Eerste keer wortel, rapley

Discussion in 'Voeding' started by ratatosk, May 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Deze week is het dan zover, wij willen ons ventje bij het avondeten een wortel cadeau doen :p.
    We hebben een bos wortels gekocht, maar wat nu? Kan ik er daar gewoon één afhalen/schoonmaken en dan koken?
    Of heb ik de verkeerde wortels gekocht?

Help :D.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt ook de hele bos koken, en zelf ook wortels eten natuurlijk :) maar ja, 't is inderdaad: goed gaar koken, af laten koelen en voor je kind neerleggen en blijven kijken wat er gebeurt.

3. MC lover

MC lover Actief lid

Aug 16, 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Inderdaad zoals dirksmama zegt.
    Laat je even weten hoe het gegaan is?

4. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ja inderdaad, misschien eten we ze zelf ook wel. Kan het ventje mooi kijken hoe het moet ;).
    Spannend zeg ik ben benieuwd wat hij ermee gaat doen. Alles gaat tegenwoordig in zijn mondje (interessaaaant, alles heeft een eigen smaakje en structuur!) dus ik verwacht dat hij er wel wat van zal eten.
    Ik laat het wel weten!

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Nou we hebben gegeten hoor, iedereen wortels.
    We hebben de kleine een paar gekookte wortels op zijn bord gegeven maar hij raakte ze eigenlijk niet aan.
    Ik heb hem er toen een paar aangegeven (niet allemaal tegelijk natuurlijk) en hij heeft de meeste uit zijn handjes laten glippen. Héél even geproefd :) Hij keek er een beetje vies bij hahaha.

Het leek hem niet te lukken en ik wilde het hem toch laten proeven dus heb ik een wortel fijngeprakt in een schaaltje. Beetje water erbij zodat het een echt prakje werd maar het was niet echt een glad mengsel zeg maar. De lepel werd meteen uit mijn handen gegraaid en in zijn mond gestopt haha :)
    En toen begon de ellende, blijkbaar waren de stukjes te groot (ofzo??) en hij leek erin te stikken, of hij kon het gevoel van die stukjes gewoon niet velen ofzo. Hij begon in ieder geval flink te kokhalzen en er kwamen hele golven melk terug.

Toen vonden we het wel welletjes en hebben we het mannetje lekker in bad gedaan en een lekkere fles mamamelk gegeven.

Rataman en ik hebben afgesproken dat we het volgende week nog een keer proberen. We willen dan wel weer hele stukken geven zodat hij zelf kan leren eten want dat vinden we een hele goede manier, maar we willen er een bakje met dezelfde groente bij doen maar dan gepureerd en dat met de lepel geven. Hij krijgt dan toch de smaak mee.
    Zou dat te opdringerig zijn?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah, maar ik weet wel wat er fout ging bij jullie :D
    Jullie moesten zelf ook de hele wortels voor je neer leggen en lekker er in knijpen enzo:p

Waarom volgende week pas weer? Waarom morgen niet? Ik zou dan alleen maar de wortels geven en geen prak of puree. Dat kan over een week of zo wel, maar laat 'm nu even kennis maken met het idee.

7. fafje

fafje Niet meer actief

ik snijd die bospeentjes altijd nog 1x doormidden in de lengte!
    houdt ie beter vast...en dep het ook nog even af met keuekenpapier!

kokhalzen is wel logisch, zo'n gekke structuur...dat gevoel op de tong, de smaak....alle sis nog wennen..tis idd geen fijn gezicht voor ons...

maar ik zou gewoon morgen weer aabeiden hoor...je kindje is het allang weer vergetem...

mijnzoontje kokhalste in de eerste 2 weken ook behoorlijk!!! maar hij vond het na overgeven wel nog leuk weer een hap te nemen...succces1

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dus morgen weer dat gekke eten zou niet teveel worden voor de kleine?
    Ik betrap mezelf erop dat het eigenlijk voor mij teveel is, ik vind het vreselijk dat manneke zo te zien kokhalzen. Ik ben bang dat hij stikt. En ik ben zo gek op hem, ik wil helemaal niet dat hij het ongemakkelijk heeft.

