spijt van naam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Dalphin, 28 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ben ik dan de enige die (enorm!!) benieuwd is naar welke namen er gegeven zijn waar men spijt van heeft en naar de namen die men liever zou willen?:rolleyes:

Kaaat, Kolibrie2, owly en 20 anderen vinden dit leuk.
  2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Haha nee je bent zeker niet de enige!

Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Wat jammer! Je kunt natuurlijk niet je kind ineens anders gaan noemen maar kun je er geen draai aan geven dat je het op een andere manier zegt of af kunt korten?
    Ik weet niet hoe het officieel zit maar mijn roepnaam staat niet geregistreerd bij de burgerlijke stand. Of dat 43 jaar geleden normaal was of dat mijn ouders het zijn vergeten weet ik niet ;)

4. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Geen spijt. Vind het wel heel jammer dat ik de naam die het net niet is geworden niet meer ga gebruiken omdat er geen kinderen meer komen.

5. Jegelskerdeg

Jegelskerdeg Niet meer actief

Hier zeiden ze bij de burgelijke stand dat mijn naam niet bestond. Mijn pa is nogal opvliegend en heeft het erdoor gekregen. Hebben ze als 2e naam Francicscus gemaakt ipv Francisca en daar baal ik van.

6. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Same here. Daarom hebben mijn kinderen de roepnaam hetzelfde als doopnaam. Vind t zo irritant dat mijn doopnaam en roepnaam echt anders zijn. Mijn zusje heeft zelfs overwogen het te laten veranderen. Mijn moeder vindt t nu ook jammer dat t zo ging vroeger omdat vernoemen toch een ding was.

7. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Je kunt namen niet alleen afkorten maar ook verlengen of veranderen. Roepnamen zijn niet aan regels gebonden.

Adriana --> Ariadne --Riana- Anna- Adri- Ria - Rie - Rika - Ritsa - Ada
    Bella - Isabella - Ella - Bellitsa - Litsa
    Christine - Christy - Chris - Tinie - Tineke - Tina - Christiana - Tiana
    Diana - Diet - Di -Anna- Ann - Annie
    Ella - Elizabeth - Bella - Isabella - Arabella
    Fleur - Flori
    Gaby - Gabriella - Gaby-Ann
    Herma - Hermien - Erma - Hermina - Mien - Ermioni - Hermione
    ila - ilasha - ilsa - ilse - illy - ilona
    Jo - Jolanda (op alle manieren gespeld) - Jolene - Jolette - Jolinde - Josalien
    Karin - Kathryn - Katerien - Katie- Kay
    Laura - Lori - Laurie - Loretta- Laurina - Laurita - Rita
    Maaike - Maailaika - Mayley - Malika - May - Maya -Mika
    Maria - Mairy - Mara - Marina - Marietta - Marika - Maritsa
    Nora - Eleonora - Neorah -Noralyn - Norina - Norree - Norina - Norea (wordt weer Rea)- Noriliýah - Noortje - Noraya
    Olga kan Gaby worden (ol-ga)
    Paula - Paulina - Lina of Ina
    Rose/Roos - Rosalie - Ali of Rosanne - Anne
    Stella - Ella - Estella - Este
    Tanja - Tatjana - Tiana - Jana

Voor de rest van het alphabet en de jongensnamen is er vast wel iemand anders die ideeen heeft.
    In Griekenland is het een gewoonte om bij lange namen alleen de eerst letter van de laatste lettergreep te gebruiken en er dan -oula achter te zetten.
    B.v. Athanasia wordt Soula (of Sia)
    Paraskevi wordt Voula
    zo zijn er ook Toula, Noula, Thoula, Roula, Loula
    Bij andere namen wordt de uitgang -itsa gebruikt zodat Paula/Bella Litsa worden, Nora/Laura Ritsa, Nitsa voor namen met een "n" in de laatste lettergreep, Sitsa voor "s"
    Of -ia (Sia, Ria)

Bij jongensnamen wordt het vaak -aki
    Theologos - wordt Aki
    Theodoseos - wordt Saki
    zo zijn er ook Laki,Taki en Vaki

Deze roepnamen blijven ook meestal hangen als iemand al volwassen is.

Zuul, citroenrasp, Maslov en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik heb op mijn werk en tijdens de studie wel eens te maken gehad met namen die totaal niet passen bij de persoon (lees ordinaire namen bij een keurig beroep. Ik kon er gewoon niet aan wennen en had een totaal andere indruk (en was daarin niet alleen).

En sommige hippe mode namen. Of juist heel stoere namen bij een bang en onzeker kind. Of zo'n grijze muis met een zeer uitgesproken naam.

Je kunt de roepnaam trouwens gewoon veranderen hoor. Als jij voortaan doorgeeft dat karel voortaan piet heet kan dat gewoon. Alleen op officiële documenten staat nog de officiële naam. Genoeg mensen die lange ingewikkelde voornamen hebben waar niemand van weet omdat ee roepnaam overal Truus is bijvoorbeeld.

