Gastouder neemt stagiaire aan

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Joycey, 19 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Is het normaal dat een gastouder zomaar een stagiaire aanneemt zonder dat de ouders deze persoon kennen en men 1 dag van tevoren een bericht hierover krijgt?

    Ik heb verder weinig problemen met de stagiaire (oké, stiekem wel een beetje - maar wellicht is ze wel heel aardig en moet ik gewoon wennen aan het idee) maar ik vind het wel vreemd. Zijn daar geen regels voor?

    Ik vind het een rare gewaarwording dat mij 1 dag van tevoren 's avonds wordt mede gedeeld dat er vanaf morgen een voor mij onbekende stagiaire t/m volgend jaar meeloopt en bij mijn kind in de buurt is en mee helpt met het (ver)zorgen.

    Gebeurt dat vaker? Ik ben verder ontzettend blij met mijn nieuwe gastouder (ik maak er nu net ongeveer 3 weken gebruik van) maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik ben best slecht van vertrouwen en het duurt wel een tijdje voordat iemand mijn vertrouwen wint. Laat staan er mensen bij haalt die ik verder niet ken. Het is niet alsof ik bezwaar kan maken (lijkt wel, tenminste?) en omdat ik opvang nodig heb, kan ik natuurlijk ook niet gewoon mijn kind thuis houden voordat ik kennis heb gemaakt en een praatje heb gemaakt met de stagiaire en dergelijke.

    Oke, op een kinderdagverblijf heb je dat natuurlijk ook - maar ik heb expres een gastouder gekozen omdat ik dat minder massaal vind en de zorg aan 1 persoon wil toevertrouwen in plaats van meerdere personen. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? (behalve 'stel je niet aan, het is maar een stagiaire' dan) :cool:
     
  2. flowersoflove

    flowersoflove Bekend lid

    15 nov 2013
    811
    0
    0
    Kinderopvang
    Ik heb zelf ook stage gelopen bij een gastouder. Dit heeft mijn begeleider van tevoren gemeld en ik heb een berichtje geschreven in de boekjes van de kinderen met een verhaaltje over mijzelf. Hiernaast heb ik mij uiteraard voorgesteld aan de ouders. Ik stond ook onder toezicht van mijn stagebegeleider vanuit mijn opleiding en natuurlijk e gastouder zelf. Wat je kunt doen is aangeven dat je het bijvoorbeeld niet fijn vind dat zij je kind verschoont/naar bed brengt. Zo is ze alleen met je kindje met het spelen, zo kun je haar een beetje leren kennen en evt. later meer toestemming geven voor het naar bed brengen bijvoorbeeld.
     
  3. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Hm geen idee, maar is het echt een officiële stagiaire?
    Want moet die gastouder daarvoor geen officieel erkend leerbedrijf zijn? Dus meer zijn dan alleen maar gastouder?

    Ik zou het ook niet fijn vinden op zo een korte termijn daar ineens mee geconfronteerd te worden. Je hebt idd niet voor niets voor een gastouder gekozen...
     
  4. flowersoflove

    flowersoflove Bekend lid

    15 nov 2013
    811
    0
    0
    Kinderopvang
    Oh ja, de gastouder moet een erkend leerbedrijf zijn, dit kan al door je aan te melden bij Calibris. Een stagiaire vanuit school mag ook niet zomaar bij jan en alleman stage lopen, dit moet altijd bij een erkend leerbedrijf zijn.
     
  5. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik ben erg flauw maar voorlopig heb ik zin om met mijn hakken in het zand te gaan staan en al stampvoetend 'ik wil het niet' te briesen. Maar goed, hoe dan verder... Daar is mijn gastouder niet blij mee en de stagiaire natuurlijk ook niet.

    Kan ik aansturen op een kennismakingsgesprek? Moet ik het gastouderbureau hierover inlichten?

    Ik ben zoals ik al zei afhankelijk van de opvang en ik wil natuurlijk niet dat de band tussen de gastouder en mij verslechterd. Echter strijkt dit mij wel een beetje erg tegen de haren in. Had dat zo'n anderhalve maand aangegeven dat je hierover na had gedacht en niet een e-mail met 'ik heb toch besloten om... en ze begint vanaf morgen'. Nu valt het gewoon erg rauw op mijn dak.
     
