Nog meer mensen uit het onderwijs die dinsdag gaan staken?

Discussie in 'De lounge' gestart door anouk31, 2 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Zijn er nog meer mensen uit het onderwijs hier, die komende dinsdag gaan staken?

Wij gaan met ons hele team staken en de school is dicht. Voor opvang van de kinderen is een regeling getroffen met buitenschoolse opvang.

Ben gewoon nieuwsgierig of er hier nog meer mensen naar Amsterdam gaan.

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    De school waar Lianna op zit doet er niet aan mee. Er was geen een leraar die zich opgegeven heeft om te gaan.

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ga niet. Ik heb geen lessen staan op dinsdag en het is de enige dag dat ik kan voorbereiden voor mijn lessen op woensdag ivm oppas. Als ik ga, snij ik dus alleen maar mezelf in de vingers! Ik sta overigens wel achter de stakers, en als ik les had gegeven op dinsdag had ik het zeker gedaan!

4. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Ik ben ook leerkracht en wij hebben er expres voor gekozen om niet te gaan staken. Natuurlijk zijn we het niet eens met alle bezuinigingen en dergelijke, maar wij vinden staken de verkeerde manier. De leerlingen zijn dan weer de dupe en hebben 1 dag minder lestijd!

Op school houden wij dinsdag wel wat kleinschaligere 'ludieke' acties, zoals posters maken in de bovenbouw. En 10 minuten voordat de leerlingen naar huis gaan (zowel 's morgens als 's middags) lopen ze rond de school met een fluitje en fluiten ze keihard als protest!

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    De school van mijn zoon is ook dicht. Alle leraren gaan naar amsterdam.
    Van in ieder geval 2 andere scholen hier weet ik dat ze ook gaan.

6. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

ik ben met zwverlof, dus werk niet as dinsdag. Maar al had ik gewerkt had ik zeker niet mee gedaan

7. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Zuid Limburg
    Bij ons schoolbestuur is afgesproken dat je per school moet bekijken of je aan het wettelijk minimaal aantal lesuren komt voor de leerlingen. Is dit niet zo, dan moet je ze inderdaad inhalen. Wij zitten niet aan het minimum en hoeven dus geen uren in te halen.
    Dit woog wel mee in onze keuze om de hele school dicht te doen.

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

school van mijn dochter staakt ook. Goede reden.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Nee, hier geen gestaak. Onze hele vereniging trouwens niet. Vind de gedachte prima maar sta er niet achter dat de kinderen en hun ouders dinsdag de dupe zijn van het staken. Het kan kwaad bloed zetten. Iedereen mocht maar niemand gaat.

10. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    bij ons is het deze week vakantie en voor de vakantie heb ik gevraagd aan iemand van de directie of ze ook gingen staken.
    Ik dacht als ze dat pas de maandag na de vakantie bekend maken, is dat natuurlijk op zn zachtst gezegd een beetje laat.

Ze zijn waarschijnlijk niet en heb er voor de vakantie ook niks van gehoord.
    Mn zusje werkt op de school ernaast en die gaan dicht die dag, ouders hebben voor de vakantie keurig een brief gekregen.

Maar nu hoorde ik vandaag van mn buurvrouw ( die op een bso werkt) dat wij had gehoord dat ook de school waar mn zoontje zit, dicht gaat.

Ik snap de reden voor de staking en vind het op zich ook geen punt, maar ik hoop toch niet dat ik dat maandag pas te horen krijg.
    Geen idee of ik last minute nog wat kan regelen op het werk :(

11. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

hier ook nog vakantie dus geen idee of ze op de school van mijn zoontje gaan staken maar zou het ook niet netjes vinden als ze dat wel gaan doen en het niet eerder hebben vermeld. Ik vind het staken zowieso niet helemaal top eerlijk gezegd, ik snap dat je wilt strijden voor je rechten maar wij als ouders en uiteraard de kinderen zijn er wel weer de dupe van en als je dan ook nog niet het minum aantal uren hebt op school en er dan ook nog van je als kind / ouder verwacht verwacht wordt dat je die uren inhaalt dan vind ik dat niet echt netjes.

