Huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Ganesh, 11 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Hoi Dames,

Gisteren bij de huisarts geweest en deze heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis omdat ze vermoedt dat ik PCOS heb. Ik ben er heel gerust over en maak me totaal niet druk omdat ik weet dat ik er zelf toch niks tegenin kan brengen mocht haar verdenkingen juist zijn.

6 december kan ik terecht en heb ik een echo en gesprek. Ik weet niet wat ik kan verwachten en laat het op me af komen.

Meer mensen wat hier ervaring mee hebben?

Groetjes

2. Proudmama01

Proudmama01 Niet meer actief

Hoi Ganesh,

Waarschijnlijk krijg je bij de gynaecoloog een gesprek en gaat hij vragen stellen over je cyclus, hoe lang hij duurt, hoelang jullie bezig zijn, etc. Ook zal er denk ik een echo gemaakt worden om te kijken hoe je baarmoeder en eierstokken eruit zien. Naar wat ik weet is pcos ook vaak te zien aan je eierstokken, soort 'kralenkrans'. Misschien dat hij je cyclus een keer in de gaten wil gaan houden d.m.v. echo's/follikelmetingen maken. Dan kunnen ze zien welke follikel gaat groeien en welke gaat springen. Een week na de eisprong moet je dan bloed laten prikken op progesteron. Althans dat moest ik. Verder moest ik ook aan het begin van de cyclus bloed laten prikken op bepaalde hormonen.

Misschien dat je vriend een zaadonderzoek krijgt? Dat doen ze vaak ook bij de standaard onderzoeken. Als de gyn verder wil kijken of je eileiders goed open zijn, doen ze vaak een HSG onderzoek. Ik krijg die toevallig volgende week. Heel veel succes! :)

3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Wat fijn dat je je niet druk maakt...zo stond ik er ook altijd in, hoewel het weleens door mijn hoofd spookte dat ik misschien nooit kinderen zou kunnen krijgen.
    De positiviteit heeft uiteindelijk toch de overhand gehad en geholpen :)

Wat je kan verwachten is dat ze een aantal vragen aan jullie gaan stellen over het proberen zwanger te worden, je eisprong en jullie seksleven.
    Jij krijgt een inwendig onderzoek met een eendenbek waarbij ze naar je baarmoedermond kijken en een inwendig onderzoek waar ze naar je eierstokken en eiblaasjes gaan kijken.
    Beide onderzoeken zijn, als het goed is, pijnloos.
    Je vriend krijgt een afsprakenkaart mee voor een zaadonderzoek en ze zullen jou waarschijnlijk een cyclus gaan volgen.
    Dwz op bepaalde momenten in je cyclus krijg je een inwendige echo om te kijken of je lichaam een dominante follikel aanmaakt en die vervolgens laat springen.
    Je krijgt op verschillende dagen in je cyclus bloedonderzoeken en aan de hand daarvan een behandelplan.

4. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.809
    1.631
    113
    De eerste afspraak bij de gynaecoloog kreeg ik een echo en toen was het eigenlijk al overduidelijk: PCOS. Gelijk bloedprikken en de week erna kreeg ik de bevestiging. Die afspraak kreeg ik direct medicijnen mee (primolut om de menstruatie op te wekken en clomid om folikel groei te stimuleren). Er zijn bij mij dus verder geen extra onderzoeken gedaan. Wel hebben ze voor de zekerheid het sperma van mijn man nog getest.

Het kan dus ontzettend snel gaan. Veel succes!

5. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt voor jullie informatie. Ze hebben niks gezegd over het testen van mijn man. Zal ik tegen zijner tijd nog wel horen.

Hoelang zitten jullie al in het traject? Hoe gaan jullie er mee om? Is het emotioneel zwaar?

Misschien scheelt het maar we hebben 'al' een dochter zonder dat we toen deze diagnose hebben gehad. We hebben er toen 13 maanden over gedaan om zwanger te mogen raken.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb 3 maanden gewacht op een behandelplan en in de derde cyclus werd ik zwanger.
    Ik hoefde alleen maar 1 keer naar het ziekenhuis per maand voor een echo en ik moest daarna een Pregnyl prik zetten. Dat was alles, dus het was (nog) niet emotioneel zwaar.
    Ik heb geen pcos en dus ook geen clomid hoeven te gebruiken....ik heb wel begrepen dat die hormonen anders kunnen werken.