  6. flowersoflove

    flowersoflove Bekend lid

    15 nov 2013
    811
    0
    0
    Kinderopvang
    Misschien is het een idee dat je aan haar aangeeft dat je er toch een beetje moeite mee hebt? En dat je inderdaad het fijn zou vinden om haar even te ontmoeten. Dat je weet wat voor soort meisje het is, hoe ze er uit ziet, wat voor opleiding ze doet etc.
     
  7. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ja ik denk dat dat het meest handig is. Ik ga nog eventjes niet reageren (ik ken mezelf en moet het even laten zakken voordat ik gelijk iemand verbaal de hoek in trap) maar ik ga haar wel aangeven dat ik dit 'niet prettig' vind. Blugh, niet prettig. "Ik vind het niet prettig". Nee, dat vind ik het zeker niet. Ik vind het ronduit ... ;)

    Maar goed, laten zakken dus en nog even over nadenken hoe nu te handelen en vooral niet NU handelen; maar over een uurtje.
     
  8. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Tja, ze meld het tevoren, al is t kort dag, je krijgt vast wel gelegenheid om de staigiaire te leren kennen. Daarnaast kan natuurlijk ook bij een gastouder op een werkdag van haar weleens andere mensen over de vloer komen waardoor je kind ook deze mensen tegen zal komen. Je kunt natuurlijk aangeven dat je liever niet hebt dat jouw kindje een op een bij de staigiaire blijft zonder dat jij haar hebt leren kennen, maar verder kun je je kindje ook niet uit het normale verkeer bij de gastouder weghouden en zal ze daar ook wel eens vaker onbekenden Voor haar en jou tegen komen. Als er een nieuw kind komt, komen er ook weer nieuwe ouders binnen etc...

    Kort om ik zou je gastouder laten weten dat je de sagiaire eerst wilt leren kennen voor ze je kind mag verzorgen, maar zou er verder niet zoveel problemen van maken. Dat is mijn mening natuurlijk. Ook een stagiaire kan weer een toekomstige gastouder worden!
     
  9. blauwespeen

    blauwespeen Fanatiek lid

    20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Je zegt Nog maar drie weken gebruik te maken van deze gastouder. Misschien is ze het vergeten of was het voor die tijd bij andere ouders bekent?
     
  10. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    Ik snap het stukje dat t wel erg kort dag is. Maar verder zie ik echt het probleem niet van de stagiaire.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Het is idd kort dag, ik zou dit ruimer bespreken met mijn vraagouders.

    Maar "iemand verbaal de hoek inrammen" tis maar een stagiaire.
     
  12. Marieke502

    Marieke502 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    1.493
    0
    0
    Gastouder
    Brabant
    Ik ben zelf gastouder. Ik vindt het niet zo netjes van je gastouder dat ze jou zo kort van te voren inlicht over een stagiaire. Zij is vast al een tijdje bezig geweest met de kennismaking e.d. rondom deze stagiaire en heeft dus vast ook tijd genoeg gehad om haar vraagouders in te lichten. Ik vind dat je daar zeker iets van moet zeggen tegen haar. En de suggestie dat ze het vergeten is... dat lijkt me ook sterk, iets belangrijks als een stagiaire aannemen is niet iets wat je zomaar vergeet lijkt mij.

    Succes ermee.
     
  13. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Nou, ik heb het laten bekoelen, nog met een aantal vriendinnen over gehad en er een e-mailtje over uit gedaan. Ik ben het eigenlijk volstrekt in zijn totaliteit niet eens met de gehele stagiaire, maar ik heb rustig/kalm/beheerst in mijn e-mail gezet dat ik het jammer vond dat dit niet eerder is verteld en dat ik er naar uitkeek om haar te ontmoeten. Misschien is het wel een heel leuk mens; who knows. Maar tot nu toe sta ik er negatief tegenover. Ik heb hem niet voor niets naar een gastouder gebracht. Als ik had gewild dat er meerdere mensen op hem zouden letten, had ik hem wel naar een kinderdagverblijf gebracht. Ik vond het één-op-één juist een prettiger idee en dit strookt daar gewoon niet mee.

