Lieve dames, 18 maart staat er een eerste afspraak met de HA gepland omdat we nu een jaar bezig zijn en nog niet zwanger zijn. Ik zie er best tegenop en zou graag horen wat jullie ervaringen zijn. Wat stelt zo'n eerste afspraak voor? Wat zijn vervolg stappen? Alvast bedankt voor de moeite om te reageren...
Dat is lief! Mijn Nod is deze week. Hou woensdag aan. Gevoel zegt 'weer niet gelukt'... Vind je het ook zo lastig? Bedoel ben hartstikke gezond, bewegen, rook niet, drink niet en toch lukt het niet.
Ben niet bij huisarts geweest omdat ik al bij het zkh liep. Volgens mij vraagt de ha wat dingen, eventueel vertelt hij/ zij iets wanneer je het best kan vrijen en stuurt door naar zkh. Volgens mij verder niets. De rest doet de gyn.
Oh dat schiet al op. Laten we hopen dat het raak is! Ja ik vind het vreselijk lastig hoor. Rook en drink ook niet. Ben wel wat te zwaar, maar ik had het ook gewoon totaal niet verwacht zeg maar. Dacht dat het wel zou lukken. M'n moeder was 5x zo zwanger, nooit geen problemen!
Nee m'n NOD was t afgelopen weekend en ben zaterdag ongi geworden... Ben wel van die spanning af dus. Ik hoop gewoon dat ze ons niet 'met lege handen' naar huis stuurt maar het echt serieus neemt. Ben ook nog nooit onderzocht zeg maar en daar zit ik ook niet echt op te wachten (uitstrijkje etc) maar zal waarschijnlijk wel moeten...
Dat is inderdaad wel 'fijn'. Goed voor jezelf opkomen en ook duidelijk aangeven wat je zelf verwacht. Je dus niet naar huis laten sturen 'probeer het nog maar even' of 'het komt meestal als je er het minst mee bezig bent'. Probeer in ieder geval voor jezelf op te schrijven wat je wilt en van hem/haar verwacht. Niet elke HA is in deze gevallen even doortastend en actief.
De huisarts kan in ieder geval een spermaonderzoek aanvragen. Daar zou ik sowieso om vragen. Ik heb ook inwendig onderzoek gehad, ging ze voelen of ik geen cystes had of zo. En ze vragen/ vertellen wat basis dingen, maar na een jaar weet je dat waarschijnlijk zelf ook wel allemaal. Verschilt ook wel per arts. Succes!
Bij ons in het zkh vindt na een jaar een vruchtbaarheidsonderzoek plaats. Dit houdt in sperma onderzoek en bloedonderzoek om te bepalen of er een eisprong plaatsvindt. Daarnaast inwendig echoonderzoek. Afhankelijk van de uitslag (het percentage) mag je wel of niet behandeld worden. Behandeling vindt plaats bij een uitslag van 30% of minder kans op een zwangerschap.
Toevallig ben ik vorige week naar de huisarts geweest, zelfde reden. Ze deed eigenlijk niks. Vroeg aan ons beiden of we roken/drinken/drugs gebruiken en heeft ons daarna een doorverwijzing voor de gynaecoloog gegeven. Volgende week gaan we daarheen en dan zullen de onderzoeken wel beginnen hoop ik.
haay butterfly, man en ik zijn ook bij huisarts geweest, maar ik heb daar geen enkel onderzoek gehad, man moest wel zaadonderzoek en verder alleen een praatje. later ben ik na aandringen wel doorgestuurd naar gyneacoloog. ik vond het in het begin doodeng,de ha had me niet verteld wat me te wachten stond daar. maar ook eerste afspraak met gyn nog geen onderzoek gehad,hij nam echt de tijd om me op mn gemak te stellen en uit te leggen wat de onderzoeken inhouden.volgende afspraak was een inwendige echo om de cyclus te bepalen(rond eisprong moet ik soms om de dag terug hiervoor) dit is niet echt fijn, maar zeker niet pijnlijk. bloedprikken zul je ook moeten doen(dit vond ik persoonlijk erger) en eventueel word er ook een baarmoederfoto gemaakt(met klein soort cameraatje ook inwendig) maar dit is geloof ik ook weer afhankelijk van je waardes die uit de bloedtest komen en of je wel een (goeie) eisprong hebt. dit is denk ik een beetje wat je kunt verwachten, ik hoop dat je er wat aan hebt
Soms doet de HA inderdaad een zaadonderzoek (of nou ja, dan vraagt hij het aan, want ze voeren het uit in het ziekenhuis). In mijn geval was het redelijk duidelijk dat het wel eens bij mij en mijn cyclus kon liggen, dus alleen een doorverwijzing en verder niets.. Wat de gyn dan de eerste keer doet hangt er erg vanaf waar je in je cyclus zit. Meestal volgen ze een keer je hele cyclus met echo's en bloedprikken (dag 3). En ondertussen wordt dan het zaad getest en soms ook een samenlevingstest. Succes!
Huisarts doet niet veel idd. Je krijgt vragen over hoelang en of jij en/of je partner kinderen hebben al. Ze vroeg me ook hoelang we al bezig waren en omdat ik er zat vanwege overdreven ongesteld te zijn elke keer en lang kreeg ik daar ook wat vragen over. Dat werd dus idd gyneacoloog. Deze begint ook met heel wat vragen dus zorg dat je je gemiddelde cyclus weet etc. Ik kreeg bij de eerste afspraak ook 3 uitstrijkjes en hij vertelde me wat hij verder wilde doen. Bloedtesten, scan en mijn man moest zijn test doen. Het is best spannend dus mocht je door gestuurd worden, dan is het misschien handig elke vraag die je te binnen schiet op te schrijven. Mijn gyneacoloog neemt altijd de tijd en ik kan/mag letterlijk alles vragen. Ze vallen nergens door van hun stoel. Veel succes en hoop dat jullie snel wat verder komen. Of natuurlijk deze route niet nodig hebben.
Behalve als je huisarts zich in in vruchtbaarheid heeft verdiept, wordt je wsl gewoon doorverwezen en doet hij/zij zelf niets. Ik had ooit drie nette tempkaartjes meegenomen naar mn huisarts om te laten zien, wist hij niet eens dat je temp na de ovulatie hoger hoort te zijn dan ervoor Tja, die heeft vroeger goed op zitten letten in de college banken...