hallo Iemand enig idee of en waar je dat nou in je aangifte 2008 moet aangeven; kwam het nl niet tegen bij t invullen...maar iemand zei tegen mij dat dat niet hoeft....? Dat moest toch wel altijd?
Je leaseauto wordt sinds een paar jaar via je werkgever verrekend. Je vindt op je salarisstrook terug wat er is ingehouden. Je hoeft hem dus niet op je belastingaangifte op te geven zoals je misschien voorheen gedaan hebt, met de waarde en evt het aantal km's dat je prive gereden hebt.
dus helemaal niks nada noppes invullen? relaxt zat me al voor te bereiden hie rop allerlei berekeningen en toestanden en nu hoef ik gewoon niks aan te geven?!
let even op. Ik weet neit of je een eigen bijdrage hebt, maar volgens mij kun je die nog wel aftrekken? (ik heb zelf geen eigen bijdrage, en enkel bijtelling)
eigen bijdrage volgens mij wel auto is van mijn vriend) en ik weet dat er een 150 euro ofzo maandelijks van zijn salaris wordt ingehouden voor die auto.... wat houdt bijtelling in (ben echt een nitwit hierin)...
volgens mij heb ik het mis. De eigen bijdrage wordt ook al met de bijtelling verrekend? Eigen bijdrage U kunt met uw werkgever afspreken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto betaalt. Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken. Dat geldt ook voor een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse en de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking. Let op! Uw eigen bijdrage kan in een loontijdvak (bijvoorbeeld een maand, als u uw loon per maand krijgt) meer zijn dan de bijtelling voor het privégebruik van de auto. In die maand mag de bijtelling dan wel negatief zijn, maar over het hele kalenderjaar mag de bijtelling niet negatief zijn. Eigen bijdrage bij schade Uw eigen bijdrage bij schade mag alleen van de bijtelling worden afgetrokken als de schade niet het gevolg is van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen. Betalingen aan derden Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is. Hoe werkt de regeling privégebruik auto van de werkgever? De regeling privégebruik auto van de werkgever werkt als volgt: Uw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als u uw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel van het privégebruik bij uw loon als loon in natura. Dit is de bijtelling. Het voordeel van het privégebruik is ten minste 25% van de catalogusprijs van de auto. Let op! Voor bepaalde milieuvriendelijke auto's geldt sinds 1 januari 2008 een lagere bijtelling van 14%. Zie: Afwijkende regels. Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% van de catalogusprijs, dan moet uw werkgever uitgaan van een hoger percentage. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers. Hebt u met uw werkgever afgesproken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik betaalt? Dan wordt deze eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken. Door uw eigen bijdrage mag de bijtelling over een heel kalenderjaar niet negatief zijn. Is uw eigen bijdrage over een heel kalenderjaar hoger dan de bijtelling over een heel kalenderjaar? Dan is de bijtelling over het kalenderjaar per saldo dus 0 en niet negatief. Het is niet de bedoeling dat u uw eigen bijdrage voor het privégebruik aftrekt in uw aangifte inkomstenbelasting. Uw werkgever houdt over de bijtelling loonbelasting/premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw in. Daardoor wordt uw nettoloon lager. Uw werkgever moet de ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zvw wel aan u vergoeden. De bijtelling heeft geen gevolgen voor uw pensioenopbouw. U bouwt over de bijtelling voor het privégebruik van de auto dus geen pensioen op. Voorbeeld U hebt van uw werkgever een auto waarvan de catalogusprijs 25.000 is. U krijgt uw loon per maand. Verder betaalt u aan uw werkgever een eigen bijdrage voor het privégebruik van 100 per maand. Uw werkgever telt dan iedere maand als loon in natura bij uw loon: (1/12 x 25% x 25.000 =) 521 - 100 (eigen bijdrage) = 421. Over deze 421 houdt hij loonbelasting/premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw in. Let op! Bent u tijdelijk arbeidsongeschikt of onderbreekt u uw loopbaan doordat u bijvoorbeeld ouderschapsverlof of onbetaald verlof opneemt? En hebt u in deze periode de auto van de werkgever wel tot uw beschikking? Dan telt uw werkgever de bijtelling voor het privégebruik van de auto ook tijdens die periode bij uw loon.