Pas hier wel mee op hoor! Je kunt je zo makkelijk verspreken achteraf over dat leuke lange weekend! plus dat je ook nog eens niet thuis bereikbaar bent voor je werk of Arbo.
Ja, je kan maar beter voorzichtig zijn! Bij ons komen ze namelijk direct controleren als je je ziekmeld, en als je dan niet thuis bent....
Ik heb het wel eens gedaan, dit omdat ik lijdt aan een chronische darmkwaal en ik toen op mijn werk vaak te horen kreeg dat het wel tussen mijn oren zou zitten. Na ongeveer 1,5 jaar dokteren word ik nu op mijn werk wel serieus genomen en is dat probleem verholpen. Vergeet niet dat werkgevers ook wel een enorme rotzakken kunnen zijn, al zie je groen en geel en slik je maanden prednison... als je dan te horen krijgt dat het wel tussen de oren zal zitten dan knapt er wat van binnen. Dat geef ik je op een blaadje mee. Ik meld me nu alleen nog ziek als het niet anders kan, en helaas is dat naar mijn mening te vaak. De medicijnen slaan niet echt aan of na een tijdje werken ze niet meer. Nu ben ik gestopt met de medicatie zonder dat de werkgever het weet... ook niet fijn maar ja wat moet je anders?
Nee, nooit gedaan. Ik heb het behoorlijk naar mijn zin op het werk en als ik een baaldag heb dan mag ik altijd wel eerder weg. En ziek is ziek. Dus dan meld ik me af. Nooit een reden gehad eigenlijk om te spijbelen.
Sorry hoor, maar ik hoop dat je baas erachter komt eigenlijk! Ik vind dit echt schandalig gedrag! Toen ik nog werkte als leidinggevende en maar enigszins het idee had dat iemand zich "onterecht" ziekmeldde, stuurde ik meteen de arbo erop af. Dezelfde dag spoedcontrole! Hoe vaak ik smoesje heb moeten aanhoren waarom mensen er niet waren, of dat ze zich na de controle (en feedback van de controleur) weer beter meldde voor de volgende.. pff, dat is echt niet op 1 hand te tellen hoor. Ik ben van mening dat er verschillende oorzaken zijn wanneer je dit kunt: 1- je hebt het niet naar je zin! Ga dan weg en zoek een andere baan. Er zijn banen zat! Je moet dan alleen ook het lef hebben om aan te pakken wat er voorbij komt. En niet op je baas zak teren terwijl je thuis in de ziektewet zit en intussen solliciteert. 2- gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Niets kunnen schelen dat een ander harder moet werken, of juist niet verder kan omdat je zo nodig een dagje vrijaf wil. Ik vind dan dus ook dat je geen fatsoen in je lijf hebt als je zo met je werk omgaat! Wees dan blij met minder en werk parttime ofzo. Ik heb er dus eigenlijk geen goed woord voor over. En mijn man die heb ik nog nooit een dag ziek thuis gezien! En zal zichzelf niet eens ziekmelden al zou ie in de kreukels liggen. Hij heeft dus eens zo in de kreukels gelegen dat ie zelf niet kon rijden. Toen heeft ie een taxi genomen, dat weken/maanden lang, want eenmaal op het werk kon ie prima zijn handen en hoofd gebruiken..
Heb me nog nooit ziek gemeld terwijl dat niet zo was en zou het ook nooit doen, mijn man ook niet. Voordat ik me ziek meld moet ik ook écht ziek zijn...misschien eens per jaar, voor mijn man geld hetzelfde. Persoonlijk vind ik het niet kunnen, neem gewoon die dagen vrij ipv ziekmelden.
nou die werkgevers zijn ook geen lievertjes hoor! ik heb er ooit een gehad en als je je echt beroerd voelde mocht je niet naar huis of je moest 39 of meer temp hebben, ben je den gek of knettergek? soms vragen ze er zelf om dat mensen dat soort dingen gaan doen.
