Ik vind inbakeren ineens zielig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kellieee, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 11 weken en vanaf zn 6e week ingebakerd. Eerst lekker strak met de hydrofiel, en toen kocht ik een puckababy. Die puckababy was geen succes aangezien zijn armen toch nog wel los zitten. Nu baker ik hem in in een xxl hydrofiel en dat gaat heel goed. Heel af en toe ontsnapt ie en dan word ie ook meteen wakker.

Nu begin ik het ineens zielig te vinden dat ik hem inbaker. Dit omdat als ik hem losmaak als hij wakker is hij gelijk zn armpjes omhoog doet, uitrekt, en eigenlijk zijn armpjes heel ontspannen omhoog houdt. Als het dan weer tijd is om te gaan slapen dan moet ik als het ware z'n armen weer van hem "afpakken" :p

Zou het nu al tijd zijn om het af te bouwen? Of is het gewoon een kwestie van proberen? Hij is wel een stuk rustiger geworden met zijn armen maar zodra ie de kans krijgt krabt ie heel z'n gezicht open. Heb wel van die wantjes dus die zou ik dan natuurlijk wel om zn handen kunnen doen....

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Je kunt natuurlijk altijd proberen het inbakeren af te bouwen, maar dat hij bij het uitwikkelen zijn armpjes meteen uitrekt is geen reden. Ik baker mijn dochter ook in (met de pacco) en die doet precies hetzelfde bij het uitbakeren. Maar ze vindt het echt heerlijk om ingebakerd te liggen. Ze huilt nooit bij het inbakeren en ze slaapt dan als een roosje. Niet kunnen slapen door wapperende armpjes vind ik zieliger dan het zielig eruit zien, want ja dat vind ik ook. Het lijkt wel een dwangbuis waar ze inligt hahaha! Ik kan trouwens ook de pacco aanbevelen, is beter dan een hydrofiel gebruiken. Hij zit lekker strak maar dan hebben de beentjes wel de ruimte om in kikkerstand te liggen en dat is beter voor de heupjes. En geen risico van loslatende stukken e.d. De pacco heeft ook speciale afbouwdoeken om straks als ze er aan toe is rustig aan af te bouwen. Eerst 1 arm vrij en als dat goed gaat 2 armen vrij. Werkte heel goed bij mijn zoon die ook ingebakerd heeft gelegen..

3. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Ons zoontje ligt ook ingebakerd vanaf 9 weken ongeveer. Ik vind het er ook altijd sneu uitzien, in zijn coconnetje. ;)
    Maar inderdaad, als ik hem er in doe is er geen protest, vaak ligt hij gewoon te glimlachen, dus ik neem aan dat hij het niet heel vervelend vindt. Hier ook, zodra de doek uitgaat rek en strek, maar ja, zou ik ook doen denk ik, hihi.

Wij hebben ook een Pacco. Hij was al boven de 6 kilo toen we begonnen met inbakeren, dus hebben we meteen een Pacco L afbouwdoek gekocht. Die is geschikt om gewoon in te bakeren en wanneer de tijd rijp is ook om af te bouwen. Je kunt één of twee armpjes vrijlaten.

Op Marktplaats staan een boel Pacco's scheelt je wel geld. :)

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Precies dit. Ik vond het eigenlijk niet leuk dat het nodig was, dan zag ik foto's van baby'tjes die heerlijk lagen te slapen met hun armpjes omhoog en die van mij lag strak ingepakt. Maar hij vond het fijn, deed zijn armpjes altijd zelf al naar beneden. En nu slaapt hij altijd op z'n buikje of zij ;).

5. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik pak alleen z'n armen in hoor, z'n benen zitten gewoon los ;) ik bedoel eigenlijk gewoon dat ik zie dat ie super relaxed ligt met z'n armpjes omhoog, en dan verplicht ik hem eigenlijk om met zn armen naar beneden te slapen :D het is ook niet zo dat hij protesteerd hoor. Het is gewoon mijn eigen gevoel ;)

Bij die puckababy heb ik wel van die ritsjes erin zitten (had gelijk de mini gekocht omdat mn zoontje zo groot is haha)

Dan zou ik dat misschien een keer moeten proberen...

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    dit is de reden dat ik (na 3 dagen) gestopt ben met inbakeren. Ik zag ook aan mijn zoon dat hij het niet prettig vond. Hij worstelde ook echt als ik hem ingebakerd had. Hier toen overgegaan op buikslapen. Inmiddels slaapt hij in alle houdingen ;)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar waarom krabt hij z'n gezicht open? Eczeem? Dan zou ik naar huisarts/kinderarts gaan, want daar kan je zalfjes voor krijgen. Misschien slaapt hij daarom ook wel onrustig. Krabwantjes is idd ook handig.

8. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geen eczeem hoor, dat is gewoon de onrust.

