Mijn dochter is nu 10 maand oud, en ik vraag me af wanneer kindjes zelf moeten/kunnen eten met bestek.
De mijne begon rond de 1e verjaardag te weigeren om gevoerd te worden. Als we wilden voeren, sloeg hij de lepel uit onze handen, en als er iets in kwam spuugde hij het net zo hard weer uit. Sindsdien eet hij met vork/lepel en vingers.. In het begin was dat motorisch een drama. Richten, eten op je lepel houden en tegelijk je mond opendoen, het valt niet mee. .. Tegenwoordig gaat het steeds beter. De boterham gaat prima met een vork, avondeten hangt af van het eten. Maar dan heb je altijd nog je vingers om dingetjes mee van je bordje te plukken. Ik weet dat sommige kindjes met 2+ nog gevoerd worden, en dat ook prima toelaten. Ik heb ooit gehoord dat rond de 1,5 de motoriek beter wordt voor het eten met gereedschap.
Geen idee maar mijn zoontje wil nu alles zelluf doen (10,5 maand). Alleen bij zijn favoriete eten en als het vloeibaar is mogen wij het nog doen, al wil hij zijn kwark op een gegeven moment ook wel zelf doen... Verder eet hij alles met z'n handjes en kan hij een vorkje en lepel in z'n mond stoppen als wij het aangeven. Het geeft wel nog een troep maar het is geweldig om naar te kijken. Ik kan me herinneren met mijn neefje dat hij met een maand of 16 redelijk goed met een lepel kon eten (geen idee of dat normaal is of laat of juist snel)
Ik denk niet dat er echt een tijdstip is dat kinderen moeten eten met bestek... elk kindje is daar op een ander moment aan toe denk ik. Mijn dochter heeft haar brood bijv. altijd al zelf met de handjes gegeten. Eerst in stukjes en de laatste maand gewoon dubbel gevouwen. Ook eet ze sinds deze maand haar toetje zelf met een lepeltje, ze kan al goed zelf de kwark uit 't bakje scheppen en kan ze stukjes fruit sinds 14 mnd zelf aan een vorkje prikken en eten. Het avondeten is nog net even wat lastiger. Vaak prikken wij iets aan dr vorkje en dan geven we dat aan, ze brengt het dan zelf naar haar mond. Wanneer het iets is wat ze zelf op haar lepeltje kan scheppen (bijv. nasi of macaroni) dan eet ze weer wel helemaal zelf. En tuurlijk wordt het nog een enorme bende, want er belandt flink wat op de tafel en grond uit onhandigheid, maar das niet erg. Poeh... lang verhaal... maar hier dus vanaf 14 a 15 mnd al redelijk "zelfstandig" eten...
ik geef Britt sinds een week een vorkje met fruit of een broodje erop. Dat hapje belnad dan altijd in haar mondje....en ze heeft de grootste lol erin!!! Ze wil ook al zelf lepelen, maar dat lukt echt nog niet hoor. Britt is net 10 maanden
warm eten prikt ze met een vorkje maar het meeste gaat er nog steeds met de handen er in. toetje eet ze met een lepeltje dat gaat vrij netjes. fruit en brood eet ze gewoon met dr handen, wij zelf eten dat ook niet met een vork en dat hoeft zij ook niet te doen. van af dat ze een jaar was wou ze het steeds vaker zelf doen, en nu helemaal als ik dr nu wil helpen word het een drama en gilt ze alles bij elkaar.
"Zelf eten" doet T nu al omdat wij rapleyen, hij krijgt daarnaast ook prakjes en die geef ik hem op het lepeltje, maar hij kan het zelf ook lepelen... kwesie van oefenen geweest hier
Wij voeren nog, maar ze krijgt wel stukjes komkommer, koekjes etc.. in haar handen zodat ze het zelf kan pakken en in haar eigen mond kan leren stoppen. heel soms geven we haar een lepeltje in dr handen, dat gaat half goed.. de ene helft op dr wang, de andere in dr mond
mijn docher at met 9 maanden zelf maar echter nog met de hand, ze kreeg wel bestek en oefende er goed mee maar de handjes deden het veel sneller haha. pas rond 11 maanden at zevaker met het bestek zelf. vanaf 11 maanden wilde ze ook met niks meer geholpen worden want voelde zich echt al een grote meid