg toen flinke straf. Leerervaring

Deel Deze Pagina