Hoi dames, Voor degenen onder ons die ervaring hebben met het bieden op een huis. In onze wijk staat een huis te koop voor 269.000, dit is al 6 jaar de vraagprijs van het huis. Het huis is 6 jaar geleden opgeleverd en nog steeds niet verkocht. De verkopende makelaar vertelde ons de moed al opgegeven te hebben. De reden dat het nog niet verkocht is is dat er overal grotere huizen gebouwd gaan worden voor 250.000 euro. Dus mensen betalen dan iets minder en hebben een groter huis. Nu willen wij dit huis wel graag hebben omdat het een unieke bouwstijl is, voor ons groot genoeg. er zit al een badkamer en wc in, en al opgeleverd dus geen gedoe met tijdelijk huren e.d. Nu gaan we woensdag nog eens kijken en willen we een bod doen van 210.000 euro. We gaan dan kijken wat het tegenbod is en willen er max. 230.000 voor geven. Wat vinden jullie daarvan? Daarnaast gaat ons huis vanaf vandaag in de verkoop, eerst stille verkoop tot onze kleine geboren is en daarna openlijk in de verkoop. Als we dat andere huis dus kunnen krijgen voor 230.000 of minder dan hebben we ons eigen huis dus nog niet verkocht en moeten nog een oplossing daarvoor verzinnen in de zin van een 'no risk clausule' oid. Onze makelaar verwacht wel dat ons huis binnen een paar maand verkocht wordt omdat het een huis is van 5 jaar oud, alles nog betrekkelijk nieuw en neutraal ingericht (bijna alles wit). De vraagprijs is heel redelijk maar je weet maar nooit. Wat zouden jullie doen? Wat is wijsheid?
Eerlijk? Ik zou 200.000 bieden om mee te beginnen. Zeker als het al zolang te koop staat. Succes in ieder geval ook met de verkoop van jullie huidige huis
Wat betreft lager bieden: gewoon doen. Niet geschoten is altijd mis! Het is een risico met je eigen huis, maar dat is het altijd als je niet wacht met iets anders kopen tot het verkocht is. Kun je eventuele dubbele lasten aan, mocht de clausule lastig worden?
anders wordt het een nieuw te bouwen huis en moeten we tijdelijk huren, in dat geval hebben we dus ook dubbele lasten van rond een jaar en we hebben een bedrag van 10.000-12.000 gereserveerd voor dubbele lasten
Je kan proberen te bieden en pas gaan betalen op het moment dat jullie huis verkocht is. Uiteraard moet je dat bespreken. Hoe ik hierbij kom? Tegenover ons staan ook al huizen (nieuwbouw) al 7 jaar te koop. 2 jaar geleden werden ze ook wanhopig en ze deden/doen er alles aan om het kwijt te raken. Als je je eigen huis nog niet verkocht had dan namen zij 1 hypotheek over tot je je eigen huis kwijt was. Geen dubbele maandlasten dus. Ik zou het hoe dan ook proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dat is ook een geweldig idee Emma, zal het in achterhoofd houden. Of een optie van 4 maanden erop kunnen krijgen bijvoorbeeld, zou dat ook kunnen?
Ons nieuwbouw huis stond 2 of 3 jaar te koop en wij hebben uiteindelijk 70.000 van de vraagprijs afgekregen. Dus zeker proberen!
Wij hebben ook veel van de vraagprijs af gekregen van ons nieuwbouwhuis + dat het vrij op naam wordt opgeleverd. Gewoon proberen, ik zou ook rekening houden met de prijzen per m2 voor die andere grotere huizen. Bereken wat mensen daar per m2 betalen en reken dat terug naar dit huis. Kom je veel lager uit, kun je dat ook gebruiken als argument in de onderhandeling.
Zeker het proberen waard! Wij hebben het ook geprobeerd. Huis van 320.000 afgeprijsd naar 269.000 maar wij konden/wilden niet meer dan 250.000 betalen. Uiteindelijk zijn bij ons de onderhandelingen gestagneerd omdat ze met allemaal extra's kwamen. Maar ik heb er nooit een vervelend gevoel bij gehad. We hebben het geprobeerd en het liep op niets uit en hebben nu met veel plezier een ander huis gekocht en heb nu nooit een gevoel van spijt oid. Houd je alleen echt goed vast aan wat je wil en ga niet over je grenzen! Succes
je kan kopen onder voorbehoud van verkoop van Eigen woning (binnen bepaalde termijn dus bijv. 3 of 4 maanden). maar moet de verkoper maar net accepteren natuurlijk. aan de andere kant...als het al zo lang te koop staat zou je ook gewoon de gok kunnen wagen. verkoop eerst je eigen huis, en als het dan nog te koop staat kun je het dan kopen.
Dank je voor de tip! Als ik het uitreken met wat marge voor meerwerk die nog bij andere nieuwbouw op zou komen zou voor de oppervlakte 200.000 reëel zijn. Tel hier de badkamer en wc bij op die al ingebouwd zijn dan zou 210.000 inderdaad een redelijk bod zijn.
Even iets heel anders maar als het huis nooit bewoond geweest is let dan goed op met bv de cv installatie en leidingen of deze nog goed werken,niet droog of beschadigd zijn en of de rioolafvoer nog in orde is.Laat,ook al is het een jong huis, een keuring uitvoeren om verrassingen voor te zijn. Je kan ook evt je huidige woning verhuren op basis van de leegstand wet ,als je dit goed regelt voorkom je dubbele lasten.
Dat is een goeie, alles moet wel in orde zijn. Nadeeltje is ook bijvoorbeeld dat het schilderwerk meteen gedaan moet worden want dat zit er ook al 6 jaar op en is van de bouw dus vaak niet super.
Voordeel is dan wel dat het huis niet meer "werkt". Dat is altijd zo bij nieuwbouw, dus wat je er nu op doet is ook ineens goed. En je krijgt geen scheuren door werking.
huidige huis stond voor 78.000 euro meer te koop .. 2 jaar... wij hebben een bod gedaan om te kijken hoe erop gereageerd werd.. en het werd geaccepteerd. dus het kan altijd.
Wij wonen op een heel nieuw plan. De laatste huizen gaan ver onder de vraagprijs weg, dus dat is geen rare gang van zaken. Van buren aan het eind van de straat hoorde ik dat hun oude huis overgenomen is door de verkopende partij, omdat hun oude huis de reden was om dat nieuwe huis nog niet te kopen. Ik wil daarmee zeggen dat ze hier in ieder geval erg ver gaan.
Niet geschoten is altijd mis. Zelf zou ik het nooit zo ver onder de vraagprijs verkopen als het huis het waard is, ookal zou het lang te koop staan, maar wie weet doet n ander dat wel.
Nog een ander geluid, wil je echt je eigen huis 15-20 weken in de stille verkoop? Komt het dan wel met foto op funda of is het alleen op aanvraag bij de makelaar? Een huis nieuw in de verkoop trekt NL vaak veel interesse.