Er is nochtans heel wat onderzoek dat aantoont dat regelmatig naar de kleuterschool gaan alleen maar voordelen biedt op latere leeftijd. Die kindjes zijn al gewoon aan de schoolstructuur en doen het beter op school. Maar vooral: hebben een betere taalontwikkeling. Dat is misschien niet helemaal relevant voor Nederlandstalige ouders, maar zeker wel voor migranten of kansarme gezinnen. Van vroeg af naar school gaan, zorgt ervoor dat ze minder leerachterstand hebben op latere leeftijd.
Mijn dochter gaat sinds 2 en 3 maanden 1 dagdeel naar de psz. Omdat we 'marktconform' betalen is het het nogal prijzig. Ook werken wij beide de overige dagen en is onze dochter bij een gastouder. (die niet haalt/brengt) Ze vind het geweldig. Leert er heel veel.
Wij houden hem ook wel eens een dagje thuis. Peuterspeel zaal is niet verplicht, dus zolang ze nu nog mogen "spijbelen" doen we dat. Ook is hij sinds hij op de PSZ regelmatig verkouden en slaapt dan erg slecht door een verstopte neus en hoestbuien. Als we echt een slechte nacht hebben gehad en hij is slaapt nog 's morgens dan laat ik hem lekker liggen.
Nee niet lam van bezopen, gewoon lui, lazy.. hoe je het wil noemen. Ze heeft ook werkelijk altijd wat en probeert iedereen voor haat karretje te spannen. @piccolina, mijn zoon gaat ook naar een voorschool. Hier zijn bijna alleen maar voorscholen maar betaal er gewoon zelf voor
Hahaha, nee oké dat is duidelijk! Ik dacht: Die is elke avond strontlazerus en komt daarom der nest niet uit de volgende ochtend.
Ooh nee joh. Ze whatsappte me zelfs nog in de zomervakantie toen ik 39+3 weken was en 2 dagen later mn keizersnede zou krijgen of ik even op haar zoontje wilde passen omdat ze met haar dochter naar de fysio moest en ze het lastig vond met 2 kinderen.. zo'n figuur.. *krijg er nog rillingen van*
Hier waren het twee dagdelen en die ging hij ook. Maar hij ging 4 maandjes voor hij vier werd pas voor het eerst. Nu gaat hij sinds kort naar school en dat houdt hij helemaal niet vol. Dus hij gaat nu een paar weken gewoon halve dagen, ondanks het continurooster. Hij is niet leerplichtig dus we geven hem lekker de tijd! Maar euh...... Jij betaald ze, dus jij bepaald! Volgende keer gewoon eens proberen: opbellen en zeggen, hij komt niet vandaag. Tot de volgende keer..!
Mijn peuter gaat 3 ochtenden en heeft t super naar zn zin. Maar als hij zo'n lekkere uitslaper zou zijn als die van ts zou ik t misschien ook naar 2 doen haha. Ben trouwens zelf vanaf iets jonger dan 2.5 gestart met school in belgie en volgens mijn ouders vond ik dat geweldig. Merk ook aan onze peuter dat hij echt wel toe is aan een vorm van 'school'.
Natuurlijk kan het voordelen hebben..ik ben ook echt wel voorstander van de psz hoor. Mijn zoontje gaat straks ook, maar ik weet zeker dat er genoeg kinderen zijn die niet gaan en gewoon prima mee komen. Mijn oudste is naar een kdv geweest van haar 1,5-3 en het laatste jaar bij mij thuis. Had helemaal geen moeite met school. En ik snap dus idd ook niet dat zo'n psz je dat probeert te verplichten. Hier doen ze dat ook...vanaf 3 jaar 3 dagdelen. Voor overigens hetzelfde geld als 2 dagdelen. Ik ga hem ws toch maar 2 dagdelen brengen. Als ze mij de keuze geven is het definitief en is er nog zo'n ouder dan houden ze al weer een plekje over voor een 2 jarige...maar nee strak vasthouden. Tja dan is het pech.
De voordelen ervan heeft Shakes al opgenoemd, en ik opteer toch echt voor de kleuterschool/speelklas dan voor een creche of kdv, als je opvang nodig hebt. Op die leeftijd zijn ze zo ongelofelijk nieuwsgierig en ik merkte dat mijn dochter het echt niet meer naar haar zin had op de creche, die laatste maanden. Ze was dus 'schoolrijp', wat je in NL ook ziet bij kleuters die nog 4 moeten worden Daarbij is het echt niet zo intensief als je je voorstelt. Die 5 dagen kunnen misschien wat heftig zijn, maar halve dagen zijn ook mogelijk. Ze mogen een middagdutje doen en verder bestaat het vooral uit spelen/leuke activiteiten doen. Iedere week wordt een ander thema besproken en worden daar activiteiten aan gekoppeld (knutselen, schilderen, voorlezen, in de kring 'vertellen', memory, sorteren, bakken/koken...)
Natuurlijk is het niet nodig voor élk kind. Maar zoals wel vaker in discussies op dit forum: het is niet omdat een individueel kind wel vaart bij A, dat het opeens onwaar is dat situatie B globaal wel een goed idee is.
Ik weet nu niet waar je het over heb? Ik had het er juist over dat datgene in Duitsland veel soepeler overkomt als de media aanvankelijk liet begrijpen. Ik heb het nu voornamelijk over de peuterspeelzaal e.d. Ik denk dat je als ouder zijnde inderdaad het beste kan inschatten wat jouw kind nodig heeft aan 'voorbereiding'. Zelf zou ik dan ook niet kiezen voor een 5-daagse variant voor peuteropvang, maar dat ben ik! 2 dagen is dus meer dan genoeg. In ieder geval tot en met maart.