Contact verbod aanvragen, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dames ik heb even hulp nodig voor een vriendin.

Ze wil een contact verbod aanvragen voor haar ex, hij heeft haar nu voor de zoveelste keer aangevallen en bedreigd, volgens de politie kan dat niet zo maar en moet het via het OM.
    Er lopen meerder aangiftes tegen hem en pas als die voor de rechter komen dan dit aangevraagd worden.
    Voor dat het voor de rechter komt kan het nog maanden duren?

Ik heb zelf 10 jaar geleden problemen met mijn ex gehad, de politie kwam zelf met het voorstel om een contact verbod aan te vragen, dit was ook binnen een paar dagen geregeld.

Wie weet hier meer van?

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Als je het zelf heb moeten aanvragen, dan weet je de procedures toch ? :)
    In Amerika weet ik dat er zoiets is als een 'Emergency Protective Order' is. Het lijkt mij dat dit hier in NL ook bestaat.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Volgens mij gaat dat niet (meer zo) makkelijk.
    Heeft ze rechtsbijstandverzekering?

4. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Als er al meerdere aangiftes zijn gedaan kan het zo zijn dat er in afwachting van rechtszaak (als die er komt) als bijzondere voorwaarde een contactverbod worden opgelegd. Mocht de zaak voor de rechter komen dan kan ze gelijk met bijv. een verzoek schadevergoeding, gratis een verzoek straat/contactverbod worden ingediend.

Er is echter ook een andere weg, ze kan het ook via een civiele procedure aanvragen, zitten wel kosten aan verbonden. Ik weet niet precies hoe dat zit maar dat weten ze bij het juridisch loket wel. Als ze dus niet de strafzaak wil afwachten en er in afwachting van de strafzaak nu geen voorwaarde als een contactverbod is gesteld, kan ze hier misschien eens naar kijken?

5. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik zou eerst eens stichting huiselijk geweld benaderen, dat zijn de aangewezen personen om je verder te helpen volgens mij

6. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Het kan op twee manieren. Het kan mee genomen worden door se officier van justitie als de aanklachten worden behandelt en als hier een strafrechtzaak er van komt. Maar dat kan lang duren. Bijkomstig voordeel, je hebt geen kosten.

Je kan het ook zelf doen door een advocaat het te laten regelen. Dat kost alleen wel geld maar gaat vaak sneller.

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Als je bovenstaand stukje goed had gelezen, had je gelezen dat de politie dit heeft gedaan voor mij.

Geen idee, zal het eens vragen, bedankt

Dank je

Ze zijn al een aantal jaar uit elkaar, deze voorvallen gebeuren als hij hun dochter ophaalt.

Bedankt! Ga het door geven.

8. Evientje

Evientje Niet meer actief

Wat ze eventueel nog zou kunnen doen is een brief aan het OM en aan het hoofd van de recherche/dienst politie waar ze onder valt doen, met daarin de aangiftenummers en het verzoek tot een contact en straat verbod!
    Als ze de omgangen wel wil laten plaatsvinden is het ook mogelijk om hier een derde partij voor in te schakelen, zowel binnen de familie (maar is noet altijd mogelijk en wenselijk) als bij bijv cjg of het omgangshuis! Dit kan ze ook zelf aanvragen, maar dat moet ze wel willen dat de omgang toch plaatsvind!
    Via een civiele procedure is kostbaar, maar geeft ondanks de aangifte geen zekerheid op toewijzing! (Helaas) een rechter kan dan namelijk ook oordelen dat ze eerst het strafrecht (gevolg aangiftes) willen afwachten!

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dank je!
    De kleine meid heeft gisteren iets verteld waardoor er nu heel erg word getwijfeld of ze er überhaupt nog heen gaat.
    Het is verder een goede papa maar de dingen die hij zegt gaan echt te ver! Veel veel veelste ver!

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb een rechtszaak gehad wbt stalking waarbij ik een contactverbod heb geëist. Niet gekregen omdat de OvJ een stomme *piep* was en zijn werk niet goed heeft gedaan. De rechter was net zo. Ook al had ik een hele sterke zaak - ze hebben hem toch laten klappen. Ze gaven mij het advies om een civiele procedure op te starten.

Kost je natuurlijk zelf wel geld - heb nog niet uitgezocht hoeveel geld omdat mijn stalker dusdanig geschrokken was (althans; zo lijkt het nu) dat ze er mee opgehouden is. Wanneer ze weer begint ga ik dat zeer zeker doen :)

Deel Deze Pagina