wat als je weet dat iemand snel overlijdt

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    #1 edelweiss, 2 okt 2013
    Laatst bewerkt: 2 okt 2013
    We hebben net te horen gekregen dat Oma waarschijnlijk zeer snel overlijdt
    Ze is al heel oud en heeft er vrede mee ze zal er ook niet tegen vechten. Ze roept al jaren dat het voor haar niet meer hoeft en nu is het dan op een punt dat het afwachten is waneer haar lichaam het opgeeft.

Maar nu wat zouden jullie doen. Bezoek wil ze niet meer

2. rums

rums Niet meer actief

De oma van mijn man ligt nu ook heel slecht. Wij gaan niet ook op bezoek. Voor haar heeft het geen meerwaarde (ze is dement).

Als ze geen bezoek wil dan houdt het al snel op. Jammer, als je zelf nog wel afscheid had willen nemen.

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Erwin's oma is laatst gestorven.. Zijn blij dat we niet meer gegaan zijn (oma was na een val en operatie volledig de weg kwijt, hebben ze morfine gegeven..) schoonzus en zwager zijn er nog wel geweest, verschrikkelijk was het... Waren wel blij dat het niet te lang duurde.. Dat is haar tenminste bespaard gebleven.

Sterkte x

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Iemand in mijn omgeving wilde ook geen bezoek. Ik heb toen wel een kaartje gestuurd met een zelfgemaakt cadeautje erbij. Ik kon op deze manier afscheid nemen en haar nog laten weten dat... Ik heb wel duidelijk op de envelop gezet dat als ze het niet wilde openen, het niet hoeft. Er stond ook bij dat ze zich niet verplicht moest voelen om te reageren. Uiteindelijk kreeg ik via via te horen dat ze er heel blij mee was en het leuk vond.

Ik zou dus een mooie kaart sturen en/of bloemen om naar te kijken. Een dvd met een oude favoriete serie of film kan ook wat zijn misschien of mooie muziek om naar te luisteren. Sterkte!

5. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Afgelopen voorjaar is de oma van mijn man overleden.
    Ze was heel slecht( kanker overal) en ze heel er toen voor gekozen dat het goed was.
    We zijn er op woensdag avond geweest. Gelukkig had ze even een opleving, en hebben we echt afscheid van haar kunnen nemen.
    Gezegd dat we van haar hielden, en dat het goed was. Dat ze lekker mocht gaan slapen.

Uiteindelijk is ze de nacht van donderdag op vrijdag overleden.

Als oma niet wil dat je komt, moet je dat natuurlijk respecteren.
    Al is het wel fijn voor jezelf om afscheid te nemen.

6. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Een kaart met mooie tekst, zou ik ook doen.
    Alleen laten zien dat je aan haar denkt zal vast heel fijn zijn voor je oma.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Misschien kun je haar een mooie kaart sturen waarin je opschrijft wat je haar nog zou willen zeggen.

Vorige week werd ik ook gebeld dat mijn oma in coma was geraakt. We hadden nog niet verteld dat ik zwanger ben van de 2e. We wonen ook nog eens 1,5 uur bij haar vandaan. Ik ben wel gauw gegaan en gelukkig leefde ze nog. We hebben haar nog kunnen vertellen dat haar 2e achterkleinkind volgend jaar geboren wordt. Op dat moment liet ze een traan en opende ze nog haar ogen. Ze heeft er naar mijn idee dus gelukkig nog wel iets van meegekregen. Later die middag is ze overleden.

8. Fransa

Fransa Niet meer actief

Moeilijk dit. Misschien wil jij nog wel afscheid nemen? Misschien iemand die haar nog wel bezoekt een boodschap laten doorgeven?

Wij namen bijna 2 jaar geleden afscheid van mijn man zn opa. Hij was toen nog erg goed maar we wisten dat we elkaar nooit weer zouden zien. Ben blij dat hijctoen nog wat tijd met ons en onze kinderen heeft kunnen doorbrengen, kunnen we nu nog goed op terugkijken.
    Omdat we in het buitenland wonen weet ik dat de kans groot is dat we van een aantal dierbaren geen afscheid kunnen nemen als het zo ver is, ik zou er in dat geval voor kiezen om iemand anders namens ons nog een laatste boodschap over te brengen.

Heel veel sterkte!

9. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Wat een verschrikkelijke opmerking, dus als iemand dement is heeft bezoek geen meerwaarde meer... Ja juist laat ik verder me mond maar houden... :(

@ ts: als ze echt geen bezoek meer wil dan zou ik deze keuze respecteren. Wil je zelf nog afscheid nemen of vind je het goed zo?

10. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Ik sluit me bij jou opmerking aan..
    Ik werk in de ouderen zorg en het frustreert me mateloos dat mensen zo over dementerende denken.. Ik ga er verder ook niet op in omdat het voor ts geen meerwaarde heeft, maar ik krijg wel de kriebels van dit soort uitspraken..

Ts ik zou een kaartje sturen met daarin wat je nog kwijt wilt. Vind je het zelf ook goed zo of had je liever nog persoonlijk afscheid willen nemen?
    (Ik persoonlijk zou het accepteren maar wel heeeeel moeilijk vinden om geen fysiek afscheid te kunnen nemen..)

Sterkte!

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    een kaartje gaat waarschijnlijk ook nog te laat zijn. het is waarschijnlijk nog dagen. gelukkig zijn we er pas nog even geweest en heeft ze onze kinders alle 3 leren kennen dus dat is heel erg fijn. ze heeft er zelf vrede mee dus dat is voor mij wel een punt dat het voor mij dan ook goed is. ook al is er verdriet.

12. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niet meer heen gaan.. Bij mijn beide oma's ben ik op een gegeven moment (op aanraden van mijn ouders) niet meer gewest in hun laatste dagen/weken. Ze waren zo slecht en herkenden niemand meer. Ik heb nu enkel de goede herinneringen nog en daar ben ik blij mee. Toen ze waren overleden lagen ze er zo mooi bij, echt vredig. Dan weet je dat het goed is..

13. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    maar het is je oma! vind het heel vreemd als ik hoor dat mensen geen afscheid nemen als die kans er wel is...

14. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja kijk, als ze het zelf echt niet meer wil dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar hoe is het contact dan vraag ik me af? Mijn oma lag ook op sterven en die vond het fijn dat we even op bezoek kwamen. Maar goed, dat verschilt misschien ook per persoon.

Mensen die aan het dementeren zijn geen bezoek geven omdat het niets zou toevoegen vind ik een akelig verhaal, dementerenden zijn al eenzaam genoeg. Ook al zou de persoon in kwestie je niet meer herkennen, het lijkt me toch dat ze het sowieso wel fijn vinden om niet alleen te sterven.

Veel sterkte ermee in ieder geval!

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

ik mag van haar niet meer komen wat moet ik dan? een kaart wil ik best doen maar het is een kwestie van dagen. als ik morgen een kaart haal en opstuur dan komt hij zaterdag binnen op zijn vroegst. dan kan het al gebeurd wezen

16. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn dementerende opa is afgelopen woensdag overleden. Maandagavond zijn we nog langs geweest. Ondanks dat hij veel pijn had en mij niet meer herkent zwaaide hij nog even naar ons en merktexje dat hij de aanwezigheid van mensen om hem heen voelde. Dinsdagavond zat hij onder de morfine maar zijn we ook nog langs geweest,al was het alleen maar om mn oma,vader en oom te steunen.

Het lijkt me moeilijk om geen afscheid te kunnen nemen. Heel veel sterkte!

17. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Als TS haar oma juist geen bezoek meer wil, dan heb je haar wensen te respecteren, denk ik. Een kaart o.i.d. lijkt me een erg goed plan.

18. springxsummer

springxsummer Niet meer actief

Hier ben ik t mee eens.

Ts; wat heftig.. sterkte!!

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Lijkt me erg moeilijk als je oma geen contact meer wil op dit moment.

Alleen al voor mijn eigen gevoel zou ik de kaart wel sturen, desnoods afleveren bij de verpleegster zodat hij diezelfde dag nog gegeven kan worden (ookal moet ik hier 1,5u voor rijden).
    Mijn (dementerende) oma wordt ook steeds slechter en ik pak elke gelegenheid aan om te gaan, rij ook gerust 1,5u om even bij haar te kunnen zijn en dan weer 1,5u terug :).

Sterkte TS!

20. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik ben het met jullie eens, maar zulke opmerkingen zijn vaak ook een geval van onwetendheid he?! Voordat degene die dit schrijft het hele forum over zich heen krijgt...

Maar ontopic: Ik zou ook iets toesturen, een kaart of kleinigheidje. Mijn vader kreeg toen hij erg ziek was van 2 collega's een beeldje van een beschermengeltje uit de plaatselijke kerk. Hoewel hij niet gelovig was, was hij hier erg blij mee en hij heeft het altijd op zijn nachtkastje gehad. Het lieve gebaar raakte hem heel erg.

Deel Deze Pagina