Spirituële zaken en geloofsovertuigingen

Discussie in 'De lounge' gestart door Ninetje, 31 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Heel interessant dit te lezen allemaal :)

Ik heb een vraagje over het moslimgeloof. Ik begrijp dat volgens het geloof je als niet-moslim niet naar het paradijs gaat. (wat in principe naar mijn idee ook oorspronkelijk het idee is in het christendom btw).
    Maar laten we zeggen heel wat eeuwtjes geleden was het moslimgeloof nog helemaal niet bekend in de noordelijke landen. Deze mensen kregen dus ook niet de kans om zich te bekeren tot moslim omdat er gewoon niets was om over te lezen behalve de bijbel bv. Dan is het toch eigenlijk naar dat zulke mensen ook het paradijs niet wordt gegund, terwijl als ze wel de kennis al hadden van dat geloof ze zich misschien wél hadden bekeerd?

(sorry als het een beetje onduidelijk is omschreven, hoop dat jullie begrijpen hoe ik het bedoel ;))

2. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Ik vind het duidelijk omschreven en ben benieuwd!

3. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik snap wat je bedoelt.
    De oorspronkelijke christenen van vroeger (voor de Islam) komen ook in de Hemel.
    Dit staat ook duidelijk in de Koran.
    Echter..die Christenen van toen geloofden ook niet dat Jezus de zoon van God was..dat is pas later gekomen.
    Dit geldt voor alle mensen die voor de Islam geloofden in de eenheid van God en geen andere beelden of mensen aanbaden.

Mensen die nooit de kans hebben gehad kennis te maken met de Islam dus die absoluut geen weet hebben van deze religie komen ook gewoon in het Paradijs.
    (dat gaat nu echter niet meer op want de Islam is wereldwijd bekent nu :))

Ook bij ons was maria (meryem) een maagd overigens :)

4. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    *Ook bij ons was maria (meryem) een maagd overigens*

En heeft Zij dan wel Jezus gebaard in de Koran?

5. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
  6. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ja zij heeft Jezus gebaard.

Bij ons is het verhaal dat zij via de engel (weet niet meer welke mijn hoofd is een zeef momenteel) hoorde dat zij zwanger was..en dat zij een zoon zou baren die Jezus zou heten en een Profeet zou worden.

7. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Idd interressant sandra!

Gulay, dat was de engel Gabriel.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Voor talia,

Up....

9. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Oke meiden.
    Ik heb de pc van mijn ouders even veroverd bij hun thuis.
    ik kan dus niet reageren zoals van de week want mijn pc ik zwaar gecrashed :cry: :cry: :cry:
    Ik hoop dat hij weer snel gemaakt is en dan ben ik weer van de partij.

xxx jet

10. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Tot snel weer Jet, helaas valt de discussie een beetje....stil.

11. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    ehm ik weet niet of dit ook meetelt, wat ik hieronder neerkalk, ik begrijp als dan dat het verwijderd word.

Ik wil gewoon even mijn overpeinzingen en meningen kwijt hoor, er zitten kwesties tussen die ik als klein meisje al wou weten of niet snapte. Hier kunnen verder geen antwoorden opgegeven worden denk ik, maar als iemand het weet ik hoor het graag. :) :) :)

Wat ik persoonlijk vind van het geloof is dat het zo zwart/wit is, ik wil hier verder niemand mee aanvallen.

hemel/hel, als je zo leeft leef je goed en ga je naar de hemel,doe je 1 ding fout ga je naar de hel.
    iemand die zo en zo leeft is een goed iemand, iemand die zo en zo leeft dat is een slecht iemand.
    Er is in de meeste geloven geen gulden middenweg,

Ik zeg niet dat het een slecht iets is, heel veel mensen vinden troost/geborgenheid en veiligheid in hun geloof. En dat vind ik een goed iets.

Ik zeg niet dat er niets meer is na de dood. En persoonlijk hoop ik dat er meer is. Ik ben doodsbang maar dan echt doodsbang voor de dood.

Ik zeg niet dat er niets meer tussen hemel en aarde is, persoonlijk geloof ik er in.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat er 1 iets/iemand was/is die alles geschapen heeft, daar kan ik niet bij....

Ik denk dat er dingen gebeuren met een reden, maar ik snap de achtergrond er vaak niet van.

Ik snap niet dat er in afrika mensen sterven aan de honger, terwijl in de westerse wereld er mensen sterven aan overvoeding. Als er een reden voor is waarom moet er zoveel honger en armoede zijn?
    Hebben die mensen dat verdiend?

