IVF kinderen functioneren geestelijk niet anders

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Elmo, Sep 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ivf-kinderen functioneren geestelijk niet anders

Uitgegeven:28 september 2009 11:44Laatst gewijzigd:28 september 2009 11:46
    AMSTERDAM - Kinderen die via ivf-bevruchting ter wereld zijn gekomen, functioneren op latere leeftijd geestelijk niet anders dan kinderen die op natuurlijke wijze zijn verwekt.

[​IMG] © NU.nl/Els Bax

Dat is de conclusie van klinisch psychologe Karin Wagenaar in haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
    Wagenaar bestudeerde de gevolgen voor de psychologische ontwikkeling van ivf-kinderen. Bestaande literatuur gaf daarover weinig uitsluitsel.

Om de invloed van de reageerbuisbevruchting goed te kunnen bestuderen, vergeleek Wagenaar ivf-kinderen tussen de 8 en 18 jaar met kinderen van ouders die vruchtbaarheidsproblemen hadden, maar uiteindelijk spontaan zwanger werden.

Vaardigheden

De promovenda keek naar het functioneren op school, specifieke cognitieve vaardigheden, gedrag en sociaal-emotioneel functioneren en zag daarin geen verschillen tussen ivf-kinderen en kinderen geboren na een natuurlijke zwangerschap.
    In vitro fertilisatie (ivf) is een veelgebruikte methode van kunstmatige bevruchting.

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Interessant om te lezen. Al dacht ik niet dat mijn kinderen tot nog toe anders functioneerden. Maar zij zijn dan ook nog een stuk jonger dan de onderzochte doelgroep.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Goed om te weten!

4. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

Mar 6, 2007
    10,048
    5
    38
    Gelukkig maar...

5. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Waren daar mensen ongerust over dan?

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Aangezien IVF (zeker ICSI) behandelingen relatief kort worden toegepast is het natuurlijk niet vreemd, en alleen maar goed, dat er onderzoek gedaan wordt naar de consequenties op lange termijn.
    Zeker omdat het aantal behandelingen per jaar volgens mij elk jaar nog stijgen.

Altijd fijn te horen dat de uitkomsten dan positief zijn!

Elmo

Share This Page