Kennen jullie dat ook dat normale dingen gewoon een vreemde benaming heeft en dat iedereen in je familie dan ook meteen weet wat er bedoelt wordt. Kylian is nog maar 2 en noemt de koelkast b.v akka Maar dan de volwassenen. Mijn vader doet elke morgen pitstief (deodorant) onder, mijn moeder drinkt regelmatig puddingkoffie (capuccino) en iedereen weet wat we eten als er smurrie (chili con carne) op het menu staat. Ben benieuwd welke woorden er bij jullie gebruikt worden. Groetjes Anita
Tja, het zal een bekende zijn, maar wij noemen hutspot thuis Wortelmuis.... ...Mijn man staat me nog steeds raar aan te kijken als ik vraag of we wortelmuis zullen eten...
mijn oma noemde een badjas altijd een paaiewaaier (peignoir kon ze niet uitspreken en badjas was blijkbaar te gewoontjes)
flikketeer=vlinder seuzi=deken makkedam=asfalt stoeber=opvliegend stof (bv. op een zandweg) botten=laarzen snotvod=zakdoek regels, vodden, tante roos, de rooi vlag,...=menstruatie sleffers=sandalen sloefen=pantoffels pierepap=macaronipudding allemeur=aansteker stekskes=lucifers (sommige woorden weet ik niet hoe ik ze moet schrijven dus die kan ik niet vernoemen....)
Wij zeggen vuiligheid tegen witloof met hesp in de oven haha. M'n kleine broertje vond het korstje die daarop ligt vuiligheid en zo heet het bij ons nu dus nog altijd
snottebellesoep = haaievinnensoep van de chinees mijn moeder was er gek op en bestelde dat altijd, mijn broertje vond dat dus op snot lijken
woon al ruim 2 jaar hier in velp meer nog steeds praat ik volgens hun niet fatsoenlijk abn ik heb een hoop woorden mee genomen uit groningen en de betuwe (de aan ben ik geboren de ander jaren gewoont) mous = boerenkool djen=meid heining=hek en zo nog heel veel meer maar ook hele zinnen die ik zeg snappen ze niet ach zoes nij al/wel het dah daon (ik typ het zo als ik het zeg zo schrijf je het niet hoor)
Ach, hier wordt er ook elke keer weer wat afgelachen, maar dat is omdat ik een fries ben en mijn vriend een muiderberger. Ik zeg wel eens dat ik zinnig ben (dan ben ik kieskeurig) Of ik zeg ook wel eens koesen (lekker slapen) Mijn vriend zegt dat dingen kort bij zijn (dus dichtbij) Ach en zo zijn er vast wel meer dingen, waar ik nu even niet op kan komen. Ow ja, mijn broer noemde pudding vroeger poing, dus dat is t geworden. Ow ja, ik eet wel eens siepelhachee, das toch echt uienhachee volgens mijn vriend.
Mijn moeder noemt al jaren een orchidee een connifeer! Hoe ze erbij komt, geen idee.....maar ze komt er ook niet meer vanaf
ik zeg tegen broekzak buuze hier noemen we hutsspot wortels en siepels en uien dus siepels haha en heel dom maar ik zeg tegen dominee altijd domino tjaah verder weet k zo niet eigenlijk
Bij ons heet de maatbeker altijd litergieter. Vond vriend heel vreemd toen ik dat zei. Hij noemt de afstandsbediening van de tv een proppenschieter. Geen idee waar hij het over had. Kennen jullie deze benaming?