7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.809
    1.631
    113
    Inmiddels een half jaar via het ziekenhuis. De clomid werkte bij mij niet. Ja, op mijn emoties, dus dat had wel inpact. Maar sinds ik spuit is dat gelukkig over. Blijven de vele ziekenhuis bezoeken. Gelukkig heb ik een hele begripvolle werkgever waardoor dat eigenlijk wel prima te doen is.

Ik heb ook een dochter waarvan ik zelfs heel snel zwanger was. Denk dat het inderdaad een hoop scheelt. Als ik het even moeilijk heb kijk ik naar haar en prijs mezelf heel gelukkig.

8. Tasoesz

Tasoesz Actief lid

14 jul 2016
    166
    0
    16
    NULL
    NULL
    Toen ik 18 was pcos vast gesteld ben nu 29.
    December 2014 bevallen na een zwangerschap die volgens artsen niet kon.
    Nu 2e zwangerschap via primolut en clomid 1e ronde raak.

Ze gaan bloedprikken en kijken hoe je eierstokken eruit zien en eventueel een eileider onderzoek.
    Waarschijnlijk ga je beginnen met primolut en clomid.

9. Mhov

Mhov Bekend lid

1 mrt 2015
    645
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben in 2015 bij de gyn geweest, ik kreeg vooraf thuis wat formulieren opgestuurd welke ik moest invullen en meenemen er kwamen vragen aan bod als: beschrijf de lengte van je cyclussen van de afgelopen 12 maanden en gewone gezondheidsvragen over jezelf en/of erfelijke ziektes/onvruchtbaarheid in de fam.
    1e afspraak was meer een formaliteit, alleen kennis gemaakt en vervolgens afspraken met de fertiliteitsverpleegkundig gemaakte voor het maken vam een echo, bloed prikken, wegen, uitstrijkje tbv soa's.
    Ook mijj vriend moest zijn sperma inleveren.
    Daarna een afspraak voor alle uitslagen en behandelplan bespreken

10. Mikjeee89

Mikjeee89 Bekend lid

20 feb 2016
    561
    8
    18
    NULL
    NULL
    Hoi dames!

Afgelopen week ben ik bij de gynaecoloog geweest voor een 1e afspraak vanwege mijn lange en onregelmatige cyclussen. Er is een echo uitgevoerd & ik heb bloedgeprikt daarna.
    Op de echo zag alles er goed uit, eierstokken, baarmoeder, genoeg eitjes aan beide kanten, ze springen alleen niet!
    De 25e heb ik de volgende afspraak gepland, voor de uitslag van het bloedonderzoek. Hebben jullie hier ervaring mee, wat hierna de volgende stap kan zijn?
    Heb wel een paar dagen terug mijn eisprong gehad eindelijk, zit nu op dag 73:D

11. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt voor jullie reacties dames :) Zit inmiddels op dag 44, heb wel vaker een cyclus 'overgeslagen' .

@ mikjeee heb je nog een ei gehad? Ik lees vaker verhalen dat ze zeggen dat er na cyclusdag 36 geen eisprong meer plaatsvindt. Zo zie je maar dat alles nog kan gebeuren. Heb je geklust met je man?

12. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.702
    3.153
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou, ik ben net terug van mijn afspraak in het ziekenhuis ;)
    We kregen eerst gewoon een gesprekje met wat vragen, over de cyclus, over de familie. Toen kreeg ik een inwendige echo. Voel je bijna niets van alleen een klein drukkend gevoel. Daar was het bij mij al overduidelijk dat ik PCOS heb.
    Meteen bloed geprikt, vriend moet zaad inleveren zodat dat ook onderzocht kan worden.

Over 2 weken weer een afspraak en dan krijgen we de uitslagen en gaan we beginnen met medicijnen als het goed is.

Deel Deze Pagina