Mijn jongste dochter kende alle letters al in de kleuterklassen en las toen ook al startboekjes. In de kleuterklassen worden de kinderen geleerd te hakken en te plakken. Zo heeft zij zichzelf dus het afgelopen jaar leren lezen en werd er door de kleuterjuffen niet echt aandacht aanbesteed Nu in groep 3 moeten ze volgens de nieuwe VLL Kimversie 'zoemend' lezen. Met de lettertoets in de eerste week, had ze de hoogste score van de klas. Ze heeft kern 1 dus op zon niveau gedaan. Met kern 2 is ze terug gezet naar maan niveau omdat ze te hakkend en plakkend leest. Echter vind ze de werkjes die horen bij 't maan niveau te makkelijk. En zei de juf dat als ze zoemend gaat lezen weer terug mag naar het zon niveau. Daarbij komt dat ze al sinds ze in eind groep1/begin groep 2 niet lekker in haar vel zit... Ze wil niet naar school, school is stom en saai..er zijn geen leuke kinderen in de klas.. alleen de juf is leuk. Het liefst zou ze alleen zitten. Als ze maanboekjes leest van de kern waar ze nu mee bezig zijn... leest ze 3-4 boekjes op een avond (ca. 15/20 minuten). Heeft iemand tips om haar van het hakken en plakken af te komen? Of gelijksoortige ervaringen en hoe hebben jullie dit opgelost...
Ik weet niet wat 'zoemend lezen' is, is dat vergelijkbaar met 'zingend lezen'? Dat heeft de juf in groep 3 tegen mijn dochter gezegd en dat hielp. De jongste probeer ik nu meer klanken tegelijk te laten plakken, dus 'd-en' ofzo ipv 'd-e-n', het 'zingend lezen' zegt haar nog niets. Ik vind dit eigenlijk iets voor de juf om op te pakken met je dochter. En dan kan ze thuis verder oefenen ermee.
Op zich snap ik wel dat ze de maan ipv zon versie moet doen. Hier mag zon pas als ze vloeiend lezen, dus ook niet zoemend. is je dochter er gevoelig voor wanneer je haar zegt dat ze het zelf in de hand heeft of ze de 'leukere' zon werkjes mag doen? Dat je weet dat ze zoemend kan lezen en als ze dat ook aan de juf laat zien dat ze dan weer zon mag doen. En voor thuis gewoon andere boekjes laten lezen dan de maan boekjes. Wanneer het een leuk verhaal is en ze wil weten hoe het af loopt zal ze minder hakkend gaan lezen misschien. Wat misschien ook helpt, heb je misschien al gedaan hoor, is vragen aan de juf hoe ze het aan haar uitlegt. Q dacht dat ze zoemend moest lezen bij het hardop lezen in de klas omdat de juf dat ook zo doet. Misschien hoort je dochter andere kinderen hakkend lezen en gaat zij er ook automatisch van uit dat dat moet. Wanneer de juf haar zegt dat zoemend of vloeiend lezen ook mag of uiteindelijk de bedoeling is helpt dat misschien ook.
Wat ik wel zie in haar werkboekjes is dat ze de oefeningen in het zon werkboekje allemaal netjes maakt...(bijna foutloos) en het maan werkboekje de helft niet is ingevuld. Ze weet trouwens dat als ze vloeiender gaat lezen dat ze weer terug mag naar het zon niveau. Ik heb inderdaad moeilijkere boekjes thuis voor haar liggen....
Als moeder van een nog niet schoolgaand kind sta ik echt met mijn oren te klapperen. Het onderwijs is er toch voor het kind, niet voor de juf? Als je kind kan lezen dan heeft het toch een bepaald niveau? Ik zal nog wel wat moeten accepteren de komende jaren als ik dit (en andere onderwerpen) lees... Op mij komt je verhaal over alsof je dochter gewoon heel geïnteresseerd is of getalenteerd is in taal en lezen en ze door de keuzes van de juf hierin wordt afgeremd, wat leidt tot demotivatie en stagnatie van haar leerproces. Gemiste kans van de juf. Kan de juf hierin niets betekenen?