Sorry hoor..ik ben een van de mensen die dit schandalige gedrag meer dan genoeg heeft vertoond Ik heb een hekel aan werken..en wanneer ik dan een keertje geen zin had..melde ik me ziek..heb dat bij al mijn bazen wel eens gedaan Oh enne..als je er een hekel aan hebt waarom werk je dan..nou eeeh voor het geld Nu ben ik trouwens lekker huisvrouw..wanneer ik geen zin heb doe ik gewoon niets..nooit meer werken voor mij
Ik blijf wel eens een dag of 2 langer thuis ookal voel ik me beter, maar zal me niet ziekmelden als ik niet ziek ben. Soms meldt ik me ziek en in de loop van de dag voel ik me dan weer beter.. ik voel me dan al weer schuldig... Mijn man gaat met een flinke griep nog werken ( al zou ik willen dat hij wat meer aan zichzelf denkt, ipv aan zijn werk)
Ik werk in een verpleegkundige team, allemaal vrouwen en mannen met een overdosis verantwoordelijkheidsgevoel en teamspirit. Soms komt het voor dat we een collega naar huis sturen omdat we allemaal zien dat ze echt ziek is. Ik moet zeggen, dat vind ik wel het andere uiterste. Ik geloof er heilig in dat je pas goed voor anderen kunt zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt, dus als ik migraine heb of koorts, dan blijf ik thuis. Gelukkig komt dat niet vaak voor. Op een vorige werkplek moest ik me vaker ziekmelden. Ik voelde me niet thuis in dat team, de werkdruk was hoog, het management trok zich weinig aan van de onrust op de werkvloer en als resultaat had ik veel vaker dan nu migraine. Je lichaam laat je wel weten wanneer je teveel van jezelf vraagt of wanneer er teveel van je gevraagd wordt, daar ben ik inmiddels wel achter. Een virus heb je zo te pakken, maar als je je vaak te beroerd voelt om te werken (letterlijk of figuurlijk) dan matcht er iets niet tussen jou en je baan. Zie dat onder ogen en doe er iets aan. Ga desnoods, zoals een hoogopgeleide vriend van me op dit moment doet, een paar maanden iets doen wat ver onder je niveau ligt om tot rust te komen en na te denken over wat je nu echt wilt. Er zijn mogelijkheden genoeg, en je kunt altijd een ander vak leren als je dat wilt. Belle, verpleegkundige met hart en ziel.
Ligt eraan wat je gehad hebt, lijkt me. Je moet jezelf ook de tijd geven om te herstellen, anders ben je na drie dagen weer net zo ziek als je was. Mjin stelregel is: 24 uur koortsvrij voordat ik weer ga werken, en in geval van migraine 24 uur nadat ik voor de laatste keer overgegeven heb. Als ik me daar niet aan houd dan ben ik gewoon nog te slap om mijn werk goed te kunnen doen. Strenge Zuster Belle.
Kijk! En dit kan ik dus wel waarderen! Dat je zo voor je mening uit durft te komen....Soms lijkt er wel een taboe op te rusten als je hiervoor uit wilt komen...ik werk ook voornamelijk omdat er geld moet zijn, maar dat mag tegenwoordig blijkbaar niet. Je moet het allemaal leuk vinden....nou ja, dat is niet voor iedereen zo. Dat heeft voor mij persoonlijk niets te maken met de baan die je hebt, maar met je levensinstelling. Hier moet ik er wel bij zeggen dat ik wel een verantwoordelijkheidsgevoel heb, hoor, wat mijn werk betreft. En natuurlijk probeer ik m'n beste beentje voor te zetten wanneer ik op mijn werk ben. Maar soms zijn er voor mij andere dingen die belangrijker en zwaarder wegen dan mijn werk. Voor mij is een baan maar een baan.
Ben ik het ook mee eens. Meest ideaal is natuurlijk dat je van je hobby je werk kunt maken. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik ben van mening dat je niet je baan bent. Je leeft niet om te werken. Je moet werken om geld. Maar dat betekent niet dat je het erg fijn op je werk kunt hebben. Maar..... mijn welzijn en dat van mijn geliefden gaat voor. Ik studeer nog en niet zonder reden. Ik wil graag straks veel voldoening uit mijn werk halen. Dus niet werken om het geld maar omdat ik het leuk vind. Mijn doel dus. Mocht ik daartussen eerst moeten werken om geld dan moet dat eerst. Ik vind mensen die zich ziek melden op het werk zonder dat ze echt ziek zijn dat prima zelf kunnen bepalen waarom ze dat doen. Ik denk dat het altijd een reden heeft.
