Ik ben echt verslaafd aan roti!!! Maar waarom wordt mijn eigen roti nooit zo lekker als die van de toko? En dan bedoel ik de kerrie-kip hoor, de pannekoeken begin ik echt niet aan hahaha. Hij blijft altijd zo dunnig, het sausje.... Welke mamma heeft het ultieme roti-recept voor me? thanks
Ik weet niet of je op hyves zit maar daar is een surinaamse hyves actief van Jayden en die zet elke week recepten op zijn hyves. Ook roti zit erbij. Succes ermee. Ik begin er zelf niet eens aan, die van de toko is veel lekkerder.
Eigenlijk is het heel simpel. kg. kip azijn 2 aardappelen 3 eetl. massala 4 teentjes knoflook ½ tomaat 1 ui 1 takje selderij 1 verse peper 2 theel. gemalen komijn 2 maggieblokjes zwarte peper 6 eetl. olie. De kip in stukken hakken, wassen met azijn, afspoelen en laten uitlekken. Verhit de olie in een pan en fruit hierin de fijngestampte ui, in stukjes gesneden peper en knoflook. Voeg daarna de massala toe. Het mengsel 1 minuut lang goed omscheppen, daarna stukken kip erbij doen en de maggieblokkjes fijnmaken en bijvoegen. Blijven omscheppen totdat alle kip door de massala is geroerd. Daarna een glas water toevoegen. De aardappelen schillen en in stukken snijden en deze aan de kip toevoegen samen met de selderij, komijn en zwarte peper. Met een deksel op de pan de kip ongeveer een half uur laten stoven.
Ik heb geen hoeveelheden voor je, omdat ik alles op gevoel doe. Aardappelen schillen, laten koken en dan met een klein beetje melk stampen... (er mogen dan best een paar kleine stukjes erin blijven. Dan voeg je beetje bij beetje HINDOESTAANSE kerrie (nooooit gewone kerrie uit de supermarkt) toe en wat peper. Verdun je prutje met water (ligt eraan hoe dik je het wil hebben) en schep er een paar flinke lepels sambal door. Nu moet je elke keer dat je wat toevoegt proeven en naar smaak meer kerrie of sambal toevoegen. Wanneer je de smaak die je wilt proeft opkomen, moet je niks meer doen! Laat alles minimaal 2 uurtjes afkoelen. Verwarm het daarna weer met een heel klein beetje water en proef daarna nog eens wat je toe kan voegen. Als je sambal oelek gebruikt hoef je geen zout meer te gebruiken... dat zit namelijk al door de sambal oelek. Het doel van het af laten koelen van de rotisaus voor minimaal 2 uurtjes is omdat dan alle smaken goed intrekken waardoor je het nog beter op smaak kan brengen. De kip bak ik altijd even gaar en voeg het als laatste toe aan de rotisaus. Ipv kousenband gebruik ik meestal sperziebonen, omdat het kousenband in nederland meestal niet echt goed eruit ziet.