Wel grappig om te lezen dat er zoveel meiden hier zijn die er ook in geloven .... Ik vind het moeilijk om uit te leggen waar ik in geloof, ik geloof niet in een bepaalde god ( maar waarom zeg ik niet want daar gaat dit topic niet over ) maar ik geloof wel dat er IETS is, want anders zijn heel veel dingen gewoon niet te verklaren ( zijn ze ook niet maar goed ) ... Vroeger werd ik nooit serieus genomen door sommige mensen omdat ze me te zweverig vonden .... gelukkig ben ik met steeds meer mensen in contact gekomen.... ik heb veel onverklaarbare dingen mee gemaakt en weet dat deze dingen altijd bij me zullen blijven komen, ik zal er wel onbewust open voor staan ( zoals velen dit zo noemen )
Dat "iets" waar jullie aan denken als je denkt dat er iets meer is tussen hemel en aarde. Is de basis van alle geloof. Dat het eene geloof het de naam allah gaf, het andere het de naam god gaf en weer een andere het Wodan gaf maakt niet uit. Het verschil is alleen dat deze "iets"-en een verhaal hebben gekregen door de tijd heen. Een "geloofs stelsel" Waarschijnlijk hebben daar door alle geloven dingen met elkaar gemeen. Zelfs de "heidense" geloven hebben dingen gemeen met de wereldgodsdiensten. Het "probleem" en meteen de handigheid van zeggen dat je van dit geloof bent of dat is dat anderen er dan meteen een beeld bij hebben en je gelijk gestemden kan vinden hier door. Als ik zeg dat ik Asatru ben dan zegt dat waarschijnlijk het gros van de mensen hier niks. Als ik zeg dat ik Heiden ben dan denkt de helft dat ik niet geloof of n barbaar ben lol En als ik zeg dat ik in Wodan en de zijnen geloof dan wordt ik voor gek verklaart. Whats in a name? Terwijl ik t toch vaak niet eens ben met hoe de doorsnee mensen die dit ook zijn het zien. Dus houd ik het er maar op dat ik.....ook denk dat er "iets" meer is
Ja ik geloof dat er meer is. Voordat Giovanna ernstig ziek was, had ik al gedroomd dat er iets ergs stond te gebeuren. Het kwam bijna exact uit. Zo heb ik nog meer dingen mee gemaakt. Hou het er op dat ik nooit blij ben als ik een droom onthoud.
ik geloof er zeker in, dat omdat ik er ook veel ervaringen mee heb gehad.. blijkbaar omdat ik ervoor ''open'' sta.. ik wou dat ik er niet voor ''open'' stond! soms krijg ik rare dromen en dat lijkt alsof het echt aan het gebeuren is.. en meestal gebeuren die dromen ook wel, ook voel en zie ik vaak dingen die ik niet wil voelen en zien! dusja.. ik geloof het zeker wel!
Wat bedoel je hiermee? Als ik negatief denk, gebeurt mij iets slechts en als ik positief denk, dan gebeurt mij iets goeds? Wilma, asatru haha mooie religie hoor, maar niets voor mij. Als heiden weet ik dat mensen vaak schrikken van die naam. Terwijl het voor mij iets heel persoonlijks is, maar de naam is 'bevuilt' door de meer gevestigde religies (om het maar netjes te zeggen).
Ik geloof niet, ik weet zeker. Als kind zijnde zag ik overleden personen, en nu zie/voel ik nog steeds alleen geen overleden personen meer, al voel ik ze wel. Ik kan nog steeds foto's lezen en dingen doorvoelen en overzien, ook namen en plaatsen. Ik heb er een paar jaar geleden mensen mee willen helpen en ben er toen heel open over geweest, maar merk toch dat bijna niemand er op zit te wachten, en dat veel mensen raar tegen je aan gaan kijken. In veel dingen ben ik nuchter, dus gebruik het nu gewoon lekker voor mezelf en mijn gezinnetje en voor vrienden/familieleden die het al jaren respecteren en regelmatig uit zich zelf vragen komen stellen of hulp nodig hebben.
Ik geloof in Karma, positieve gedachten het universum in sturen heeft écht invloed op je leven. Ik geloof (helaas) ook in de andere, duistere zijde... Hoewel, geloof...ik wéét dat het er is.
Ik ben geen aanhangster van een of andere religie, maar geloof wel dat er meer is dan veel mensen begrijpen of weten, of willen weten. Ik ben redelijk sceptisch ten opzichte van handlezers, auralezers, Derek Ogilvies en dat soort mensen maar door mijn broertje 'moet' ik het wel geloven. Toen hij vier jaar oud was, zag hij kleuren om mensen. Een kind van zo oud, verzint zoiets niet, vooral omdat toen (17 jaar geleden) dit soor dingen nog totaal niet bekend was. Ook zag hij dingen tussen de gordijnen, hij is toen hij zo oud was ook best een tijdje van slag geweest. (slecht leren enzo) Ik denk dat hij later hiermee beter om heeft leren gaan want langzaam aan ging het beter. Toen hij een jaar of zes was zaten we aan tafel en opeens zat hij heel gek te doen, gekke geluiden te maken enzo. Dus mijn ouders vroegen aan hem wat er was. Volgens hem ging er een goede geest in hem. Vond hij niet erg, maar nu wist ie het niet van te voren. Vorige zomer was hij in Polen met zijn vriendinnetje die daar vandaan komt. Haar vader is voor zij een jaar was overleden maar hij heeft hem gezien op foto's. Zijn vriendinnetje vertelde later (mijn broertje laat zelden iets los erover) dat ie helemaal blij / verbaasd naar haar toe kwam, hij had haar vader gezien, hij stond de tuin om te spitten. Hij iedereen erbij gehaald maar niemand zag hem behalve hij. Voor iemand anders klinkt zoiets snel van ja-jaaa. Tuurlijk. Maar ik ken mijn broertje en ik weet 100% zeker dat hij het echt ziet. Hij heeft op zich niet zo'n levendige fantasie, het is geen inbeelding. Daarom 'onkom' ik er niet aan om te geloven in het bestaan van dit soort dingen. Maar het blijft een heel vreemd iets als je zelf niets 'ziet'.
