Valhelmpje, wel of niet..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 29 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ik heb eerder een topic geopend vanwege een aparte ontwikkeling en we hebben een week of 3 geprobeerd het lopen tegen te houden/ kruipen extra te stimuleren maar inmiddels is het zover, ons zoontje loopt. Hij loopt sinds een paar dagen wat stappen los, kan nu een stap of 10. Omdat hij zich zittend niet snel verplaatst wàs dit nog niet zo'n probleem; zorgen dat er niks in de buurt was om zich aan op te trekken en dan had ik genoeg tijd om erbij te zijn. Maar nu net gaat hij staan vanuit het niets :eek:!

Heel ons huis is steens en kei keihard, hij is te roekeloos en onvoorzichtig om te laten lopen zonder vallen dus ik overweeg een valhelmpje.. heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik een beetje bang voor ben is dat hij niet goed leert vallen: dat hij zn hoofd niet zal ontzien omdat dit simpelweg niet nodig is...

Iemand tips of ervaringen??

2. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    O ja, en mocht iemand een idee hebben van welke.. zoontje heeft een klein hoofdje en ik zie enkel dingen waarin ze enorm schijnen te gaan zweten (niet echt handig zeker met de zomer in aantocht).

3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Jeetje die is er vroeg bij.
    8 maanden is die toch?
    Ik heb overigens geen tips, mijn kinderen liepen allemaal pas na hun eerste verjaardag.

4. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ja klopt, nog geen 8.5 maand :eek: wij staan er ook nog steeds versteld van maar dit is dan ook het enige waar hij mee bezig wil zijn, het is maar waar je focus ligt denk ik :roflmao:

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik zou eerder pleiten voor een bitje, ken nu al 2 kinderen die ook rond die tijd liepen en dus snoeihard vielen omdat hun lijf meer wou dan t kon bijbenen en hun voortanden heel lang hebben moeten missen. T is jammer dat ze daar niets voor hebben :oops:

6. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was bijna 8 maanden toen ze los liep. Ze had er zin in :D
    Ik kan me niet herinneren dat ze vaker gevallen is in vergelijking met mijn oudste die met 14 maanden los liep. Wij hebben gelukkig een laminaatvloer dus dat vallen was niet een supergroot risico. Wel vond ik het heel raar om zo'n klein ding los te zien lopen :p

Ik heb geen ervaring met een helmpje, snap je zorgen wel heel goed. Misschien kun je contact opnemen met een kinderfysiotherapeut? Zij zal dit vast wel een keer voor handen hebben gehad en je advies kunnen geven of doorverwijzen.

7. Enigma

Enigma Fanatiek lid

11 jul 2019
    1.195
    1.612
    113
    Vrouw
    Mijn dochter ging ook met 8 maanden lopen en was net na haar eerste verjaardag haar eerste voortand kwijt ja :(

8. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28

Bedankt bedankt hier had ik nog niet aan gedacht :cry: gelukkig heeft hij nu nog geen voortanden haha maar ik bereid me (mentaal) vast voor

9. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Leuk om te lezen nog meer zulk jonge lopertjes! Vraagje, waren jullie nachten ook zo enorm slecht?? Ik ben al bij de kinderfysio geweest, haar uiteindelijke tip was dus ga maar met hem lopen, het was ècht niet gezellig meer hier in huis. Zij denkt dat de slechte nachten ook hier aan gekoppeld zijn (bijna elke 45min wakker).

En misschien nog andere tips voor met zo'n kleine loper?

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    Mijn oudste begon met 8 maanden zich op te trekken en al snel liep zij overal langs. Ik heb nooit gedacht aan een valhelmpje.
    Kinderen leren nu eenmaal met vallen en opstaan. Ik denk dat, mits er geen medische noodzaak is, een valhelmpje niet nodig is hoor.

11. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ook niet bij een hardstenen vloer? Ons vorige huis had een houten vloer dus bij mijn oudste heb ik hier ook nooit over nagedacht.. maar dit voelt toch anders.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Ik denk dat de balans er niet beter op wordt door een helm te gebruiken.

Toen ik aan de wandel ging op de boeren plavuizen bij mn ouderlijk huis hebben ze als de sodemieter vloerbedekking neer gelegd. Ook idd vanwege een gebit en een hoofd.

Allicht niet waar je op zit te wachten maar mogelijk een tijdelijke oplossing totdat de kleine stapper stevig genoeg staat? En dan intussen gewoon oefenen met stappen en als dat goed onder de knie is dingen spelenderwijs wat moeilijker maken (over iets heen stappen, over een schuine plaat omhoog en omlaag stappen) zodat t balans er goed in komt. (Waren oefeningen die we met mn dochter moesten doen die zichzelf een tenenloop tik had aangeleerd)

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    Ik snap je gevoel wel hoor, maar ik denk niet dat ik het zelf zou doen.

14. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ze leren het zo snel. Ik had ook 3 van die mega vroege lopers en er is nooit wat gebeurd. Ik denk dat je het met helmpjes alleen maar ingewikkelder maakt. Gewoon laten oefenen, en dat gaat met vallen en opstaan.

15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Als ze vallen vallen ze op hun billen of voorover. In beide gevallen doet een helmpje niets. Dreumessen zijn ook niet zo groot, ze leven een stuk dichter bij de grond dan wij. En ook: hun koppie en lijfje is nog heel flexibel. Schrammen en blauwe plekken zullen ze wel krijgen, maar je hoeft niet bang te zijn voor hersenschuddingen of botbreuken hoor :)

16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Hier twee vroege lopers en ook een harde vloer. Toen ze gingen optrekken en langs meubels liepen, had ik van die foamtegels neergelegd, maar toen ze los gingen lopen, werkte dat niet meer. Helaas soms wel hard gevallen, maar ze waren nog klein, dus ze vielen niet van hoog… Ik liep veel achter ze aan die eerste periode, maar kon ze niet altijd opvangen. Helmpje nooit overwogen.

Hier vielen ze toch wel eens kaarsrecht naar achteren… ook op een harde vloer, helaas.

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    o wow :|
    Hier ook vroege lopers maar ze vielen altijd op hun billen of voorover (dat je dacht dat ze met hun bekkie op de stenen vielen, maar dat was dan nooit zo gelukkig)

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Een kind gaat niet zomaar lopen. Dan kunnen ze het ook anders lukt het niet. Het enige wat je kunt doen is blijven opletten. Ze leren het vanzelf en worden juist door te oefenen steeds behendiger. Daarnaast leren ze ook weer van vallen.

Afremmen moet je niet doen en is vaak ook niet mogelijk.

Helmpjes zijn er voor zover mij bekend op medische indicatie en dat is dit niet. Een te grote of niet exact passende helm kan ook schadelijk zijn ivm de zachte schedel die zich nog moet vormen, balans, en verschuiven van de helm.

19. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Ik zag stoffen helmpjes dus daar dacht ik aan, maar heb door alle duidelijke reacties besloten het niet te doen, let extra goed op en dan maar hopen dat hij als het mis gaat op z'n billen ploft of zn handen vooruit zet! Dank jullie wel :)

20. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Oudste liep met 10 maanden, jongste nu met een jaar. Beide veel buiten geweest ivm lekker weer en dus harde stenen. Tjah, wat mij betreft hoort vallen erbij. Oudste is veel gevallen toen ze startte met langs lopen, was toen 7 maanden. Niks aan over gehouden. Jongste klimt ook overal op en zitten onder de bulten en blauwe plekken.
    Mijn idee is om ze te leren klimmen, klauteren en lopen zodat het goed gaat. Anders doen ze het in een onbewaakt ogenblik en gaat het wel fout.

Deel Deze Pagina