Maargoed zo werkt het natuurlijk niet.
    Morgen krijgt hij weer wortels, een keer in de lengte doormidden en voor mama's rust geen prak. Van de wortel zelf ging hij namelijk helemaal niet kokhalzen, alleen van de prak.

9. fafje

fafje Niet meer actief

ik zie nu dat je kindje 5,5 mnd is!?

je kan idd nog wel even wachten hoor...motoriek om alles goed naar de mond te brengen en niet te diep enz..moet ook ngo alelmaal geleerd worden...maar dat helpt wel door flink te oefnen..

broccoli ging hier veel beter! al vinden ze dat ook gek voelen

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Hij is inderdaad pas 5,5 maanden en we hebben ook geen haast. We dachten meer, ach, laten we het eens proberen.

Is broccoli niet nog moeilijker, met die korreltjes?

11. fafje

fafje Niet meer actief

vidn het wel sappig hoor, maar tis kwestie van wennen, in het begin wa shet ook btj droog...zn speeksel ofzo werkte nog niet helemala hahaha

en anders, doe je gewoon nog ff rustig aan, ik vond fruit beter in het begin!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is inderdaad een kwestie van oefenen en leren! Heb je de artikelen van Rapley op oa borstvoeding.com gelezen? Met argumenten waarom prakjes onnatuurlijk zouden zijn voor babies? Komt erop neer dat, als ze iets in hun mond kunnen stoppen en eraan happen, ze eraan toe zijn om dat te eten. Als je ze prut in hun mond stopt, dan weten ze niet wat ze daarmee moeten. Eten = melk = zuigen. Wortel = geen melk = toch zuigen = kotsen. Zeg maar.

Broccoli gaf de gekste gezichten hier, die gekke korreltjes, maar er is wel wat binnen gekomen! Langzaam aan oefenen, en anders nog even wachten, je ventje is nog jong!

13. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Vaak moeten ze ook even wennen aan een smaak. Soms moeten ze wel 10x proeven voor ze het lekker vinden. En het valt natuurlijk ook niet mee voor zo'n kleintje om ineens iets heel geks in zijn mond te krijgen. Probeer hem gewoon lekker zelf te laten ontdekken en dan zul je zien dat het vanzelf goed gaat komen.

Hier waren stronkjes broccoli een succes en sperzibonen ook.

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    We hebben nog een paar keer wortel gegeven maar hij bleef kokhalzen, echt enorm en hele golven melk kwamen eruit. Echt heel zielig.
    Ik dacht dat dat door de grote stukken kwam, maar ik heb de wortels vandaag gepureerd en zo gegeven en dat gaf hetzelfde effect!

Toen heb ik een banaan gepureerd en daar gingen er zo een paar lepels van in dus ik dacht, dan geef ik hem een stuk banaan in zijn hand. En daar heeft hij lekker een stuk van op gesnoept!
    Hij lust dus (voorlopig) gewoon geen wortels lijkt het wel...

15. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Vandaag hebben wij voor de tweede keer wortel gegeven, maar m'n dochter moest er vandaag ook heel erg van kokhalzen.

Één keer verslikte ze zich behoorlijk, ze moest er zelfs van huilen, heel zielig, maar zodra ik haar op wilde pakken ging ze weer gauw verder happen. Ik denk dat wij dus meer waren geschrokken dan zijn. Volgens mij hoort het er allemaal bij.

Morgen ga ik de wortel nog wel wat zachter stomen, misschien dat dat scheelt. Gister hoefde ze er namelijk niet van te kokken.

Broccoli ging hier overigens ook beter. Daar verslikte ze zich een heel klein beetje en ging verder wel goed.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier was wortel ook geen succes, ze kokhalste en de stukjes braken steeds af voor ze ze in dr mond kreeg ( Dunne, erg gare worteltjes ) Dus heb ik ze gepureerd en nadat ze doorhad hoe ze moest slikken, pakte ze steeds mn hand en trok de lepel naar zich toe. Gisteren dus weer gepureerde wortel en ze heeft met smaaaaaak gegeten!

Bijvoeding werkt hier goed op haar darmen, normaal heeft ze moeite met regelmatig poepen, nu was het al 2 avonden een uurtje na het eten!

Share This Page