zwemlessen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oxbow, 18 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Onze dochter is nu ruim 4 en nog even dan mag ze op zwemles.

Maar nu is het een meisje, met een prikkelverwerkingsstoornis, waardoor slechte concentratie, daarbij heeft ze ook een taal/spraakachterstand en scoort ze vooral op woordbegrip slecht en ze heeft licht gehoorverlies, waarvoor ze misschien een gehoorapparaatje moet.

Maar helaas bieden ze nergens in kleine groepjes zwemles aan, behalve dan op 20 minuten rijden, maar ik hoor daar slechte berichten over en er zijn al veel kinderen die daar weggehaald worden omdat ze maar niet vooruitgaan.
    Dus niet de zwemschool voor mijn dochtertje.

Hoe hebben andere ouders dit opgelost?
    Ze moet wel op zwemles straks, want waar we wonen zijn we omringt door water en ze ziet geen gevaar en met vrijzwemmen springt ze zo in het diepen. We kunnen haar echt geen seconde uit het oog verliezen.
    Het is dus niet een optie om te wachten tot ze wat ouder is.

ben benieuwd of hier ouders zijn die hun ervaringen willen delen.

2. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Ik heb hetzelfde met mijn oudste zoon gehad; maar liefst 2 jaar en 2 maanden voordat hij zijn A diploma had...
    Hij begon met 4,5 en een heel gevoelig jongetje, een concentratie van niks..het was een lijdensweg.
    De jongste heb ik nu later ingeschreven. Hij mag nu in maart 2017 beginnen. Drie maanden voordat hij 6 wordt..
    En dan bekijk ik wel hoe het gaat, want zoals bij hem, doe ik het nooit weer.

3. Snottaapje

2 feb 2016
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Oxbow,

Ik snap je bezorgdheid, maar ik zou gewoon starten op de normale manier en kijken hoe dit uitpakt. Gaat het niet, dan kan je gericht naar aanpassingen/oplossingen gaan kijken :)

Misschien gaat het haar wel heel goed af in een groepje van 10 kinderen en is je bezorgdheid voor niks geweest....

Succes!

4. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Als ik naar mijn dochter kijk, denk ik dat ze nog lang niet klaar is voor echte zwemlessen. Ik ga mijn dochter ook pas inschrijven wanneer ze ongeveer zes jaar is i.v.m. extreem gevoeligheid en slecht tegen drukte/veranderde situaties kunnen.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Persoonlijk zou ik na een zwembad gaan en informatie vragen of er wat mogelijk is. Dichter bij de zwemjuf zo dat ze het beter kan verstaan,extra instructies etc.

Misschien is het extra benoemen wat ze moet doen voldoende om mee te komen.

Misschien anders tot ze 4 is nog een paar lessen ouder en kind zwemmen. Kan ze wennen en zie je hoe ze reageert op instructies. Nog net wat speelser.

6. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Misschien een paar zwemscholen in de buurt bellen en vrage naar informatie. Misschien hebben ze ook wel een mogelijkheid voor privelessen o.i.d.

7. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Volgens mij woonde jij in de buurt en woon ikin de plaats 20 min verderop. Er zijn er hier 3. Waar wij bij zitten gaat de juf mee het water in en zijn de groepje ong een stuk of 6 kindjes. Maar misschien heb je op andere tijden nogminder kindjes.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Misschien toch even gaan kijken bij die zwemschool zelf? tijdens de lessen en kijken hoe het voelt? Slechte berichten gaan sneller vaak dan goeie.

En anders is het misschien een optie om een zwemschool te vinden die ook priveles aanbied. Dan kun je starten met gewone les. Kijken hoe dit gaat en dit mogelijk omzetten of uitbreiden met (af en toe) priveles.

9. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ik heb met 2 zwembaden een persoonlijk gesprek gehad en de situatie uitgelegd.
    Het dichts bijzijnde zwembad heeft wel aangegeven dat er bepaalde tijden rustiger zijn, maar dat de groepen zo rond de 10 kindjes zijn en dat er dan maar 2 lessen te gelijk bezig zijn.

1 heb ik nog niet gebeld, maar weet van de tijd dat mijn zoon er zwom, dat je ook vaak meerdere lessen heb en dan ook 2 lessen tegelijk in hetzelfde badje.

DE andere is 20 minuten rij afstand, is wat rustiger, maar evengoed de kans op meerdere groepen tegelijk.

Heb ik ook nog eentje gebeld dat is zo'n half uur rijden en die hebben dus een groep voor kindjes met stoornissen zoals tos en slecht horendheid, die juf kent gebaren, maar daar moet ik nog voor terugbellen.

We willen daar een keer gaan kijken, maar ik zit er mee dat het toc 20 km verderop zit en ik nog 4 kindertjes heb en deze les zit op dezelfde tijd als mijn zoontje zwemt, hij heeft zelf deze tijd en dag uitgezocht en ivm autisme kan hier niet veel aan tornen.

We gaan dus even kijken of we toch wachten tot hij zijn zwemdiploma heeft en haar dan pas op zwemles doen of dat we gaan kijken hoe we dat oplossen.

10. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Je zou ook eens kunnen informeren bij bijvoorbeeld een instelling voor mensen met een beperking. Vaak hebben die een zwembad en hier in de regio worden zwemlessen voor kinderen aangeboden. Die zijn online vaak moeilijker te vinden. Daar heb je wel meer kans op betere begeleiding, kleinere groepjes etc.
    Maar ja, dan moet dat wel maar net in de buurt zitten :)

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Voor heel veel kindjes is 4 jaar eigenlijk te vroeg voor zwemles en is vanaf 5 jaar of zelfs 5,5 of 6 jaar veel beter.
    Je hoort soms zelfs dat zwemscholen pas vanaf 5 jaar meetellen voor de gemiddelde lestijd voor een diploma en dat alles voor 5 jaar niet meegeteld wordt.

Wij hebben bewust gewacht tot onze zoon bijna 5,5 jaar oud was voor wij hem op zwemles hebben gedaan.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij doen al heel lang wekelijks ouder&kind zwemmen (bij oerbron.nl).
    Sommigen kinderen gaan echt heel snel, die stromen gewoon met 4 naar de diplomaklas. Dl (3) kan zichzelf tot mijn verbazing al een meter vooruit trappelen, en een ander kindje zwemt echt al bijna (grotendeels onder water maar toch, net een dolfijn). Zij geven ook allerlei doelgroeplessen, ook in speciale doelgroepbaden etc. Ik vind het heel relaxed, 1 groep van zo'n 10 kinderen per keer. Zoiets zit misschien ook bij TS in de buurt?

Deel Deze Pagina