Ai, ik voel me aangesproken. Ben 2 jaar geleden gestart met de opleiding verloskunde. Mensen vragen ook wel eens of ik expres zo lang gewacht heb... Euh, NEE! Als ik dit had geweten had ik het wel direct na de middelbare school gedaan... Het is ongelooflijk zwaar om de opleiding naast een gezin te doen, vooral financieel idd... Misschien is het een optie als je geen kinderen thuis meer hebt? Dat heb ik ook gedaan: een aantal jaar wachten nog.
Zucht, herkenbaar!! Ik ben van VWO naar havo gegaan destijds vanwege lichamelijke klachten (jaar thuis gezeten, en daarna nog lang herstel, dus ja, dan moet je wat..). Daarna MBO in 2 jaar gedaan en sindsdien aan het werk als dierenartsassistente (toch iets medisch ).. Maar hier heb je geen doorgroeimogelijkheden in behalve praktijkmanager (lijkt me vreselijk) of dierenarts (lange opleiding, en in verhouding slecht salaris..).. Ik droom ook van verloskunde of iets anders medisch.. Maar verpleegkundige lijkt me niks en alle studies die ik wel leuk vindt zijn allemaal full-time.. Ik wacht ook tot de kids op school zijn, en mijn man klaar is met zijn studie.. En dan ga ik serieus kijken wat haalbaar is icm met gezin en hypotheek..
Gelukkig niet herkenbaar. Ik vond mijn studie leuk en ben heel blij met mijn baan. Wat jammer voor je TS, maar ik zou toch echt alles op alles zetten om het toch te gaan doen. Al snap ik dat dat lastig is in je huidige situatie. Maar... waar een wil is, is een weg! Het zou toch super zonde zijn als het vak zo'n gemotiveerde kracht zou mislopen! Succes!
Ik had ook verloskundige willen worden. Heb de pabo afgerond... ik ben niet werkzaam in het basisonderwijs en had door mijn eigen medische omstandigheden waarschijnlijk geen verloskundige kunnen zijn. Maar ik snap dus wel wat je bedoelt!
Is het wat je ervan verwacht had? Vind je het een leuke opleiding? Het is inderdaad misschien een optie als ik geen kinderen thuis heb, maar ik dat duurt nog even Ik heb nu een dochter van bijna 1 en we willen eind van het jaar voor een tweede gaan. Mocht het dan gelijk raak zijn dan ben ik iig klaar met de Pabo als ik uitgerekend ben. Maar dan duurt het dus nog langer tot ik geen kids thuis heb. Ik ga nu gewoon de Pabo afmaken en dan kan ik iig weg bij mijn huidige baan. Verder blijf ik gewoon zoeken naar mogelijkheden, maar zoals het er nu uitziet is het de komende jaren sowieso financieel en praktisch niet mogelijk om verloskundige te worden.
Kan je niet een keertje in gesprek gaan met je eigen verloskundige? Kijken of je het echt zo leuk vindt en of zij nog mogelijkheden voor je ziet?
Dubbelgeluk, ik heb mijn vk gemaild dat ik me graag zou omscholen en of ik een dagje met ze mee mag lopen. Helaas een mailtje terug gekregen dat ze geen plek hebben voor nog een stagiair. Ze zei wel dat de opleiding een flinke investering is maar het wel waard is als je het beroep leuk vindt. Ik ga ook nog het ziekenhuis mailen waar ik ben bevallen om te kijken of ik daar een dagje mee mag lopen met een vk. Maar dit is meer in de hoop dat ik iig een dag kan ervaren hoe het is om vk te zijn, want omscholen is praktisch en financieel nu echt niet haalbaar. Ik heb echt alle mogelijkheden bekeken. Zelfs tot aan mijn huis verkopen en goedkoper gaan wonen.
Alles op alles zetten om verloskundige te worden. Verkoop desnoods je huis, ga in een goedkope rotflat wonen maar ga ervoor. Ik heb zoiets 15 jaar geleden ook gedaan, zat tussen de piepjonge studentjes, het was eindjes aan elkaar knopen. Ok, ik had nog geen kinderen dat maakte het makkelijker, maar ik ben nog elke dag zo blij met mijn besluit.
Eerlijk gezegd vind ik de opleiding gigantisch tegenvallen: veel bureaucratisch geneuzel etc. Maar ik denk dat het vak zeker is wat ik ervan verwacht. Maar het is geen rozengeur en maneschijn: het is ook veel hetzelfde. Na een dag met 30 consulten kan ik mijn eigen praatje niet meer horen bijna. Maar de afwisseling maakt het wel leuk: ik zou zowel alleen diensten als alleen spreekuren niet trekken.
Volgens mij is dit met iedere HBO opleiding wel. Ook met de Pabo heb ik nu verslagen die ik moet schrijven waarbij je denkt.. waarom? Maar we doen het maar gewoon. Nog 1,5 jaar en dan ben ik klaar met de opleiding
Ja, het jammere is dat ze bezig zijn met academiseren. Over een jaar of twee is het de bedoeling dat we allemaal universitair geschoold zijn. Dus nu zijn ze het curriculum daar al op aan het aanpassen: we moeten ook veel met onderzoek en wetenschap doen. Maar tegelijk hebben we dan ook de nadelen van hbo. Bleeegh
Betekent dat dat verloskunde over een jaar of 2 op HBO niveau niet meer bestaat? Of is dat alleen in jouw school?