Ik zou met de juf en je dochter erbij het even hierover hebben. Jij legt het probleem aan de juf uit en die kan met je dochter erbij een oplossing bedenken. Jij kan dan meteen inschatten of het gaat werken en of je dochter het ook begrijpt en erdoor gemotiveerd raakt. Persoonlijk begrijp ik niet zo goed dat een zon-kind nog maan-boekjes moet lezen want die zijn echt ontzettend saai als je kind al wat verder is. Hier in groep 3 heeft iedereen een leesboek waar ze elke dag thuis uit moeten lezen. Mijn dochter kon al redelijk vlot lezen begin dit schooljaar en toen kreeg ze een AVI-start boekje mee, nou ja daar is gewoon niets aan als je al kunt lezen. Heeft even tot de juf door moeten dringen maar nu krijgt ze AVI-4 boekjes mee en is iedereen blij . Hier is het hakken en plakken overigens vanzelf overgegaan.
Ik snap precies wat je bedoelt. Mijn dochter kan ook al aardig lezen. Maar de zon lijn is net teveel gevraagd voor haar aangezien ze dan veel zelfstandig moet werken. Zij leest ook hakkend en plakkend. Komt volgens mij doordat ze al een poos leest en altijd gewend is om dit zo te lezen. Ook zij gaat niet met plezier naar school, vind het saai. Ik ken die letters nu wel eens, zegt ze regelmatig. Moet ik weer tellen met rekenen. De eerste werkboekjes heeft ze foutloos gemaakt. Ik weet nu eigenlijk ook niet zo goed of ik nu bij de juf moet aankloppen. Ze heeft nu wel een zon leesboekje meegekregen om thuis te lezen terwijl de rest een maan boekje meekreeg. Ik zou als ik jou was aan de juf vragen hoe het komt dat ze zoveel heeft overgeslagen in haar werkboekje. Zo het gesprek op gang brengen en dan aangeven dat ze thuis steeds aangeeft dat ze niet met plezier naar school gaat en dat ze dat nu weer aangeeft nadat ze terug gezet is op maan niveau.
als ze de maan boeken vloeiend zou kunnen lezen, dan zou ze dat toch wel doen? Dat hakkend en plakkend gaat vanzelf over als ze vloeiend kunnen lezen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze blijft hakken en plakken terwijl ze vloeiend kan lezen, want dat is juist voor een kind heel vervelend. Dus mij lijkt dat ze wat betreft taal en taalgevoel wel goed kan zitten, dus de opdrachten makkelijk afgaan, maar moeite heeft met lezen. Waarom zou je haar dan op het hoogste niveau willen hebben? Ik heb vorig jaar 2 ochtenden per week geholpen in groep 3 bij mijn dochter en kreeg een lijstje van de juf met welke kinderen ik extra moest oefenen met lezen. Tot mijn verbazing stond er de naam van een vriendinnetje bij, meisje speelt hier vaak en kwam met werkboekjes terug die foutloos gemaakt waren. Dus snapte ook niet wat ze in dat groepje deed. Wat bleek nu, ze heeft een enorm taalgevoel maar had moeite met vloeiend lezen. Na wat extra oefening ging dat later perfect.
Het lijkt wel of het over het zelfde meisje gaat. Ik denk ook dat het komt omdat ze gewend is om zo te lezen. Aangezien ze in de kleuterklas juist leren hakken en plakken. Ze heeft vanmorgen zelf gevraagd aan de juf of ze met haar mocht praten. Dat heeft ze dus na schooltijd gedaan. De juf snapt dat ze het te makkelijk vind maar dat ze eigenlijk alleen vanwege het tempo nog op maan niveau zit. Ze heeft nu afgesproken dat ze eerst gewoon het werkje uit het maanwerkboekje moet maken, en als ze daar eerder klaar mee is dan de rest mag ze een werkje pakken op het zon niveau. Ik hoop voor haar dat ze door deze aanpak weer wat plezier in school terug krijgt.
Wat knap van haar dat ze zelf met haar juf heeft gesproken!! Fijn dat ze toch nog wat werkjes op de zonlijn mag maken. Ik wil ook graag een gesprekje hebben met de juf. Eerst nog even het juiste moment afwachten aangezien ze invaljuffen hebben ivm ziekte van haar eigen juf.
