Laag ferritinegehalte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door duha, 4 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Hallo allemaal,

tijdens mijn eerste bloedcontrole (bij 3 maanden) had ik een ferritinegehalte (ijzervoorraad) van 93.

Nu heb ik afgelopen week (bij 30 weken) nog een bloedcontrole gehad en nu was mijn ferritinegehalte gezakt naar 8. Erg laag dus!

Ik heb zelf het idee dat dit komt doordat ik normaal als ik niet zwanger ben heel veel rauw vlees eet. Daar zit veel ijzer in. Nu mag dat natuurlijk niet dus krijg ik ineens een stuk minder binnen dan normaal.

Heeft er iemand tips voor voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten? Van spinazie zegt iedereen het wel altijd, maar dat schijnt nogal tegen te vallen.

Liefs,

Merijn

2. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    MMM ik zat voor mijn zwangerschap net onder de 7 en daardoor moest ik ijzer slikken, tegen mij zeiden ze toen: "nu je zwanger bent hoeft dat niet meer want dan wordt de grens voor bloedarmoede verlaagt"
    Jouw waarden lijke me dus op zich wel ok.

Wat ik iig moest doen is vruchtensap tijdens mijn eten want daardoor neem je meer ijzer op uit ke eten. Drink je melk of melkproducten tijdens je eten dan breekt het je ijzer af. Wanneer je je daaraan houdt schijnt het veel te schelen.

succes iig

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Verder kun je eventueel roosvicee ferro gaan slikken.
    Verder zit in appelstroop behoorlijk wat ijzer, maar ook dan moet je wel flink stroop eten volgens mij ;) . Roosvicee ferro of een vitamine voor zwangeren (gravitamon ofzo), dat is ook een oplossing.
    Maar heeft je vlos trouwens geen advies gegeven hierin? Wat je het best kan doen?

4. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Idd de tips hierboven!
    Maar als je ijzergehalte zo laag is, krijg je dan niks voorgeschreven?

5. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Mijn ijzer gehalte is rond de 7 en dit is opzich heel netjes. Ik ondersteun het overigens wel omdat ik anders veel lager uitkom. lijkt me dat jouw waarde van 8 niet heel erg laag is mijn VK geeft als ideaal 8 a 9 op maar 7 is ook niet slecht.

6. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Op zich is 8 niet heel slecht. Het enige probleem is dat als je tijdens de bevalling veel bloed verliest, dan heeft je lichaam met zo een lage voorraad moeite om het verlies op te vangen en dan duurt het langer voor je hersteld bent. Ik zou het dus graag een beetje omhoog krijgen.

Roosvicee Ferro is inderdaad een goede tip. Die kreeg ik ook van de VK.

Ik begreep trouwens dat je qua eten het meeste ijzer haalt uit vlees. Weet er iemand of er nog verschil zit in de soorten vlees? Wat levert er het meeste op?

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    8 is eigenlijk super netjes ;) zeker voor vrouwen en zeker voor zwangeren! Ik sta nu op 7 en ook dat wordt nog als prima gezien. Gewoon omdat het er bij hoort nu. Ik moet zeggen; ik zit ook liever wat hoger :) . Ik kom zelf van 8.9 af en dat vind ik eigenlijk al heel erg hoog. Veel vrouwen komen standaard al niet boven een gehalte van 8 uit.

Ik hoop dat ik in elk geval in de 7 blijf zitten, maar we zullen zien.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hi,

Ik lees even mee voor tips. Ben dan al wel bevallen, maar heb vandaag te horen gekregen dat ik bloedarmoede heb en aan de ijzerinjecties moet. Vroeg me idd ook af wat je nu het beste kunt eten. Dat van die vruchtensap bij je eten is wel een goeie!

Overigens worden er trouwens 2 dingen door elkaar gehaald. Je hebt je ferritinegehalte (moet minimaal boven de 30 zijn) en je hebt je Hb gehalte (die moet, als je niet zwanger bent, boven de 8 zijn).

Groetjes Rosa

9. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik vond dit over ijzer & voeding...

IJzergebrek voorkomen
    Zorg ervoor dat u gezond en evenwichtig eet. Er zijn veel voedingsmiddelen waar ijzer in zit en de beste manier om genoeg ijzer binnen te krijgen, is een gevarieerd eetpatroon:

Voedsel dat rijk is aan ijzer

- rood vlees, zoals rundvlees, lamsvlees, lever en cornedbeef [Puck70: maar laat die lever maar even staan als je zwanger bent...)
    - gevogelte, zoals kip en kalkoen
    - eigeel
    - graanproducten, zoals ontbijtgranen met extra ijzer (kijk op de verpakking), volkorenbrood
    - bonen en peulvruchten, zoals linzen, witte bonen in tomatensaus en spliterwten
    - donkergroene groente, zoals spinazie, groene kool en broccoli
    - gedroogde vruchten, zoals abrikozen en rozijnen.

Voedsel dat rijk is aan vitamine C

citrusvruchten en -sappen, zowel vers als uit pak of blik, bijvoorbeeld sinaasappels, citroenen, limoenen en grapefruits, ander fruit, zoals aardbeien, frambozen, kiwi's, perziken en nectarines, vruchtendranken met extra vitamine C (kijk op het etiket), groene groente, tomaten.

De hoeveelheid ijzer die een mens uit het voedsel opneemt, wordt door een aantal factoren beïnvloed:

- ijzer uit dierlijk voedsel wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige bronnen;
    - vitamine C kan helpen meer ijzer uit het voedsel op te nemen (zie hierboven voor voedsel dat rijk is aan deze vitamine);
    - koffie, thee en melkproducten vertragen de opname van ijzer uit de voeding.

U kunt er dus voor zorgen een zo groot mogelijke hoeveelheid ijzer uit eten te halen. Als u vlees eet, neem daar dan een groene groente bij en een glas vruchtensap of een sinaasappel toe. Drink liever geen thee, koffie of melk bij het eten. Een voeding die rijk is aan ijzer bevordert de gezondheid en kan bloedarmoede voorkomen.

En op wiki staat er natuurlijk ook wat over: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(voeding)

Deel Deze Pagina