hallo, ik heb een half jaar geleden men eerst uitstrijkje met afwijkende cellen gehad, ik moest 6 maanden later weer terug op controle om te kijken of het weg was. vorige maand dus terug geweest en het was nog steeds licht afwijkend , moet dus binnen 6 maanden weer terug nu hebben we beslist om zwanger te worden, maar nu hoor ik gisteren vertellen van een meisje dat dat niet mag met afwijkende cellen ?? klopt dat? wij waren zo enthousiast dat we nu eindelijk eraan kunnen beginnen . hopelijk kan dit geen kwaad . alvast bedankt voor een antwoord . grtjs
Hoi babylove85 wat vervelend zeg dat je deze uitslag hebt gekregen. ik heb twee jaar geleden pap3b uitslag gekregen en het is binnen twee weken meteen weggehaald. Een jaar later kreeg ik uitslag dat het weg was en nu moet ik binnenkort weer voor controle, maar ben gewoon bezig om zwanger te worden hoor. Bij mij zei mijn gynocoloog vooral aan je kinderwens te werken. Bij het ujterste geval dus pap3b duurt het nog 3 tot 5 jaar voor het zich echt ontwikkeld in baarnmoederhalskanker, dus een zwangerschap is mogelijk. Het is natuurlijk niet niks en vervelend als je met het idee moet blijven lopen, maar als ze nog niet hebben gezegd dat ze iets weg willen halen, zou ik mij niet al te veel zorgen maken meis. Geniet van het zwanger worden en blijf op controle komen bij de gynocoloog die vertelt wel wat je wel of niet kan doen.
oef , wat een geruststelling . ik was er niet echt ongerust op tot ze me gisteren vertelden dat da absoluut niet mag en dat het snel kan gaan dat het ineens slechter gaat en dat ze dan niets kunnen doen als je zwanger bent enzo ... dus ik ga gewoon lekker zwanger proberen worden niets houd ons nog tegen , heb er al lang genoeg op moeten wachten . jij ok veel succes met je volgende controle hopelijk is alles nu ook weer terug oké !!! ik duim voor je ! nog even een vraagje, ik moet half mei terug op controle ,maar als ik daartegen zwanger moest zijn , moet ik dan ook het uitstrijkje laten nemen of kunne ze dan geen goed beeld krijgen door de zwangerschap?? alvast bedankt voor het antwoord !!! en VEEEEL succes met zwanger worden grtjs
Hoi Babylove, Wat vervelend! Maar wat Vlinder ook al zegt je mag gewoon zwanger worden. Mijn verkeerde pap bleek CIN 2 te zijn. Dat zegt nog specifieker wat er aan de hand is dan de papscore. Pap geeft aan of er een afwijking is en in welke mate. Met CIN geven ze aan welke mate van dysplasie er is. Dit is de afwijking in het weefsel wat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. De ontwikkeling van slecht weefsel naar iets kwaadaardigen is volgens mijn gyn is een heel langzaam proces. Met die CIN mocht ik dus gewoon zwanger raken en ik moest het dan na de zwangerschap laten verwijderen. Ik kreeg klachten dus ik heb het toen eerder laten verwijderen. Wij hebben toen een maand rust moeten nemen ivm die ingreep. Uit je verhaal begrijp ik dat er alleen een uitstrijkje is gedaan en geen vervolgonderzoek. Denk dat je pap2 hebt, want dan is het protocol dat je over een half jaar moet terugkomen. Als het over een half jaar weer afwijkend is zou ik wel even om een vervolg onderzoek vragen als ze dat zelf niet voorschrijven. Maar nogmaals je mag gewoon zwanger worden, hopelijk heb je snel succes! groetjes Mart
bedankt voor je reactie , ik heb inderdaad enkel uitstrijkje gehad , 7maanden geleden ongeveer het eerste keer afwijkend. dan ben ik vorige maand na 6 maanden moeten terug gaan en dan was het weer afwijkend. dus half mei moet ik voor de derde keer terug gaan... als ze dan weer hetzelfde zeggen moet ik naar verder onderzoek gaan vragen bedoel je ?? en als ik nu in mei al zwanger ben? kan ik dan gewoon het uitstrijkje laten doen ook? sorry voor de vragen , ken er niets van
Geeft niet hoor. Helaas weet ik er wel iets meer vanaf Als het weer afwijkend is zou ik zeker om een vervolgonderzoek vragen. Je weet dat er iets afwijkends zit, maar je weet nu helemaal niet wat. Daarvoor heb je meer onderzoek nodig, dit doet de gyn. Uitstrijkjes worden over het algemeen niet gedaan tijdens een zwangerschap. Dus dan moet je na je bevalling weer een nieuwe laten maken.
ok bedankt voor de info , we gaan gewoon verder met zwanger worden en dan zien we wel weer hoe het loop! als ik niet zwanger ben tegen half mei ga ik gewoon voor men uitstrijkje en anders bel ik ze wel even om te vragen wat ik moet doen xx