Omdat m`n man en ik nu toch wel zeker weten dat ons gezin compleet is, heb ik een spiraaltje laten plaatsen (voorheen alleen condooms gebruikt). Het spiraaltje is begin november geplaatst en zit er nu ruim 3,5 week. De eerste dagen had ik last van buikpijn en een beetje bloedverlies en afscheiding, maar dit viel nog redelijk mee. Ook was ik flink duizelig, maar dat was gelukkig na een paar dagen weer weg. Zondagochtend 18 nov ben ik ongesteld geworden en dit was veel heftiger dan dat ik gewend was. Veel bloedverlies en veel buikpijn. Nu is dit iets minder heftig inmiddels, maar nog niet weg (nu als een normale menstruatie). Ik voel me niet echt lekker, ik baal van dagelijks die zeurende pijn in m`n buik, vandaag ook last van m`n rug en nog steeds bloedverlies. Ik heb vorige week even gebeld naar de gyn, de assistente zei dat het normaal is dat ik er 3 a 4 maanden last van heb. Bij koorts of bij twijfel moet ik contact opnemen. Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen. Wanneer was je lichaam gewend eraan? En bij degenen die de spiraal weer hebben laten verwijderen vanwege de bijwerkingen, wanneer heb je dit besluit genomen? En hoe lang kan ik de menstruatie aankijken, want dit is inmiddels ook alweer 10 dgn?
Ik heb na plaatsen 3 maanden bloedverlies gehad, vrijwel iedere dag, soms een beetje, soms meer. Ik gaf toen volledige BV (en ik denk dat mijn cyclus nog niet op gang was). Toen stopte dat en was ik 3 maanden behoorlijk gelukkig met mirena... 9 maanden na bevalling, een half jaar na plaatsen spiraal, kwam mijn cyclus terug en toen begonnen ook de klachten. Regelmatig wat buikpijn, rugpijn, opgeblazen buik, prikkelbaar, labiel, misselijk, rommelende darmen, pijnlijke borsten, erg moe. Vooral in de twee weken voor menstruatie. Pittige PMS. Ik dacht dat dit aan mijn eigen hormonen lag en dacht dat ik het dus maar moest accepteren. Ongeveer een jaar na plaatsing begon tussentijds bloedverlies, paar maanden later werden ook menstruaties steeds langer (van 5 dgn, naar 7 dgn, naar 10, naar 14...), waardoor ik 3 van de 4 weken bloedverlies had. Ook vaker buikpijn erbij. Dat heb ik even aangekeken, maar werd alleen maar erger. Toen was ik er echt klaar mee. Spiraal laten verwijderen na 2 jaar. En toen mijn verbazing werd ook die PMS dus een heel stuk minder, had dus stiekem al 1,5 jaar bijwerkingen gehad zonder dat ik het me gerealiseerd had... Ik voelde me echt een stuk beter toen spiraal eruit was. Ik heb nu een koperspiraal. Daar heeft mijn lichaam ook 3 maanden voor nodig gehad om te wennen (de eerste 3 menstruaties waren extreem, qua bloedverlies, pijnklachten en duur van bloedverlies), maar daarna werd het rustig. Nu van mezelf nog wel een beetje PMS klachten, maar niets vergeleken met wat het met mirena was... Sterkte ermee! Als het te doen is, zou ik toch zeker 3 maanden proberen, want je hoort ook wel mensen dat het na die 'opstart' heel goed bevalt...
Ik heb inderdaad een maand of 3 last gehad, vooral van bloedverlies / bruinverlies. Maar nu ben ik al een jaar of 3,5 erg blij met m’n hormoonspiraal. Ik ben namelijk na die opstartperiode nooit meer ongesteld geweest. Heerlijk! Alleen heel soms wat zeurende rugpijn of lichte buikpijn die vaag voelt alsof ik ongesteld zou kunnen worden. Maar geen bloed en echt minimaal vergeleken bij de pijn die ik voel bij een echte menstruatie. Eigenlijk was ons plan om 5 jaar mirena te doen en daarna als we zeker wisten dat ons gezin compleet is, bij mijn man de leidinkjes door te knippen. Toen we die afspraak maakten, vond ik dat ik na al die jaren van anticonceptie en de zwangerschappen / bevallingen wel genoeg heb gedaan en de beurt aan mijn man was. Maar inmiddels bevalt het spiraal me zo goed, dat ik dadelijk gewoon weer een volgende neem. Ik hoop wel dat het dan zonder opstartproblemen gewoon lekker doorloopt zoals nu. Ik heb dus soms wel buikpijn en ik heb heus wel eens gedacht dat dit door mirena kan komen. Aan de andere kant; ik ben al sinds de puberteit bekend met maag / darmklachten. Onderzoeken gehad, niks gevonden dus ‘spastische darm’. Maar ik merkte zelf altijd wel toename van klachten rond menstruatie, dus ik sluit endometriose ook niet uit. Hoe dan ook: die buikpijn kan net zo goed van het spiraal komen als van wat anders. En met het spiraal word ik in ieder geval niet meer ongesteld en dat scheelt een hoop. Dus al met al ben ik tevreden. Ik zou je dus willen aanraden inderdaad minimaal die 3 maanden vol te houden en dan nog even te kijken of het daarna verbetert. Is het niet zo, dan is het erg vervelend dat je al die tijd last hebt gehad en dat het voor niks was. Maar dan weet je wel zeker dat je het echt hebt geprobeerd en dat het niks voor jou is. Er bestaat namelijk ook een kans dat je over een paar maanden net zo blij bent als ik. En dan is het het afzien in die eerste periode echt wel waard geweest. Maar daar kom je alleen achter als je het die tijd geeft.