Even een update: ik heb hem net in zn puckababy gelegd. Dan liggen zn armpjes wat losser en niet meer helemaal strak tegen zn lijfje aan. Toen ik hem erin legde ging hij gelijk lachen, en ik heb hem niet meer gehoord, dus ik denk dat het een succes is :)

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Sorry, maar ik heb echt nog nooit gehoord van een baby die z'n hele gezicht openkrabt uit onrust! Misschien zn nagels eens knippen dan :p

10. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Was echt een enorm onrustige baby, veel gehuild, oververmoeid, overprikkeld.. Zodra ie de kans kreeg zat ie met zn handjes in zn gezicht, en omdat ik zn nagels nog niet mocht knippen krabte ie zich open... Nu wel z'n nagels geknipt maar nog steeds hartstikke scherp.. En dat vele huilen is wel over hoor maar als ie huilt en hij krijgt de kans pakt ie z'n gezichtje weer vast :p

11. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik vond dat inbakeren ook maar niks (en het hielp ook niks) dus uiteindelijk heb ik haar, met de armpjes naar beneden) strak ingepakt onder haar dekentje...zo bleef ze gewoon liggen

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze jongste lag al vanaf 1 week ingebakerd en wat een heerlijkheid was het voor dat kleine mensje.
    Niet meer wakker schrikken van wapperende handjes of oncontroleerbare bewegingen.
    Ik vond het er juist altijd schattig uitzien hihi
    Ze heeft overigens tot ruim 4 mnd ingebakerd gelegen en het afbouwen ging heel goed.
    Ik vind ook dat er veel meer info zou moeten komen mbt inbakeren want ik vind dat er in Nederland te weinig bekendheid over is terwijl inbakeren al een traditie is van oudsher.
    Mijn oudste 2 kinderen waren ook onrustige slapers maar toen is er nooit iemand geweest die mij heeft geattendeerd op inbakeren.
    Bij de jongste was de kraamhulp er actief mee en zag duidelijk dat ons kind er behoefte aan had en vandaar zijn we er mee begonnen.

13. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn kinderen hebben de eerste weken ook ingebakerd gelegen. Ze vonden het heel fijn. Mijn zoontje kneep iedere keer in zijn gezicht en daardoor kreeg hij allemaal krassen in zijn gezicht. Hier hielp nagels knippen echt niet bij. Daar hielp het inpakken ook wel. Na het inbakeren zijn mijn kinderen op hun buik gaan slapen. Dit gaf hun nog meer rust omdat ze de druk goed konden gebruiken op hun buik i.v.m hevige kramp.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou, dat deed Dafne toch ook de eerste weken, hoor. :p

15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb mijn dochter de eerste tijd ook ingebakerd. Anders sliep ze heel onrustig. Toch merkte ik wel dat ze het onprettiger begon te vinden.
    Laatst heeft ze een doorgelekte poepluier gehad, dus was voor mij meteen reden om ermee te stoppen. Ik heb een slaapzak gekocht en het gaat nu best goed.

16. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Hier heeft ze tot 10 weken ingebakerd gelegen (vanaf 2/3 weken geloof ik) en zijn we die hard gestopt omdat ze op het kdv niet mochten inbakeren zonder medische indicatie van een KA (dus geen cb of HA).
    Hier overgestapt op een slaapzakje en nooit problemen gehad :)
    Ik bakerde in om dezelfde redenen, ze krabde altijd haar gezichtje open of sloeg met haar handen in haar gezicht tijdens het slapen waardoor ze zichzelf wakker maakte.
    Na het eerste sprongetje ging dat ook al stukken beter

17. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ik vond het ook altijd wel een beetje zielig, maar hij sliep er zo goed in!
    Hij ging ook altijd al vanzelf met zn armpjes op zn borst liggen als ik hem in bed legde. En als hij eens in de maxicosi sliep onderweg had hij ook altijd zn armpjes op zn borst gekruisd.
    Afbouwen zijn we gaan doen toen hij ruim 3 maanden was, ook met behulp van de ritsjes. Het ging erg goed en snel, binnen een week sliep hij in een gewone slaapzak.
    Maar als jouw kindje zn gezichtje zo openkrabt zou ik nog even wachten, en anders idd goed nageltjes knippen of wantjes aan.

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Mijn zoontje ligt als hij op zijn rug in slaap is gevallen altijd met zijn armpjes schuin naar beneden, maar als ik hem wakker maak (voor eerste of laatste voeding) dan schieten die armpjes ook gelijk omhoog. Dat heeft echt niets te maken met het inbakeren. Inbakeren doe je om rust te creëren, dus ik zou daar pas mee stoppen als de rust er weer is of als je kindje (bijna) gaat rollen.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb fotos van mijn oudste, we lagen nog in het ziekenhuis na keizersnede. Maandag avond laat bevallen en hij had een super gaaf huidje. Vrijdag ochtend ontslagen en zijn gezicht zat vol krassen tot bloedens aan toe.

Dus ja, er zijn babys die hun hele gezicht open krabben. Hij pakte zijn eigen wangen vast, zette zijn nagels erin en trok zijn handen weg met zijn nagels nog in zijn gezicht :)

Wat jij niet kent is niet automatisch niet mogelijk.

@ inbakeren;
    Als inbakeren voor wel slapen zorgt en niet inbakeren voor niet slapen, vind ik niet inbakeren zielig ;)

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat weet ik hoor. Sterker, ik sprak al alleen namens mijzelf he. Incl 'tip' om nagels goed te knippen.

Maar toch, ongelooflijk dat sommige babies dat doen. Dl krabte zichzelf hooguit per ongeluk wel eens.

Deel Deze Pagina