Spiraaltje ~ is dit nog ok?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door 3xo, 29 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3xo

    3xo Lid

    8 sep 2023
    33
    28
    18
    Vrouw
    3 jaar geleden heb ik de mirena spiraal laten plaatsen. Paar weken bloedverlies, maar ee menstruatie bleven daarna uit: super fijn vond ik dat!

    Spiraaltje verwijderd, inmiddels zwanger geworden en weer bevallen.

    Afgelopen september voor de 2e keer een spiraaltje laten plaatsen. Ik heb daarna weken lang bloedverlies gehad, zo'n maand of twee bijna dagelijks en soms best veel.
    Daarna kreeg ik weer een cyclus (wel korter dan ik altijd had) en tot nu toe word ik gewoon elke maand (flink) ongesteld en duurt de menstruatie zo 8 dagen. (Voorheen altijd 5). En tussendoor heb ik heel veel kleine beetjes (veegjes) bloed. Begint halverwege de cyclus en is dan tot aan de menstruatie de ene dag wel, andere dag niet.

    Wat zouden jullie hiermee doen?
    Ik begin het een beetje zat te raken namelijk. Vorige keer zo tevreden over de mirena, maar deze keer vind ik er niets aan.
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.173
    1.088
    113
    Je lichaam is niet meer dezelfde na een zwangerschap/bevalling en ook als je ouder wordt veranderen zaken... Ik heb na bevalling van mijn eerste ernstige bijwerkingen van pil gekregen, die ik voor de zwangerschap 5 jaar zonder enig probleem had geslikt.

    Dus kan best dat het nu geen goede match meer is voor je lijf. Tussentijds/onregelmatig bloedverlies is bijwerking van mirena, gyn had hiervoor de oplossing om de pil erbij te gaan slikken (maar gezien bovengenoemde bijwerking durf ik nooit van mijn leven nog een pil aan te raken...). Ik heb toen de mirena verruild (ivm langdurige menstruaties en tussentijds bloedverlies) voor een koperspiraal waar ik een lange tijd tevreden mee ben geweest. Maar uiteindelijk na 8 jaar er ook uitgehaald ivm bijwerkingen (die ik in begin niet had, maar ik denk in combinatie met mijn leeftijd gingen opspelen).

    Ik zou het bespreken met je huisarts. In mijn ervaringen gaan die bijwerkingen (bloedverlies) niet verdwijnen (bij mij werd het erger, hoe langer ik mirena had), dus heb je optie om mirena te behouden maar iets aan bijwerking te doen (pil erbij slikken), mirena eruit halen en kiezen voor andere anticonceptie, of het zo accepteren...

    Sterkte!
     
  3. Melaelisa

    Melaelisa Actief lid

    27 jan 2024
    220
    218
    43
    Vrouw
    ik zou de opties met je huisarts bespreken. Ik werd na een jaar mirena spiraal ook weer ongesteld en tussendoor last van bloedverlies. Volgens mij hoort dit bij de mirena, zoals hierboven ook al gemeld. De pil zou dan denk ik een betere optie zijn, maar er zijn ook nog andere opties. Koperspiraal kan ook weer zorgen voor veel meer bloedverlies, dus ik weet niet hoe je menstruatie normaal gesproken was maar dat is dan misschien minder ideaal.
     
  4. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.877
    2.615
    113
    Vrouw
    Mijn werd verteld bij plaatsen dat je tot een half jaar onregelmatig bloedverlies kan hebben. Ik zou het nog even 2 maanden ofzo aankijken.
     
  5. 3xo

    3xo Lid

    8 sep 2023
    33
    28
    18
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties. Ik ga het nog een week of 6 afwachten
     

Deel Deze Pagina