Ik denk dat het eerder bevuilt is door mensen die de symbolen misbruiken voor hun eigen bekrompen ideen over rassen en door mensen die die ideen koppelen aan deze levens overtuiging. En dat is idd jammer. Ondanks dat klopt het dat er veel christelijke invloed in de asatru zit. Er zijn mensen bezig die vooral voor nederland via achterdeurtjes (hele oude volks verhalen en legenden, oude feesten en gebruiken en kennis van de indo europese religie) allerlei dingen weer reconstueren. Maar dat is eigenlijk niet asatru maar men noemt dat meer het Heidendom. Er is veel bewaard gebleven maar allemaal in stukjes en beetjes. Dus een hele puzzel om in elkaar te passen. En sommige stukjes zijn door de kerstening verdwenen. Maar goed dat is niet echt ontopic
Haha, we dwalen af, maar ik vind het wel heel interessant. Asatru valt, zover ik weet, onder het paganisme. Nu zijn er paganisten die zegen dat ze 'het oude geloof' aanhangen, maar dat is mijns inziens onmogelijk. We weten immers niet wat het oude geloof was. Het waren zeker geen heksen! (en dan kom ik weer op de vraag, wat zijn heksen?) Het Christendom gebruikt veel van andere religies (kijk maar naar kerst, pasen etc). Daarom vond ik de Da Vinci Code zo mooi. Niet omdat het allemaal klopt, maar wel omdat het mensen aanzet tot nadenken over religies en hoe zij dat invullen. En nu weer ontopic: Ik wil voor alles eigenlijk een verklaring vinden, maar soms zijn die er gewoon niet. Heel vreemd is dat... En frustrerend ook, want ik ben te nuchter om in van alles te geloven, maar waarom zien of weten mensen iets 'gewoon'? Te weird.
@Vlinder84: Het hoeft niet zo te zijn dat je dan iets slechts overkomt als je negatief denkt maar je blijft in een spiraal waar je moeilijk uitkomt. Let maar eens op: Als er iemand heel agressief tegen jou schreewut ga jij niet aardig en lief terug doen. Maar is die persoon lief tegen jou dan ben je dat meestal toch ook. Dus alles wat je denkt of uitstraalt komt dan op de een of andere manier naar je terug. Het helpt ook bijvoorbeeld om liefde te "sturen" (in je gedachte) naar diegene die je irriteert en dan zul je zien dat je er minder last van krijgt. Ik zit 's morgens wel eens op de fiets naar mijn werk en als ik dan niet lekker in mijn vel zit en voel dat ik me dingen teveel aantrek van wat andere zeggen, dan denk ik: ik ben blij en dankbaar dat ik me lekker in mijn vel voel. En dan is de dag achteraf heel lekker verlopen!
Misschien is dit helemaal niks hoor.. Maar ik was 6 en we gingen naar mijn oma en opa toe..! Ik zat/lag altijd tussen Opa en oma in..! Die dag, durfde ik het niet..! Ik ben zelfs nooit in de kamer geweest, vond het niet prettig om bij mijn oma te zien.. vond het vreselijk.. De volgende dag kregen mijn ouders dat mijn oma was overleden op 14 jarige leeftijd, had ik met mijn vriendin afgesproken ( ik schaam me ernog steeds voor) en ik wilde niet naar haar toe.. dus had een stomme smoes verzonnen iets met een kat. Ook had ik een afspraak ik het ziekenhuis, ik heb me afgemeld. wat later bleek, mijn vriendin was op het zelfde tijd stip toen ik eigenlijk in het ziekenhuis moest zijn, binnen gereden en op en is helaas overleden.. Ik heb van beide dus nooit echt afscheid kunnen nemen, en dat spijt me heel erg!
Ik geloof er zeker weten in! Heb ook dingen meegemaakt e.d. Voorbeeld: Mn man had een keer een fles drinken dichtgedraaid en ineens sprong de dop er vanaf. Mn man schrok zich dood want het kon er gewoon niet vanaf springen want de dop zat echt dicht gedraaid. Ik moest er wel om lachen en zei al tegen mn man dat het niks engs was. Gewoon ff iemand die ff gedag wou zeggen op zijn/haar manier haha Zo heb ik wel vaker dingen gezien en meegemaakt. Ook enge dingen.
Ik geloof ook wel in dat soort dingen. Maar niet in een orb, het is idd een stofje en dat weerkaatst. Maar dat er wat is weet ik wel! Heb genoeg meegemaakt in dat soort dingen. Ook voel ik vaak een vreemde kou om mee heen Laatst nog toen ik Sam aan het voeden was. Dan dnek ik altijd dat was iemand die ons een bezoekje bracht! Die naar mijn kleine meisje wilde komen kijken!