is een pufcursus nodig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door buikje123, 8 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    Ik zie mezelf eigenlijk zo n cursus niet volgen maar ik vroeg me af of je het echt nodig hebt en of je anders totaal in paniek raakt ofzo omdat je niet weet hoe je moet ademen..wat ik niet denk;)

wat vinden jullie?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nee hoor, is echt niet noodzakelijk. Ik ben helemaal niet van de clubjes en heb dan ook geen deel uit gemaakt van een pufclub oid bij de zwangerschap van mijn dochter. Het wegzuchten van de weeën ging prima en mocht je er toch wat moeite mee hebben, dan is er altijd nog de gyn/vk die je aanwijzingen geeft.

3. Tooske

Tooske Fanatiek lid

7 aug 2010
    1.678
    0
    0
    NULL
    NULL
    'Moeten' is een groot woord denk ik. Ik heb net ingeschreven voor een cursus, lijkt me gewoon wel fijn zoveel mogelijk info en tools te hebben, je kunt t maar weten en geoefend hebben :D

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee helemaal niet nodig!

je gaat op je eigen manier ademen.als ik de metode van de curses deed volgen ging ik kotsen

5. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoi,
    Ik weet niet hoe ik het zal ervaren maar ik heb yoga gedaan.
    Vond het fijn om even lekker een moment voor mezelf te hebben, lekker te ontspannen en daar ook oefeningen voor te doen.
    Deze kan je ook gewoon thuis toepassen voor jezelf.
    Ik heb er dus sowieso al wat aan gehad maar hoe het bij de bevalling zal zijn kan ik je nog niet vertellen ;)

6. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik heb ook geen cursus gevolgd maar met aanwijzingen van de vk ging het prima.

7. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    t lijkt me ergens ook zo n griezelig idee dat je n cursus zou MOETEN volgen anders stik je in je weeen ofzo... of raak je in paniek..

;)

8. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb bij de eerste zw-yoga gedaan en vond het wel fijn. Ook omdat je dan even echt een moment met je baby hebt (al ging die van mij als een wilde tekeer bij het 'relaxmomentje') Maar ik denk niet dat je het echt nodig hebt hoor. Ik ga nu ook niets meer doen. Ook omdat ik er gewoon geen tijd voor heb maar ik vind het ook niet echt meer nodig. Het enige wat me steeds is bijgebleven en waar ik ook wat aan had was dat ik mijn ogen open moest houden bij het persen :):p

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook nooit een cursus gehad.

10. Sabrina1984

Sabrina1984 Fanatiek lid

9 jun 2008
    1.754
    0
    36
    verkoopster
    oosterblokker
    hahha grappig zouden mijn eigen woorden kunnen zijn van 2 jaar terug.
    maar heb me instinct gevolgd en geen cursus gedaan net wat jij zegt zie mezelf het niet doen.
    en ze is er echt uitgekomen en viel me reuze mee.
    je weet zelf wat je moet doen op de een of andere manier heb je het in je.

succes. gr sabrina

11. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik heb de zwangerschapsgym van de thuiszorg gedaan, vond het wel erg leerzaam. Naast puffen doe je nog zo veel meer. Je leert over de bevalling, krijgt heel veel tips en trucs ook voor na de bevalling. Je leert oefeningen voor je bekkenbodem en je leert hoe je moet tillen en bukken als je last van je rug/bekken hebt.

Tijdens de bevalling heb ik er ook veel aan gehad. Ze gaven aan dat hoe meer je ontspande, hoe sneller het zou gaan. Dus dat deed ik en ik had een heel vlotte bevalling. (7 uur vanaf dat ze de vliezen braken, laatste 3cm ontsluiting in 3 kwartier!)
    Ook had ik bij de gym gehoord dat je echt moet luisteren naar e gyn/verloskundige tijdens het persen, omdat je anders erg uit kan scheuren, dus toen ze zeiden: nu niet persen, deed ik het echt niet! (en maar 1 kleine hechting gehad)

Dus ja, of het aan de gym lag weet ik niet maar ik had een fijne bevalling en had echt wat aan de tips. verder vond ik het erg leuk om regelmatig met andere zwangeren te kletsen, want ik kende niemand anders die zwanger was

12. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik zie die cursussen eigenlijk ook niet zo zitten, misschien ga ik yoga doen. Ben er nog niet helemaal aan uit.

13. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    ik heb ook geen pfcursus gehad, luisterde naar de gyn en toen ging het ook goed

14. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

ik heb geen pufcursus gehad. bevalling ging ook heel goed, had f kort instructies gehad van te voren van verpleegkundige hoe ik moest gaan ontspannen tijdens een wee. en dat ging echt super! alleen vlak voor het persen heeft manlief me nog wel ff geholpen met puffen en dat vond ik echt een hele steun! ga deze keer ook zeker geen cursus doen. ik red het wel met mijn mannetje

15. Chai

Chai Niet meer actief

Met een beetje googlen en youtuben kom je een heel eind als je toch graag iets wilt leren of nieuwschierig bent, daar hoef je echtniet voor op cursus tegenwoordig.
    Doe zelfs zwangerschapsyoga via youtube.. hahaha :D
    Ik heb helemaal geen zin in al die andere zwangere vrouwen, irriteer me al als ik op vk bezoek kom in de wachtkamer.

16. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik vond de cursus wel heel nuttig (zat eerst ook te twijfelen), omdat er heel goed uitgelegd werd wat er precies met je lichaam gebeurt tijdens de zwangerschap en alle fases van de bevalling. Dit, omdat je tijdens de bevalling dan weet waarom dingen gebeuren en daar kan je dan weer je kracht uit putten. Ook voor tijdens de zwangerschap een hoop tips/oefeningen en het was gewoon erg gezellig!

17. Natas85

Natas85 Actief lid

23 mrt 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Nee hoor pufcursus is absoluut niet nodig.
    Ik zag het mezelf ook niet doen en tijdens de bevalling kreeg ik van de gyn te horen dat ik vast erg goed opgelet had bij de pufcursus.
    Toen m'n man zei dat ik geen cursus had gedaan, kreeg ik een blij "nou dan ben je een natuurtalent hoor" te horen hahaha...
    Ik denk zoals hierboven ook al is gezegd dat je toch je eigen ding zoekt, wat voor jou het prettigst is op dat moment.
    M'n schoonmonster vond het maar raar dat ik niet ging naar een pufcursus "want dat was toch zo leuk en nuttig" en nog meer blabla...
    Nou heb voor m'n gevoel er niks aan gemist ;)
    En nu nummer 2 onderweg is, denk ik er nog precies hetzelfde over.

18. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Nee, het was hier niet nodig. Ging allemaal vanzelf dat puffen. Maar als je iemand bent die snel in paniek raakt van pijn, zal het idd wel handig zijn om zo'n cursus te volgen, denk ik.

Liefs

19. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ik heb yoga gedaan bij de eerste en dat was fijn, heb ik veel aan gehad. Nu ga ik niet weer. Maar het is echt niet noodzakelijk hoor!

20. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ghehehehe :D Ja vreselijk was dat...

Deel Deze Pagina