Nogmaals ik sta achter jullie begrijp me niet verkeerd maar ik bekijk het nu ook uit standpunt van de ouder.

12. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    De school van mijn zoontje gaat ook staken. Extra opvang kost ons 35 euro. Gelukkig gelukkig had ik die dag geen afspraken staan en heb ik toestemming van mijn baas om die dag thuis te werken... Maar vind het wel veel geld voor ouders die die optie niet hebben.

13. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

@kippiekip, ouders en kids zijn misschien die dag even de dupe ,maar wat dacht je op de lange termijn? Wat denk je dat het voor kinderen is die eigenlijk op speciaal onderwijs horen ,maar door bezuinigingen op een reguliere basisschool moeten? Dit lijkt mij voor geen enkel kind/ouder/leerkracht een ideale situatie.

14. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Zuid Limburg
    Uren inhalen is dan niet extra uren voor de ouders. Dat is dan een studiedag minder voor de leerkrachten (tenminste bij ons bestuur)

Bij ons is de vakantie vorige week geweest. Het zou inderdaad niet netjes zijn, als je ouders nog niet geinformeerd hebt en dan een dag van te voren bekend maakt dat de school dicht is.
    Wij hebben de ouders tijdig geinformeerd en daarnaast opvang geregeld voor kinderen waarvan beide ouders moeten werken en geen andere opvang kunnen regelen.

Dat was voor ons een voorwaarde. Wij willen opkomen voor de kinderen, maar niet ten koste van de kinderen.

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Bij mijn dochter op school staken ze ook. De school is dicht en dit zou ons 45 euro extra opvang kosten. Gelukkig kan mijn schoonmoeder oppassen!
    Ik werk zelf ook in het basisonderwijs, maar wij staken niet. Ten eerste is het onze 1e schooldag in het nieuwe gebouw. We hebben verbouwd, de kinderen zijn maandag nog vrij zodat we kunnen inrichten (we werken het hele schooljaar een kwartiertje langer, zodat we een paar verhuisdagen hebben kunnen plannen) en bovendien vind ik het niet DE manier. Zeker omdat ik als moeder nu ervaar hoe lastig het is voor de ouders. De minister voelt dat niet...

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Doet me een beetje denken aan de uitspraak "striking prohibited during working hours."

Ik snap dat het voor ouders vervelend is als je zonder opvang van je kind zit, maar werknemers hebben nu eenmaal het recht om te staken.

En wat wonderteam zegt is zeker waar: als er bij jouw zoontje in het reguliere onderwijs ineens een aantal kinderen in de klas komen die eigenlijk in het speciaal onderwijs thuishoren, gaat dat veel meer ten koste van de aandacht en kwaliteit van onderwijs die jouw zoontje krijgt dan die ene dag staken!

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier is opvang geregeld op school voor ouders die geen oppas kunnen regelen.

Dinsdag dus vrij

Ik ben thuis dus geen last van

18. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Dinsdag is niet mijn werkdag en ik heb dan geen oppas voor Liza, dus ik ga zelf niet. Had wel graag gewild, want vind het wel heel belangrijk! Er zijn wel collega's bij mij op school die gaan staken (incl. de directie).
    De ouders hebben voor de vakantie een brief meegekregen en aan hen is gevraagd om door te geven als zij geen opvang kunnen regelen die dag. Die kinderen kunnen gewoon naar school komen en de leerkrachten die niet gaan staken zullen deze kinderen opvangen.
    Vind het wel netjes geregeld!

19. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik zeg toch ook dat ik achter ze sta en dat ik ze begrijp;)

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier zijn ze ook dinsdag vrij, en dat is gelukkig mijn vrije dag.
    Prima dat ze staken. Andere 2 scholen hier in het dorp staken ook.

Deel Deze Pagina