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Dat heb ik ook (en mijn zussen ook). Doopnamen zijn de officiële namen. Echt verschrikkelijk stom.

10. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Yes hier idem! Doopnamen J... C terwijl mijn roepnaam compleet anders is.

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Waarom vinden jullie dat stom, dat de doopnamen anders zijn dat de roepnaam? Ik vind dat eigenlijk juist wel grappig, dat wij in Nederland dus een gebruik hebben met een officiële naam en dat je roepnaam eigenlijk een soort bijnaam is - maar dan vrij officieel, want bijna iedereen gebruikt hem ook op z'n werk etc. Maarrrr als je je roepnaam niet leuk vindt, dan kun je toch vrij gemakkelijk een van je andere officiële namen gaan gebruiken. Het geeft best veel opties imo.

Ik heb het zelf overigens ook; mijn roepnaam zit niet in mijn officiële naam (met wat fantasie kun je hem als afgeleide zien van mijn eerste naam, maar mijn ouders hadden hem 'los' verzonnen). Ik heb nog nooit de neiging gehad om een van mijn officiële namen te gaan gebruiken, maar ik vind het wel leuk om de optie te hebben :)

12. RosaIris

RosaIris Actief lid

4 jun 2020
    195
    141
    43
    Vrouw
    Fijn om dit te lezen! Mijn dochters roepnaam verschilt van haar officiële naam. We hebben haar vernoemd in alle drie haar namen. Voor het vernoemen wilden we echt de namen gebruiken van de mensen naar wie we vernoemen. Maar we wilden haar wel een andere roepnaam geven. Haar roepnaam staat in direct verband met haar officiële naam en heeft dezelfde voorletter (dat vonden we belangrijk).

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Waarom ik het stom vind... ik ben mijn roepnaam! En naam die dus niet bestaat, niet is vast gelegd. Bij alle instanties sta je bekend als ‘officiële naam’, maar dat ben ik niet, ik ben Marloes80!

Summerbelle vindt dit leuk.
  14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dat vond ik als tiener ook wel vervelend ja, maar tegenwoordig eigenlijk totaal niet meer. Voor mij voelen mijn officiële namen nu bijna als een soort 'geheime superheldnamen' hahahah, zo van iemand kent ze maar dat ben ik óók.

Maslov en RosaIris vinden dit leuk.
  15. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik vind dat eigenlijk erg kortzichtig en stigmatiserend. Alsof je naam bepaald wie of wat je bent. En wie bepaalt nou eigenlijk wat ordinair is? Ik hoop dat betreffende mensen in elk geval jouw beeld een beetje hebben kunnen bijschaven.

Lies91 en MamavanHayden vinden dit leuk.
  16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Die mensen waren totaal niet ordinair hoor. Kon het er prima mee vinden. Maar bepaalde namen zijn dat wel. Of geven een bepaald beeld van iemand dat niet klopt. Daar is veel onderzoek naar gedaan. En ik lees hier topics vol met reacties op een bepaalde naam.

17. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik heb gemengde gevoelens over de naam van mijn oudste. Het is een top-10 naam. Ik vind het achteraf gezien nogal inspiratieloos. En onpraktisch soms ook, andere kinderen in de buurt of klas met dezelfde naam. Maar de naam zelf vind ik nog wel leuk. Leuk ja, want ik heb bij jongensnamen nooit een echt “wow”-gevoel.

18. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Nee, geen spijt. Past perfect bij elke Dochter :)

Wel jammer dat ik Yves nooit heb kunnen gebruiken, maar dat had raar geweest voor een meisje :roflmao:

Ik moet wel zeggen dat ik geloof in “meer”, ik heb altijd geluisterd naar mijn kind en pas echt een naam gekozen toen ik ze zag. Op E na, maar toen dachten we even dat er weer 1 te vroeg zou komen en naamloos zou gaan. Maar E past er nog beter bij dan ik ooit had kunnen denken :roflmao:

19. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik heb zelf een roepnaam en 2 geboorte namen, ben vernoemd naar mijn beide oma's. Het is soms wel eens lastig omdat ik niet altijd weet onder welke naam ik bekend ben. Maar tegelijkertijd ben ik ook wel trots op mijn geboorte namen, juist omdat ik naar mijn oma's vernoemd ben.

Overigens is Nederland niet het enige land waar dat gebeurt. In Amerika korten ze de namen heel vaak af: Richard->Dick, William->Bill en in Rusland hebben ze ook vaak koosnaampjes die in de verste verte niet te verhalen zijn op de originele naam, tenminste niet voor niet-Russen.

20. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Heb je dan een naam die je beter vind passen, zo ja welke?

Vertel:D
    Iedere keer als ik het topic open hoop ik op voorbeelden...

owly en Pickwickje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina