Is hij nog mijn zwager?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moppiemuis, 3 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn zwager, is hij nog officieel mij zwager?
    Mijn zus is overleden, is mijn zwager dan nog mijn zwager?

Hij is dus weduwenaar, en officieel is hun huwelijk ontbonden (daar heeft hij geloof ik een papier van gehad ofzo? Dus niet gescheiden, maar hij mag nu wel weer legaal trouwen met een ander).
    Maar is hij dan ineens (wettelijk gezien) 'niks' meer van mij? En ook niet meer de oom van mijn dochtertje?

Wie weet hoe het zit want ik kom nogal diverse verhalen tegen.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Goede vraag, ik noem mijn exzwager (broer van mijn exman) gewoon ook nog steeds mijn zwager hahaha, hij is ook de (peet)oom van mijn oudste zoon.

Ik zou zeggen van wel eigenlijk, in elk geval gevoelsmatig, maar of dit wettelijk nog zo is? geen idee eigenlijk. Mag ik vragen waarom je hier benieuwd naar bent?

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Gewoon nog oom en zwager, wat jullie willen

4. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe het wettelijk is, maar wat voor jou voelt, is in deze lijkt mij belangrijk!

Mijn partner en ik zijn niet getrouwd, zijn broer is wettelijk dus niet mijn zwager, maar zo voelt het wel.

5. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb geen flauw idee hoe dat officieel zit maar als ik altijd close contact heb gehad met hem dan zou voor mijn gevoel zwager blijven. En dus ook oom.

Volg je gevoel.

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Geen idee, maar veranderd dat iets aan de band? Mijn nicht is voor mijn kinderen helemaal tante hoor, maar officieel is ze geen tante natuurlijk. Evengoed kan iemand die 'officieel' de oom of tante is, niks daar mee hebben, of heb je misschien helemaal geen band mee.
    Heel veel sterkte in elk geval met het verlies van je zus. Vreselijk.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wil je een wettelijk antwoord of een emotioneel antwoord?

Wettelijk, geen idee.
    Emotioneel, ja. Zolang jij en hij dat zo ervaren is hij je zwager. Voor mij zouden mijn zwagers en schoonzus nog steeds zo voelen, ook als mijn broer of schoonzussen zouden overlijden. Misschien is het iets anders als je allemaal kinderen hebt, maar voor mij zou het wel zo voelen.

Uiteindelijk denk ik dat alleen jullie en hij daar echt antwoord op kunnen geven. Veel sterkte.

8. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ja voor mijn gevoel is hij zeker mijn zwager en mijn dochter haar oom.

Maar ik was gewoon benieuwd hoe het wettelijk zit, want hij houd bij hoog en laag vast dat hij officieel (wettelijk gezien dus) niet meer mijn zwager is, en niet meer haar oom. (gevoelsmatig wel)
    Ik dacht dat hij dat wettelijk bleef tot hij opnieuw trouwde.

En ik zou nou best wel het echte antwoord willen weten op deze discussie.
    (En nee dat is geen ruzie ofzo, maar ook wij discussiëren wel eens ergens over als we aan een borrel zitten)

9. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Wettelijk dus 😊 ons gevoel zit wel snor.

10. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Ik denk dat je dat met je gevoel moet bepalen..

Gecondoleerd met het verlies van je zus!

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik denk dat jij gelijk hebt, totdat hij hertrouwd staat hij in iedere instelling (gemeente bijv) ingeschreven als (naam), weduwnaar van (naam van jouw zus). en dus is er wettelijk een familieband.

12. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ten eerste allemaal bedankt, het is nog steeds moeilijk, ik worstel met het vinden van een weg. Maar het normale leven gaat inmiddels langzaam door, hoe leeg dat ook nog steeds voelt zonder mijn zus.

Ik bedoelde deze vraag ook echt alleen maar hoe dat wettelijk gezien werkt, ik vind dat gewoon interessant en dat heeft niks te maken met hoe het in ons dagelijks leven gaat of voelt.

Ik zal er altijd zijn voor mijn zwager en ik hoop dat ook hij in contact zal blijven met ons, ik zal daar altijd mijn best voor blijven doen.

13. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ja dat was dus inderdaad precies mijn redenering! Maar ik kan het niet echt goed terugvinden :D

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

raar eigenlijk, maar ik blijf erbij dat jij gelijk hebt :)

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Denk ook dit.. klinkt ook het meest logische :)

16. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Ik denk officieel niks. Je bent weduwnaar en dus gescheiden gescheiden (Tot de dood u scheid).

Bij gescheiden (zonder overlijden) staat op het paspoort trouwens ook gescheiden van. ..

17. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Nee hoor, bij gescheiden staat niet in je paspoort "gescheiden van". Dit staat alleen op je huwelijksakte (en na scheiding is dit tevens je scheidingsakte).

18. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Volgens mij niet meer, wettelijk dan.
    Gevoelsmatig geef je al aan van wel.

Mijn zwager is wettelijk ook geen zwager meer, maar gevoelsmatig wel.
    Kinderen zeggen ook gewoon oom J.
    En zegt nog steeds pa en ma tegen mijn ouders.

19. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ja maar scheiden en ontbinding na overlijden is wel verschillend.

20. Michje

Michje Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.920
    2.101
    113
    Vrouw
    Aanverwantschap
    Aanverwantschap is de verhouding tussen de ene echtgenoot of geregistreerde partner en de bloedverwanten van de andere echtgenoot of geregistreerde partner. Aanverwantschap ontstaat door een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Door het sluiten van een samenlevingscontract ontstaat geen aanverwantschap. Door echtscheiding, ontbinding van het geregistreerd partnerschap en overlijden van de partner wordt aanverwantschap niet opgeheven.

Bron: Wat is bloedverwantschap en wat is aanverwantschap? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Deel Deze Pagina