    Ik zal morgen het gesprek wel aan gaan en dergelijke, maar neem morgen ook even contact op met het gastouderbureau om te vragen wat nou precies de bedoeling is en of ik er nog iets aan kan doen. En dan bedoel ik meer zoiets als; aangepaste tijden, andere afspraken of in ieder geval een oplossing waar we allemaal iets aan hebben.
     
  14. Dopneus

    Dopneus Lid

    4 jul 2014
    44
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik snap je probleem ook niet. Heb zelf ook stage gelopen bij een gastouder,, ja je moet toch dingen leren en in de praktijk dingen doen. En als je dan dingen worden afgehouden, zoals het verzorgen van een kind. Kan je je best onzeker voelen, omdat je denkt dat t aan jou ligt.

    Overal kan je kind stagaires tegenkomen, later op school bijvoorbeeld.
    Die mensen moeten het leren, het hoort erbij. De ene is beter dan de ander maar ze staan altijd onder toezicht.
     
  15. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Ik snap je probleem niet. Zo'n meisje moet het toch ook leren,
    Onze gastouder had ook een stagiaire, heel erg leuk. Lief voor de kindjes, en ze hebben meer aandacht omdat er een extra iemand is.
    Snap gewoon niet dat je hier een probleem van maakt, vind je een beetje een 'zeikerd'
     
  16. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Jeetje, welkom in de wereld van kinderen. Je kind zal in zijn leven veel vaker te maken krijgen met stagiaires. Dit kan op een creche, maar ook bij een gastouder, peuterspeelzaal, basisschool, middelbare school, dokter, tandarts etc. Ik vind je reactie erg wantrouwend en bovendien vind ik dat je iemand de kans moet geven om überhaupt een vak te leren in de praktijk. Je hebt bewust gekozen voor een gastouder maar dat wil niet zeggen dat je niet akkoord kan gaan met een stagiaire. Wat als je eugen gastouder ziek wordt? Dan heb je óf geen opvang óf een andere gastouder. Een stagiaire wordt bgeleid door een school en wordt echt niet zomaar met kinderen aan het werk gezet. Ik hoop dat je haar (of hem) een kans geeft.
     
  17. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Persoonlijk vind ik jou reactie ook nogal overdreven. Ja, je gastouder had het inderdaad wat eerder kunnen laten weten, maar verder vind ik het heel raar om te zeggen dat je het niet wil hebben?? Het betekend juist meer aandacht omdat er gewoon een extra paar handen is ... Ik zie het probleem echt niet.
     
  18. rijkdom

    rijkdom Lid

    14 jun 2014
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt een ouder via een bureau... dan zal deze mogelijkheid toch bij het aangaan van het contract besproken zijn of op zijn minst "in de kleine lettertjes" staan.

    Verder; je doet zaken met een professioneel bureau, je wil dus blijkbaar dat er professionals bestaan.... hoe worden die opgeleid denk je?
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Mijn gastouder heeft om de haverklap statiaires. Ideaal, die doen allerlei klusjes zodat zij veel tijd met de kinderen door kan brengen. Ik denk dat je met de gastouder moet gaan spreken over de rolverdeleing en zo. Bij ons blijft de gastouder gewoon de primaire verzorger van de kinderen, en ik heb dat ook met haar afgesproken. Als ze de oudste naar school brengt neemt ze de andere twee ook mee, zelfs als de stagiaire er is. Maar dat is omdat ze er zo vaak korte meeloop stagiaires heeft, daar steek ik geen tijd meer in om die te leren kennen en die wil ik dus ook niet een op een bij mijn kinderen hebben.

    Maar verder vind ik het prima, ze ontlasten de gastouder een beetje zodat zij meer leuke dingen met de kinderen kan doen.
     
  20. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Joycey; hoe is je gesprek gegaan?

    En waarom ben je zo tegen een stagiaire?
     

Deel Deze Pagina