Ik kan mij vinden in reíncarnatie, maar ik kan mij ook vinden in geestengeloof, maar als er reincarnatie is of geesten, dan moet het toch aardig vol zijn?

Net als de hemel? Dieren hebben toch ook geesten? Dan moeten die toch ook reincarneren of terug kunnen komen als geest?
    En planten? Ieder levend schepsel bestaat toch uit energieen?

Dingen als karma, de kosmo, natuurgeloven(heidenen), ergens zit er logica in, maar ergens ook weer niet.

Heel veel dingen komen zoals het geloof, verschillende spirituele dingen komen veel met elkaar over elkaar 1, maar alles spreekt elkaar ook weer tegen.

Nu moeten jullie niet denken dat ik stug ben en niet open sta voor ''andere'' meningen, dat is totaal niet zo.

Toen ik een jaar of 10 was begon ik mij heel erg te intreseren in spiritualiteit, en dat hield aan tot mijn 18e, ik deed aan pendelen, legde tarot, had veel mineralen. Ik ging wel eens naar parabeurzen. Ik geloof in dromen en betekenissen/voorspellingen. Heb mijn moeder toen der tijd nog gek gezeurd omdat ook een reikiecursus wou doen, mocht niet trouwens.

Ik geloofde in astrologie, en dan niet de weekblad horoscoopjes hé? :D
    Toen ik juist weer jonger was, geloofde ik heilig in god. Terwijl ik toch echt uit een atheísten gezin kom, mijn ouders maakten zich toen der tijd erg druk om, maar daar heb ik verder nooit wat van gemerkt en lieten alles altijd netjes gaan :) :) .

Maar ik ben te nuchter geworden denk ik. Of ik kan mijzelf gewoon niet vinden in geloven en levensovertuigingen.
    Maar waar ik wel in geloof is dat de natuur zelf overal oplossingen voor heeft. Bijv ziektes, tsunamisch enz om overbevolking tegen te gaan, dat soort dingen.

Zo een heel verhaal. Pff. Maar dit zijn de dingen zoals ik ze zie, of juist niet....

12. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Hoi Mariekje!

Natuurlijk mag jij ook je mening zeggen.

Wat je zegt is ook een van de vraagstukken waar ik mee worstel, waarom zoveel ellende, verdriet, dood,enzo.

Ik heb geleerd dat je hebt gekozen voor je aan een leven begint...Lees het stuk maar van de engel Abigail die ik hier heb geplaatst in het topic.

Nogmaals is dat wel een iets in het spirituele waar ik erg mee worstel...

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Nou Mariekje, ik denk dat jij heel duidelijk verwoordt hoe ik het ook zie. Alleen het stukje over spiritualiteit en astrologie is niet op mij van toepassing....

14. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    Ik vind dat Gulay het heel goed weet te verwoorden hoe de Islam in elkaar zit.. heb niet helemaal alles gelezen maar ik ben ook moslima alhamdulilahirrabil allamien! en vind dat ze goede uitleg geeft!

Staat in de Quraan in soera Baeijinah (het duidelijke bewijs) Bismillahir Rahmanir Rahiem:

1: Lam jakunal ladien kafaroe min ahlil kitabie wal musjriekina munfakiena hatta tatihumel bajjinah

Degenen die niet geloven onder de mensen van Het Boek ( wordt de bijbel mee bedoelt) en onder de afgodendienaren, verlieten (hun geloof ) niet tot er een duidelijk bewijs tot hen komt

5: Wa maa umiroe ila lilabudallah muglasien lahudien hunafaa wa juqiemoesalaat wa juttuzakkaat wa dhalika dienul qajimah

En hen werd niets bevolen dan dat zij Allah zouden aanbidden en niemand anders dan hem en zakkaat (armenbelasting) geven en dat is de juiste godsdienst

6: Innal ladiena kafaroe min ahlil kitabie wal mushriekiena fie naarie djehenem gaalidiena fieha oelaikie hun sjarul barria

Waarlijk de ongelovigen van de mensen van het boek en de afgodenaanbidders zullen in het vuur van de hel verblijven, Zij zijn slechts de slechtste schepselen

Dus ja daar geloven we in.. en dat is gewoon voor ons de waarheid maar dat betekend niet dat wij mensen moeten beledigen zolang ze ons niet tegenwerken in ons geloof

Iman

15. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Poeh!

