mentaal voorbereiden HSG

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door crystals, 22 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Hoi meiden.

Binnenkort staat er voor mij een HSG gepland...
    Nou heb ik best wel een mentaliteit van... we zien wel wat er gebeurd en kan ik vaak dingen wel van mij afzetten.

Alleen slaat af en toe de paniek wel toe. Hebben jullie nog tips? En wat kan ik allemaal verwachten ? Is er een kans dat mijn partner erbij mag blijven? Kan ik een lang shirt dragen? Alvast bedankt

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Partner mocht er bij mij gewoon bij blijven, behalve toen er een foto gemaakt werd (ivm straling).
    Verder is het verstandig om van te voren al pijnstillers te nemen (als het goed is hebben ze dat ook gezegd), want het kan best even pijnlijk zijn. Ik dacht wel dat je eigen bovenkleren aan mocht houden, dan kun je dus iets langs doen. Zul je wel wat op moeten halen als je ligt, anders kunnen ze er niet goed bij.
    En neem ook iets van een maandverbandje mee, want daarna kan het zijn dat je nog wat contrastvloeistof verliest.

Uiteindelijk is het onderzoek best snel achter de rug vond ik. Succes!

3. Tessebes

Tessebes Actief lid

14 sep 2014
    407
    0
    16
    Ik ben ook.behoorlijk nuchter maar toen de mevrouw voor mij huilend de kamer uit kwam moest ik wel even slikken...
    T is geen fijn onderzoek.. T doet pijn, het klemmetje zetten of de baarmoeder mond was niet prettig .. Gelukkig was het bij mij snel voorbij.. T begint als kramp en dan wordt t steeds heftiger dan komt er een moment dat je denkt nu moet t stoppen maar dan zakt het ook langzaam af...het duurde gelukkig echt niet lang..mijn man mocht naast mij zitten met een loodschort om.. Ik had gewoon normaal shirt aan en een joggingbroek, kreeg een maandverbandje van t ziekenhuis en had de rest van de dag wel soort menstruatie kramp.. Er werd trouwens nog een foto achteraf gemaakt om te kijken hoe het contrastvloeistof zich verspreidde

4. Miszy

Miszy Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.263
    8
    38
    Ik heb ook onlangs een HSG gehad en ik vond het zó enorm meevallen!! Je krijgt een recept voor de pijnstiller Naproxen, deze was ik dus vergeten in te nemen. Halfuur van te voren nog even paracetamol ingenomen.. M'n vriend mocht mee maar ik had zelf zoiets van; blijf jij maar lekker buiten. Ik had ook een langer shirt aan, uiteindelijk moet je die toch wel iets optrekken dus of dat echt veel uit maakt. Eendenbek erin, vloeistof doorspuiten, 1/2/3 sec.. En klaar. Bij mij liep de vloeistof er wel meteen goed doorheen, dus misschien is het pijnlijker bij mensen waar een (kleine) verstopping zit. En daarna trouwens ook geen krampen of iets gehad.

Maar echt; relax!! Het moet toch wel gebeuren en hoe meer gespannen jij bent, des te vervelender zal het zijn

5. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Heel erg bedankt voor de reacties! Ik hoop gewoon maar dat het snel achter de rug is haha

6. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik vond het helaas voor jou, echt vreselijk en ik had niet eens verstoppingen... Wat een pijnlijk gevoel en het duurde ook heel lang. Mijn man was erbij en had een loodschort om. Gelukkig maar. Had zelf een lange trui aan en joggingbroek. Maandverband lag in zkh. Ik heb voor de mensen na mij maar gedaan of het meeviel maar voor mij kwam iemand huilend de kamer uit. Sorry. Maar je hoort ook positieve verhalen maar als ik eraan terugdenk krijg ik een heel naar gevoel 😰

7. stefanenlaura

stefanenlaura Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.590
    1
    36
    Vrouw
    noord-brabant
    Ik heb van de week een hsg gehad en vond alleen het inspuiten van de vloeistof pijnlijk. Dit nam na de foto direct af. Verder had ik zo weer kunnen gaan werken maar het was midden op de dag dus dat was geen optie meer.
    Ik ben alleen gegaan en weet dus niet of partner mee binnen mocht.

Ik heb na een uur ook nog een controle foto gehad.

Succes en probeer je te ontspannen.

8. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    In het Spaarne ziekenhuis doen ze de HSG met schuim, dit doet totaal geen pijn en het is uit onderzoek een goed alternatief gebleken. Even een tip voor dames die er heel erg tegenop zien. De dokter die hier onderzoek naar heeft gedaan is E.mmanuel.

9. Juudjeonline

Juudjeonline Actief lid

10 apr 2016
    321
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vond het ook een heel pijnlijke ervaring... Had dan ook de pech dat de gyn die de foto moest beoordelen niet op kwam dagen ofzo... Dus duurde echt te lang. Had m'n man buiten gelaten... Geen pijnstillers... (Daar kan ik biet goed tegen) ze vroegen me halverwege of ze m'n man echt niet moesten halen... Ik dacht toen nog, nou die hoeft hier niet bij te zijn (na de bevalling denk ik daar anders over😳😳)

Evengoed daarna totaal geen last meer gehad en een hoop duidelijkheid

Succes!

10. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik zag er ook best tegen op. Had toen (tegen beter weten in) gegoogled op hoe het was, en dan zie je van helemaal geen last, tot help wat heb ik mezelf aangedaan.

Met het maken van de foto mag je partner er niet bij zijn, maar volgens mij bij de rest wel.
    Bij mij moest ik rustig tellen tot een bepaald nummer en voordat ik daar was was het onderzoek (en dus ook de pijn) weer weg. Het tellen zorgde bij mij wel echt voor een andere focus. Op een of andere manier wil je dat goed doen, en een bepaald tempo houden, en al mijn concentratie ging die kant op (naast natuurlijk de premedicatie die ik heb gehad).

Daarna met vriendin die me heeft gereden, heerlijk geluncht in de zon (dus daarna direct weer klachtvrij (met idd maandverbandje wegens lekken vloeistof :)))

11. petitcherry

petitcherry Actief lid

26 mei 2011
    348
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi,

Ik heb een positief verhaal! :p
    Ik was super super zenuwachtig ook door de verhalen die ik had gelezen op internet ( niet doen!!) .
    Eenmaal daar was ik zo nerveus dat ik mijn benen niet stil kon leggen in die leuke beugels hahaha. Toen mijn gynaecoloog erwas en zei doe maar relax het komt wel goed. Dus even paar keer diep in en uit ge-ademt en was al rustig en heb ik alles op me af laten komen.
    Ik bereidde me voor op het ergste en nog voordat ik dacht nu gaat het echt pijnlijk worden zeiden ze ja het is klaar!! :(:$:$
    Ik dacht wooooooow heb ik me daar zo een zorgen om gemaakt?!
    En in het ziekenhuis hebben ze een maandverband zou wel ondergoed aan doen waar een grote maandverband in kan en die vies mag worden ;).

Succes!!! Je kan het!!!

12. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Dank jullie wel! Ik zal nog een update geven hoe mijn ervaring was de 31 is het voor mij zo ver...

13. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Net mijn hsg achter de rug. Het ging eerst vrij goed pijn was redelijk, tot het spontaan ineens heel erg zeer ging doen. Het bleek dat een eierstok vergroot was en een zo goed als dicht. Er begon wat vloeistof in de buikholte te lekken dus heb antibiotica mee naar huis gehad. Nu moeten we gaan kijken met onze behandelende arts of er een eierstok eruit moet. Ze bereide me alvast voor dat er nog een kijk operatie moet komen. Het was geen pretje maar het is ook niet zo dat ik ermee blijf zitten het onderzoek ben ik al aardig vergeten het slechte nieuws vind ik heftiger en daar zit ik ook nog wel ff mee ook verlor ik nog wat bloed dus het maadverbandje was inderdaad wel handig

14. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Wel fijn dat ze gelijk zeggen wat gevolgen kunnen zijn, dan kan dat alvast een plekje krijgen. Niet fijn om te horen, maar wellicht wel de reden waardoor het tot nu toe is gelukt.
    Sterkte met de rest van je traject!

15. petitcherry

petitcherry Actief lid

26 mei 2011
    348
    0
    16
    Amsterdam
    @nps Oooooo wat balen!!!!! Echt rot nieuws! Maar wel fijn inderdaad dat ze meteen too the point kwamen en er niet omheen draaien.
    Succes met de verdere behandelingen!!
    X

Deel Deze Pagina