maar ja, je kunt ook niet zeggen dat dat de reden was voor hun doubleren. je kunt niet zeggen dat die kinderen niet zouden doubleren als zij een extra kleuter jaar hadden gekregen. dat kun je echt niet zeggen. de kinderen die langer kleuteren doubleren ook wel weer misschien?
9 van de 10 lijkt me zwaar overtrokken. Nu is het net of kunnen meekomen leeftijdgebonden is. Mijn jongste heeft 2 herfstkinderen in de klas die 1,5 kleuteren en die zijn ook nog eens de kleinsten. Maar ze zijn wel bijdehand en superslim, beiden extra taken. Ook zitten er een paar herfstkinderen in zijn klas, die 2,5 jaar gekleuterd hebben, nog heel speels zijn en niet bijster intelligent. Leeftijd of de jongste/oudste zijn zegt niet alles. Gelukkig kijken scholen wel verder dan hun neus lang is. Hoop ik. Je redenatie van 'altijd de jongste zijn' vind ik ook heel vreemd, want op die manier komen de lente-/zomerkinderen vanzelf in de knoop.
bij de kleuters telt het niet als doubleren volgens mij. want de lees uren beginnen pas in gr3 te tellen. lang kleuteren en nog een keer doubleren kan wel. maar misschien zelfs 2 keer doubleren kan ook. hoe dan ook, ik denk niet dat een jaar extra kleuteren als het kindje het nodig heeft wegens werkhouding bijvrbeeld geen kwaad kan. als de school er werk van maakt dan kan zo een kind ook door zonder extra kleuteren. het is een moeilijke beslissing.
Mijn zoontje is van september dan telt het wel als doubleren, na december geloof ik als extra kleuteren. Maar het is idd een moeilijke beslissing, want eigenlijk weet je altijd pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt.
Maar je laatste opmerking is heel betrekkelijk. - Toen 1oktober grens nog hard was, waren zomerkinderen 'altijd de jongste' - ook al stel je dat alle zomer en herfst kinderen 3jaar moeten kleuteren, dan zijn lente kinderen ' de jongste', want die hebben gemiddeld een half jaar korter school gehad tov de rest. Nu zitten alle lentekinderen standaard half jaar te doubleren in groep 1. Ik zie in de praktijk dat januarikinderen op gegeven moment steeds lastiger worden om te handelen, vooral als het al die herhaling van een half jaar helemaal niet nodig heeft. De kleuterschool is niet zomaar op 2 jaar gesteld, als het gemiddeld kind langer nodig heeft, moet het systeem anders. Want nu wordt alleen maar ontzettend ingewikkeld gedaan. In de meeste landen starten de kinderen met school in september van het kalenderjaar waarin ze bepaalde leeftijd bereiken. Of dat nou januari of december is. En die systemen werken ook prima.
nee hoor. voor gr3 heet het echt geen doubleren volgens mij. 2 kinderen in mijn zoons klas zijn voor december (sep en augustus kinderen) zij deden gr2 nog een keer. het kwam omdat zij veel te speels zijn nog heel jong van geest. snel klaar met werkjes. volgend jaar gaan ze naar gr3. ze gaan het goed doen denk ik. want ze zijn nu heel anders dan vorig jaar qua werkjes, ze snappen nu dat het wel vervelend zijn maar ze maken het wel af en zo.
Volgens mij is een extra jaar kleuteren ook doubleren, al wordt het vaak niet zo genoemd. Het schooljaar waarin je 14 wordt, mag je nog op de basisschool zitten, volgens mij. Dat houdt voor de meeste kinderen volgens mij in dat ze 2 keer mogen doubleren.
in mijn zoons klas is er nu ook een jongen van begin september 2009 die blijft nog een jaar kleuteren. maar dat is zo een klein lief manneke en werd ook veel gepest steeds. hij is lief en zachtaardig en speelt met poppenwagen graag. zo jong oogt hij ook. hij weet ook alle leerstof en alles dat hij moet weten van gr2. maar de ouders vinden het beter dat hij nog een jaar kleutert. om emotioneel sterker te worden.
Bij mijn dochter zaten bij de kleuters ook twee jongens, één van november 2008 oid en de ander van december 2008, de eerste is in groep 1 al blijven zitten, de ander heeft groep 2 nog een jaar gedaan. Ze zijn er allebei beter uitgekomen, de oudste is in het tweede jaar groep 1 gaan praten (toch wel erg handig hij kon het overigens al prima, maar durfde het niet) en de jongste voelt zich nu veel zekerder en gaat komend jaar vol zelfvertrouwen naar groep 3 ipv heel angstig. Mijn dochter zal daarentegen altijd één van de jongsten zijn. Tenzij ze ooit nog een keer blijft zitten. De tijd zal het leren.
Die van mei? Zitten er helemaal geen herfstkinderen in de klas dan? Hier bestaat 40% van de klas uit kinderen geboren tussen juli-september. Alleen al die traktaties in juli hahaha
Die van mei inderdaad, die gaat komend jaar naar groep 4. Ze heeft er overigens totaal geen last van dat ze één van de jongsten is (er is één jongetje jonger, de rest is een half tot ruim twee jaar ouder).
Hier een jongen van september 2008. Officieel dus geen najaarskind, en zou dus theoretisch gezien in groep 3 moeten zitten nu en overgaan naar groep 4. Onze zoon mocht toen hij naar school ging niet gelijk na de vakantie beginnen dus is 3 weken later ingestroomd. In groep 1 kwam hij prima mee. Vorig jaar in groep 2 merkten wij al op dat het leren en werken nog niet echt aan hem besteed was. Als we vroegen wat hij had gedaan, was zijn antwoord steevast: gespeeld in de bouwhoek. Aan alles merkten mijn man en ik dat hij nog niet echt klaar was voor groep 3. Vorig jaar januari gaven de juffen als advies om hem een jaar extra te laten kleuteren. Hij was te jong in zijn doen en laten en nog niet geconcentreerd genoeg om 3 aan te kunnen. wij zijn toen meegegaan in het advies van de juffen. we wilden hem bovenal het plezier in school laten houden, we waren bang dat als hij naar groep 3 zou gaan, hij teveel op zijn tenen moest lopen om mee te komen en daardoor het plezier verliezen. Vorig jaar zomer begon hij zichzelf te leren lezen....Toen begon ik heel erg te twijfelen. Veel over gepraat met de juffen en met moeders die ook juffen zijn (waaronder een groep 3 juf). De afspraak met de juf was als prinsje zich zou vervelen dat hij extra werk zou krijgen. Het afgelopen jaar heeft hij een hele mooie groei laten zien. Ook wou hij graag leren schrijven en daar is zijn juf mee bezig gegaan. Ten opzichte van de scores die hij vorig jaar had, heeft hij een mooie stijgende lijn doorgemaakt. Waar hij er vorig jaar er nog niet klaar voor was, heeft hij nu een mooie stevige basis om groep 3 te gaan doen. Achteraf zijn wij ontzettend blij dat we hem groep 2 nog een keer hebben laten doen.
Hier in de wijk is denk ik rond okt-nov 2008 heel koud geweest/stroom uitgevallen/niks op tv, want we hebben een hele babyboom van kinderen geboren in juli-aug 2009 😀 Komende 3 weken moeten 13 kinderen trakteren in de klas