Hallo, Afgelopen week heb ik bloed geprikt en vandaag werd ik gebeld door de verloskundige. Ik had een bloedsuiker van 8.8. Niet nuchter, was net na de lunch, maar dus wel verhoogd. Ik ben net 12 weken zwanger, dus ik schrok hier erg van. Dat is toch veel te vroeg om zwangerschapsdiabetes te ontwikkelen? Ik maak me er best wel veel zorgen om. Want wat houdt het in als ik daar nu al last van heb, kan deze zwangerschap dan wel goed gaan? Ik lees op deze site wel over zwangerschapsdiabetes, maar allemaal na ruim 20-30 weken. Ik moet nu maandag voor een dagcurve naar het ziekenhuis. Ik had voor mijn zwangerschap geen verhoogde bloedsuiker, omdat ik die op het werk wel eens prikte. Maak ik me terecht zoveel zorgen? Alvast bedankt voor het antwoord!
hoi, het is inderdaad aan de hoge kant, maar je hoefdt je nu geen zorgen te maken. Het kan een toevalsbevindig zijn, daarom is die glucosetest van belang. Je zwangerschapshormonen hebben wel invloed op je glucosehuishouding dus het kan wel dat je nu al zo reageert. In dat geval zal een dieet de eerste maatregel zijn en eventueel medicijnen (insuline). Maar zoals gezegd, wacht eerst maandag maar af, wie weet valt het allemaal reuze mee! Mirjam