Het is in ieder geval duidelijk dat je er ook vooral erg trots op bent! @ renate - Ik denk helemaal niet dat er een taboe rust op het feit dat je werkt vanwege het geld! Er zijn er maar weinig die niet hoeven te werken en dat wel doen! (en voor die mensen heb ik dan ook erg veel respect). Overigens vind ik het van gulay goed dat ze er zo voor uitkomt hoor. Alleen heb ik dan geen hoge pet van iemand op die daar zo trots op is.. sorry! Ik kan daar dan ook geen respect voor hebben hoor (in deze kwestie dan). Er wordt zo makkelijk over gedacht lijkt het wel.. Je werkt gemiddeld meer dan dat je met je vent thuis zit, dan kun je toch maar beter zorgen dat je een leuke baan hebt of krijgt. En dat heb je toch echt zelf in de hand hoor. Je kunt natuurlijk klagen over je baas, maar als je niet tegen hem klaagt zal er nooit verbetering optreden. Als je nooit om opslag, of functieverbetering vraagt, zal het je ook niet zomaar toekomen hoor. Het gaat allemaal niet vanzelf hè..
Heb me nog nooit ziek gemeld als ik het niet was. Wel heb ik regelmatig last gehad van bijholteonstekingen nou daar kan je dus echt flink beroerd van zijn. Dan was ik er weleens een week niet. En meneer stranger, tja, die gaat door tot ie er bij neervalt. Dus toen hij laatst ziek was en ik zei: misschien moet je maar thuisblijven en hij: jaa... zei, was ik wel verbaasd hihi. Ach, voordeel is dat je weet dat hij dan ook echt ziek is (blijft in bed, veel slapen, koorts) en ik hem kan vertroetelen als ik er ben.
Ik vind mensen die ziek rond blijven lopen op het werk ook niet echt verantwoord. Ten eerste steek je andere mensen aan, en werk je ook nog minder goed. Ik denk dat je ook te ver kunt gaan in je zogenaamde verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent toch geen machine? Ik vind het soms echt te ver gaan. Grote bedrijven bekommeren zich echt niet om de mensen die voor hun werken, die gaan voor het steeds rijker worden. Ik denk dat mensen het grote geheel weleens kwijt zijn. Nogmaals je leeft niet om te werken,
ook hier (zoals bij veel dingen) zijn de meningen weer erg verdeeld, wat ook goed is, maar er zijn er dan weer altijd een aantal tussen die dat niet kunnen respecteren en die beginnen over geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben. wat heeft dat er nou weer mee vandoen? sommige vinden werken fantastisch en sommige vinden het verschrikkelijk en doen het alleen voor het geld, laat iedereen gewoon in haar eigen waarde!
Sorry hoor, maar dit snap ik echt niet.. Noem het verantwoordlijkheidsgevoel, noem het normen en waarden, noem het fatsoen. Kennelijk vind jij dat als iemand thuisblijft omdat ie geen zin heeft en jij daardoor niet verder kunt met je werk, of vragen hebt, of stappen harder moet lopen of moet overwerken, dat dus niet erg.. (want dat doe je misschien zelf ook wel?) Mijn mening is dat je jouw collega "naait" wanneer je deze dus in de steek laat, omdat je dus geen zin hebt. Noem het wat je wilt, maar dat doe je gewoon niet. Dat heeft geen ene bal te maken met werk leuk vinden of niet! Je vindt allemaal wel eens iets niet leuk, tsja.. kennelijk moet je dat dan maar niet doen hè. Nou weet je, het leven is soms niet leuk, de mensen zijn soms niet leuk, maar leuk is wat je er zelf van maakt! En hoe je er zelf mee omgaat. Verder hou ik ermee op in dit topic, sommige reacties zijn eigenlijk het reageren niet waard.. dus ik laat het er maar bij!