Binnenkort zal ik voor mijn opleiding stage gaan lopen, heel spannend maar ook heel veel zin in. Alleen de laatste keer dat ik stage liep, liet ik compleet over mij heenlopen (de bazin was erg dominant en ik vond het lastig om daar tegen in te gaan). Nu is dat ruim tien jaar geleden, dus ik heb ondertussen ook wel wat meer geleerd m'n mond open te trekken. Alleen vind ik het dus heel lastig om in te schatten wat je van een stageplek mag verwachten. Hoeveel tijd hoor je te krijgen voor je opdrachten (bij de vorige kreeg ik dat dus niet en werd ik onofficieel gewoon meegerekend in de bezetting)? Mag je ook verwachten dat je ruimte krijgt om verslagen te schrijven of moet je dat gewoon thuis doen? En wat mogen ze van mij als stagiaire verwachten? Ik ben zo gewend aan het 'werkende' leven, dat ik dus iemand ben die gewoon volop wil meedraaien en helpen en dan volledig vergeet dat ik daar ook ben om opdrachten te maken (en mezelf dus voorbij loop om een ander te plezieren). Ik volg een studie via de derde leerweg, dus ik heb ook niet echt een school die daar bij de hand neemt en alles regelt zeg maar
Ik heb mijn stage net afgerond. Ik volg ook een opleiding via ongeveer dezelfde weg. ik kreeg 3 studie uren per week om aan mijn studie te zitten. Daarnaast kreeg ik een koppelcollega die dezelfde opleiding gedaan had als ik. En zij is mijn vraagbaak. Zij krijgt er ook uren voor dus dat is fijn om te weten. ik draaide vanaf dag 1 mee in het team. Als ik mijzelf voorstelde als leerling Aan bv de teamcoach zeiden mijn collega’s: officieel wel ja, maar je draait gewoon mee als collega. Kwam ook door inzet, maar ook ervaring en klik binnen het team. uiteindelijk is alles goedgekomen en werk ik nu volledig in dit team! heb vertrouwen in jezelf! Misschien helpt t voor jou dat je even terugdenkt aan de tijd dat je vond dat mensen over je heen liepen, zoals die baas, dat je terug kan halen om wat voor situaties dat ging. Dat je daar voor jezelf al meer duidelijkheid in kan scheppen!?
Ik denk dat het per opleiding verschilt, ook per stage bedrijf. Wat misschien wel handig is in jouw geval, zet vooraf op papier wát je voor je opleiding moet doen tijdens de stage en bespreek dat direct/vooraf met je stagebegeleider. Zo weten zij ook wat er van hun verwacht wordt tijdens je stage. Zeker handig als je bij bepaalde opdrachten ook hulp nodig bent. Dan kun je direct een planning maken en er voor zorgen dat je je deadlines haalt. En zo kunnen ze ook zien dat je serieus bezig bent met je opleiding. Vraag ook direct wat hun voorstelling is van jouw stage, wat zij van jou verwachten. Ik neem dus aan dat je ook een stagebegeleider op het bedrijf hebt. Probeer daar direct een vervolgafspraak mee te plannen, zodat je bijv. na je eerste week even kunt bijpraten en waar nodig kunt bijsturen.