Even een vraagje: Onze zoon van net 4 heeft een vrij groot hoofd. Het valt zo als je kijkt niet op. Maar hij kan sinds kort fietsen en nu hadden we van onze oudste nog een fietshelm liggen, maar die zit bij hem te klein. Nu waren we afgelopen zaterdag in de fietsenwinkel en nu blijkt hij voor een fietshelm in de volwassen maat te vallen. Terwijl onze andere kinderen zijn 7 en 5 en passen gewoon nog de kinderhelm op. Is het normaal dat zijn hoofd zo groot is op die leeftijd? Als ze baby zijn word het altijd op het CB gemeten met reden dat als het hoofd te groot groeit dat er wat aan de hand kan zijn.. Ik kan op internet niks vinden behalve dan artikelen dat kinderen met een groot hoofd vaak slim zijn. Maar ik weet niet of dat echt een gedegen onderzoek is wat ze daar op los gelaten hebben. Nu moet ik zeggen dat onze zoon behoorlijk slim is, dus het zou kunnen kloppen Maar ik was benieuwd naar jullie meningen. En morgen ga ik voor de laatste keer met hem naar het CB. Dus daar wilde ik het ook benoemen
Sommige van ons hebben nu eenmaal een groot hoofd... zoals ik bijvoorbeeld. Ik pas vrouwenmodellen van hoedjes/petjes niet. Mijn zoon heeft dit van mij. Hij heeft ook een groot hoofd, al bij geboorte. Bij CB houden ze de groei bij zolang de schedelnaden nog open zijn (tot 18 mnd geloof ik?), als er daar afwijkende groei werd gezien, had je dat allang gehoord. Mijn zoon volgde keurig een lijntje, had dus normale groei, maar simpelweg groot. Onze zoon is vanwege zijn beperkingen op jongere leeftijd uitvoeriger bekeken en daarbij heeft de klinisch geneticus wel eens opmerking gemaakt over zijn hoofdomtrek, maar omdat ik dat ook had (ze heeft mij en man ook gemeten) viel dit binnen de noemer 'familiair' en had geen enkele relatie met zijn problematiek. Bij mijn zoon heb ik vaak gemerkt met truien, dat deze moeizaam over zijn hoofd gingen (halsopening net te klein...), terwijl de rest van de trui keurig op maat waren. Ook had hij altijd grotere maat petjes etc nodig.
tja, wat is normaal...? Sommige kinderen zijn klein, anderen groot, dat zal met hoofden niet anders zijn. Als je je zorgen maakt of gewoon wil weten hoe en wat, dan zou ik zeker op het CB en/of bij de huisarts informeren hoe en wat. Hier ook kinderen met verhoudingsgewijs 'grote hoofden' of misschien meer een 'afwijkende vorm' wat betreft de oudste, daardoor past ze ook enkel grotere maten van veel dingen, tenzij iets wel de juiste vorm heeft, dan kan ze vaak gewoon de eigen maat nemen. Ik herken dat zelf ook. Het is met schoenen overigens ook zo, als je brede voeten hebt, dan heb je met 'normale schoenen' vaak een maat (of twee) groter nodig (en dan zit het nog niet lekker...), maar koop je schoenen met de juiste breedtemaat, dan kun je gewoon je eigen schoenmaat nemen.
Kinderen met autisme schijnen ook grotere hoofden te hebben. Hun hersenen groeien in de eerste 3 jaar sneller dan neurotypsiche leeftijdsgenootjes. Mijn zoon heeft (of had, ik weet niet hoe het nu zit) ook een groter hoofd dan gemiddeld. Daar hangt verder geen betekenis aan of zo.. het is gewoon zo, haha. (Uiteraard heeft niet elk kind met autisme een groter hoofd, en heeft niet elk kind met een groter hoofd autisme)
Onze zoon heeft ook een groot hoofd. Wel hoogbegaafd. Telt overigens ook voor mijn man. Ben benieuwd of er inderdaad nog meer zijn
Onze oudste heeft ook een groot hoofd. Gewoon erfelijk bepaald denk ik . Was bij de geboorte al zo. Hij is nu 5 en heeft inderdaad ook een fietshelm voor volwassenen. Ook mutsen en helmen voor verkleden kopen we voor hem in volwassenmaat. Prima toch.
Ben vandaag op het CB geweest. En de omtrek van zijn hoofd is precies mooi gemiddeld. Alleen de lengte van zijn hoofd vanaf zijn voorhoofd naar zijn achterhoofd is vrij lang. Vandaar dus dat hij in een grote maat valt. Maar niks om ons zorgen over te maken...
Hier heeft m'n oudste van net 6 ook een groot rond hoofd. Toen hij in de buik zat heb ik elke x gehoord van groot hoofd groot hoofd(en ik maar denken het moet er ook uit), uiteindelijk nog een extra 20 wkn echo gehad omdat z'n hoofd groot was. Was niks aan de hand verder. Zoon heeft ook een vorm hoofd die vriend en ik niet hebben, maar zie je m'n opa op foto dan denk je jah duidelijk familie. Verder is m'n oudste net 6 ook echt groot, 135cm schoenmaat 36 en ook is m'n jongste 2.5, 1 meter en schoenmaat 27 groot maar toch een gemiddeld hoofdje.