Ik heb geprobeert het hardop te lezen maar das maf! ;)

16. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Zoals al eerder werd geschreven is een geloofovertuiging iets persoonlijks , ieder vult dat op zijn of haar manier in of groei je ermee op kan ook van invloed zijn.
    Er zijn mensen die daar hun kracht uit putten en dat is alleen maar fijn .
    Alsof geloof iets heeft te maken met de honger in de wereld of de oorlogen die er zijn ik denk dat je dat even los van elkaar moet zien het is idd oneerlijk verdeeld op aarde.
    Wat betreft reincarnatie en de zielen van dieren ook die zullen reincarneren althans daar geloof ik in wij zijn ( de mens ) niet alleen bevoorrecht om te mogen reincarneren.
    Religie is zo zwart of wit als je het zelf maakt.

xxx Jet

17. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Ik denk Jet...

Trouwens ik weet t zeker dat juist de meeste oorlogen met geloof te maken hebben...

Die 2 kunnen we niet los van elkaar zien.

Recent onderzoek heeft *bewezen* dat dieren geen ziel hebben...

Ze hebben een aantal mensen gewogen net voor het overlijden en heel kort erna...kort na het overlijden wogen ze 10 gram minder, men gaat er dus vanuit dat de ziel 10 gram weegt, onderzocht is dat dit verschil niet met vocht ofzo te maken heeft gehad.

Bij dieren precies hetzelfde gedaan, deze wogen na de dood nog hetzelfde als ervoor...

Zo acht men *bewezen* dat dieren dus geen ziel hebben...

18. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    ik heb het gelezen, had het al gelezen maar nu even wat aandachtiger, en ik hoop dat ik dan voor mezelf een hele leuke toekomst heb uitgespeld, :D
    even alle gekheid, het zou idd best kunnen dat je, je eigen rol wel zou kunnen invullen, en dat alles wat er gebeurt met een reden gebeurt, ik hoop het echt.
    Dat verklaart zoveel.

het was een mooi verhaal, echt...

en om nog even commentaar te mogen geven op je vraag wat was er eerder het kip of het ei, dan kan ik je meedelen, het ei.
    In de dino tijdperk bestonden er al eieren, de kippen kwamen 40 miljoen jaar later, :p :D

Groetjes en veel liefs Marieke

19. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Ik quote je alweer,

Ik denk idd ook dat de meeste oorlogen door het geloof komen. iig de angst voor sommige geloven hebben een grote rol daarvoor.

Maar ik denk wel dat dieren een ziel hebben hoor, ieder wezen dat leeft heeft bij mijn inzien een ziel.

Maar vraag 2 is, wat is een ziel?
    Weet iemand dat te kunnen verwoorden? Ik wou het laatst aan mijn zusje uitleggen maar kwam niet verder als : het is een soort geest in je lichaam.
    Eeen soort energie, waarop zei dus dacht dat je schok krijgt als je dood bent. Kind was doodsbang. hihi
    Slecht hé?

XXX Marieke

20. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Een dier leeft dus heeft ook energie nodig om te leven is een ziel niet energie kijk naar alles om je heen alles heeft energie nodig om te groeien. hoe verklaar je anders The big boom om het zo maar te zeggen.
    Ik geloof werkelijk niet dat ondanks een dier na zijn overlijden het zelfde gewicht heeft geen ziel zou hebben.
    oorlogen ja die zijn er veel al door het geloof, maar als je het zo gaat bekijken als niemand zou geloven zijn de oorlogen er ook wel . Oorlog gaat om macht en vele zullen hun religie daarvoor gebruiken anderen hun denkwijze kijk maar naar hitler die wilde de ubermens .
    Macht is een lelijk iets geef een debiel macht en kijk wat er gebeurt .
    Ik ben en blijf van mening dat dieren ook een ziel hebben, waarom lees je anders zoveel verhalen over honden die na hun overlijden voor hun baasje verschenen en de geluiden nog hoorbaar waren.
    Ook ik heb dat meegemaakt na het overlijden van mijn lieve schatje Gizmo hoorde ik haar nog steeds in huis lopen en heb ik haar soms nog wel eens horen blaffen, zelfs toen wij onze andere hond kregen meed zij de plek waar Gizmo altijd lag en die twee konden elkaar niet zij kwam een half jaar na het overlijden van Gizmo.
    Toen zij overleed ( enik was daarbij) zag ik haar ziel uit haar oogjes verdwijnen het licht verdween .
    Maar goed dat is mijn mening over dit en een ander zal daar ongetwijveld anders over denken , en een verschil van mening moet er zijn anders word het wel erg saai. ;)

xxx jet

Deel Deze Pagina