Onze juf heeft aan het begin van het jaar ook gezegd dat hakken en plakken niet echt "telt" als lezen en dat je echt vloeiend moet kunnen lezen om zon te worden. Mijn zoontje was ook een kei in hakken en plakken en was ook gefrustreerd dat het zoemen niet lukte. Maar 2 weken geleden kwam hij ineens uit school met de mededeling "ik kan nu zoemen!" En sindsdien leest hij alles vloeiend, zomaar ineens is de knop om 😊
Het is ook echt als je het een keer hebt hedaan... dan is het rima. En sommige kinderen denken ook dat hakken en plakken verplicht is en lezen daarom op die manier. De rest van de klas doet dat ook tenslotte. Onze dochter was er lang van overtuigt dat ze slecht kon lezen.. Tot ik begreep wat er mis ging. Ik kon namelijk veel beter lezen en ze dacht dat je blijkbaar pas goed kan lezen als je zo goed leest. Eenmaal uitgelegd dat ik ooit ben begonnen en inmiddels al zo'n 35 jaar leeservaring heb dus dat ze nog heel wat jaren heeft om net zo goed te eren lezen als ik. En nog voor eind groep 4 las ze voor met intonatie en al. Erg leuk
Heb jij dat vertelt... of de juf? Want eh.. "juf zegt nee" staat boven "mama zegt ja" En de invaljuf kan dat ook best uitleggen aan dr hoor
@Saskia: Dat heeft de juf gezegd. Ze scoort hoog in de maan groep, maar mag nog net niet naar de zon groep vanwege het verkeerde lezen.
Zelf ben ik juf van groep 4, na jarenlang groep 1-2 en 3 les te hebben gegeven. Mijn ervaring is dat kinderen na veel oefenen in groep 3 vanzelf een keer stoppen met hakken en plakken. Ik zou me er persoonlijk dus niet heel erg druk om maken, zeker omdat ze al een goede letterkennis heeft zoals je aangeeft. Hakken en plakken hoort er nog bij in groep 3. En anders kun je altijd aan de juf gerichte opdrachten vragen om het te leren. Maar ze is natuurlijk ook pas begonnen in groep 3, het schooljaar duurt nog zo lang. Het komt echt vanzelf hoor!
En misschien kun je nog naar de bibliotheek gaan om te oefenen met lezen? Boekjes op het goede niveau lenen en samen thuis oefenen? Geef ik vaak ook mee als tip aan ouders! Wanneer ze zelfverzekerd zijn in het lezen en steeds meer klanken gaan herkennen, merk ik zelf altijd dat ze ineens altijd een spurt maken! En als mama kun je thuis toch fijn oefenen zonder dat ze zich wilt optrekken aan de hogere groep en misschien kan ze dan uiteindelijk naar de hogere groep! Succes!
Er is idd een reden waarom de juf die doet, die voor ons als moeders niet altijd duidelijk is. Wat super dat je dochter het gesprek is aangegaan!! Mijn zoon zit in gr 4 en hakt en plakt ook nog wel eens.. maar ik maak me er niet druk over, het is geen lezer (sterker nog hij haat lezen) maar hij pakt steeds vanzelf een boekje en idd een knop die om moet! Ik las ook net iemand die nog geen schoolgaand kind heeft: Als moeder van een nog niet schoolgaand kind sta ik echt met mijn oren te klapperen. Het onderwijs is er toch voor het kind, niet voor de juf? Als je kind kan lezen dan heeft het toch een bepaald niveau? Ik zal nog wel wat moeten accepteren de komende jaren als ik dit (en andere onderwerpen) lees... De juf is er voor het kind en geeft ermee aan dat het kind er nog niet aan toe is, ze remt niet af maar begeleidt het kind en geeft aan de als ze naar Zon wil ze eerst zoemend moet lezen, dat is een bepaald niveau. Overigens is maan ook niet slecht hoor
Wat ik wel merk dat is dat als kinderen thuis komen met iets over de juf of meester, dat er dan gelijk ernaar toe gestapt wordt, ipv dat er tegen het kind gezet wordt, juf heeft gelijk! Snappen jullie wat ik bedoel? Ik merk dat er veel ouders en leerkrachten tegenover elkaar staan, ipv naast elkaar, dit is voor een kind heel verwarrend. Mijn zoon heeft veel begeleiding nodig en afgelopen gr 3 ben ik regelmatig in gesprek gegaan met juf over hoe hij reageert en hoe hij dingen verwerkt, doordat wij samen zijn, komt hij met zijn gedrag nergens mee weg of voelt hij zich juist veilig om iets te zeggen. Ik wil niet zeggen dat dit in deze zo is, maar de waarheid is toch anders dat het kind aangeeft.
Erger nog... feit dat maan/zon EN ster/raket bestaat is super. Fijn dat elk kind op zn eigen niveau kan lezen. Al heb ik wel de ervaring dat de juf het soms inderdaad niet goed inschat. En in ons geval (en vast ook anderen) ligt dat niet perse aan de juf. Ze zien wat ze zien en daar baseren ze hun besluit op. Klopt dat niet.. mag je als ouder best aan de bel trekken. Maar uiteindelijk beslist de juf.