Spinnenfobie

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanLieverd, 8 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik was ook ooit echt bang voor spinnen, maar uit ervaring zeg ik: je kan er vanaf komen :) Zeker als je merkt dat je extreem reageert op spinnen (waar ik hier toch wel wat voorbeelden van voorbij zie komen ;)) is het de moeite waard om na te gaan of je er niet serieus iets aan wilt gaan werken.

Angsten zijn goed te behandelen, waaronder een fobie. Ik ben nog steeds geen fan van spinnen, maar ik durf ze nu goed zelf te vangen. Een groot verschil met jaren geleden toen ik mijn bed niet meer uit durfde te komen als ik een spin had gezien op de grond. Als we nu een spin binnen hebben, ga ik samen met mijn peuter bij de spin kijken en zetten we hem gezamenlijk buiten. Dat had ik jaren terug niet voor mogelijk gehouden.

Je kan het zelf proberen door je bewust bloot te stellen aan spinnen. Beginnend bij plaatjes op internet, en daarna stapje voor stapje in het echt. De truc is om steeds wel spanning/angst op te zoeken, en vervolgens te ervaren dat er niets gebeurt. Mocht het zelfstandig niet lukken, dan is het helemaal niet vreemd om voor een fobie professionele hulp in te schakelen door middel van een psychotherapeut.

Het vervelende van angsten is dat ze de neiging hebben om te versterken wanneer je er niets aan doet. Zo kan een lichte angst uitgroeien tot een steeds grotere angst die je leven negatief beïnvloedt.

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Had ik ook hoor. Ik heb echt een paar vervelende spinnen ervaringen gehad vroeger zeg maar. Ik werd al misselijk van een foto van een spin.

Maar ik woon in een oud huis wat vol met spinnen zit en ook allemaal verschillende soorten. De eerste keer dat ik een huisspin tegen kwam dacht ik dat ik flauw viel en dat ik een exotische soort had ontdekt.

Ik ben spinnen rassen gaan googlen. Toen ik wist wat voor spinnen het waren, hoe ze heten en hoe ze leven. Nam de angst al wat af. En op den duur ben ik ze met een glas gaan vangen. Ik ben alleenstaand, dus ja, ik moest wel. De eerste keer had ik met angst en zweten een glas op de spin gezet, maar durfde toen geen papiertje eronder te doen. De volgende ochtend was de spin dood. Gestikt onder het glas, denk ik. Dat vond ik toen wel heel zielig, en erg van mezelf. Dus dat wou ik niet meer.
    Ik heb ze ook nog een tijdje met de stofzuiger opgezogen. Dan moet je daarna je hand op de slang doen even zodat de stofzuiger vacuüm trekt. Dan ontploft de spin en is ie dood (kan die er niet meer uit kruipen). Maar ja, dat vond ik ook zielig.

En nu ben ik nog steeds geen fan. Maar ben echt niet meer zo panisch bang als dat ik was. Heb er wel jaren over gedaan.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Vind ik best knap hoor. Ben zelf jaren alleenstaand geweest en moest ze soms ook zelf vangen. Inderdaad met de stofzuiger, prop erop en als ik een nieuwe zak moest, liet ik dat mijn moeder of mijn vader doen wanneer 1 van hun er was, hahaha. Heb er ooit 1 in huis gehad, die mijn toen 6 jarige ontdekte. Om 7 uur 's morgens!!! Hij haalde mij in paniek uit bed, duwde mij letterlijk naar de bijkeuken en toen ik die zag, werd ik boos omdat hij mij zo duwde...Daar zat boven in de hoek een spin, zo groot!! Lijfje van wel 3 cm en dan nog de poten! Ik denk dat hij in totaal wel 15 cm doorsnee was (van poot tot poot) toen heb ik bijna huilend de buurvrouw uit bed gebeld, die een tuinderij had. Zelfs zij schrok van het formaat, maar heeft hem wel voor me weggehaald.

4. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    OMG... Wat walgelijk. Zou panisch zijn! Knap dat je gewoon hebt doorgereden. Ja je moet wel, dat snap ik. Maar toch...

Ik ben trouwens ook nog als de dood voor wespen. Op een terras in de zomer is het dan ook vaak een drama. Een stoel omgooien in mijn poging om snel weg te rennen is helaas realiteit. Die angst heb ik van mijn moeder. Als klein meisje zag ik haar dan panisch wegrennen en om zich heen slaan. Sindsdien ben ik ook bang. Mijn moeder beweert nu niet meer zo bang te zijn, maar ja daar heb ik niks meer aan :p.

5. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Jeetje, dat is echt angstaanjagend! :O Toch fijn dat er dan mensen zijn die niet zo bang zijn he!

6. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Nee, ik ben gek op spinnen. Maar aangezien onze twee dochters ze binnen niet zo leuk vinden, zet ik ze altijd netjes buiten met een glaasje.

Deel Deze Pagina