Hallo allemaal, ons zoontje is nu ruim 8 maanden oud en krijgt nog steeds volledige bv. Hij weigert elk soort ander voedsel. Toen hij ruim 4 maanden oud was zijn we met fruit gestart. Dat ging na een tijdje goed... nu wil hij dat ook nog maar amper ( een 1/4 van een potje)/ Met 6 maanden zijn we met groente en broodkorsje begonnen. Groente/ avondeten wil hij niet, wat we ook proberen. Aan het broodkorstje sabbelt hij wel maar gaat kokhalzen als er een stukje in zijn mondje blijft (of hij bewaart alle stukjes in zijn geheemelte). Koekjes is het zelfde verhaal als met broodkorstje. Sinds kort geven we ook yoghurt. We zijn blij als er een half bekertje erin gaat. Gaat dus ook slecht. Sinds bijna 2 maanden slaapt ons zoontje ook niet meer door. Hij wordt 3 keer per nacht wakker en drinkt dan. Jullie begrijpen het al. Ik ben best op en moedeloos.... Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Groetjes
Ik heb het vaker gehoord en gelezen op een ander forum. Het komt dus vaker voor en niets om je echt zorgen over te maken. Ik zou zeggen, blijf aanbieden, of probeer eens Rapley. Misschien als je kindje eten zelf kan doen, leert hij spelenderwijs smaken kennen en interesse in eten ontwikkelen. Een goed Rapley begin is geschilde bospeen, 10 minuten stomen, afkoelen en laat 'm maar zijn gang gaan (wel goed rechtop in de kinderstoel, geen wipper)
Geef je groente en fruit in een potje of vers? de smaak van een potje is anders dan vers.. Heb je al eens een papje geprobeerd? rijstebloem of pijamapap zijn hier favoriet (pijamapap heb je ook met joghurtsmaak, die vult beter) Hier eet de kleine ook beter als iemand anders iets geeft, bij mij het liefst borstvoeding en indien ik eten geef niet zoveel als bij iemand anders
Is heel normaal hoor en hoeft ook geen probleem te zijn, tot 1 jaar heeft je kindje sowieso genoeg aan bv. Hier ging mijn dochtertje rond de 10-11 maanden wat meer eten en met 14 maanden at ze alles en heel veel. Komt vast goed. En die nachtvoedingen zijn ook heel normaal rond 8-9 maanden, er zijn veel kindjes die dan weer vaker komen. Al is het zeker heel vermoeiend!
Idd misschien voor het naar bed gaan al eens pyamapapje geven....s`morgens brood. Dat het even wennen is voor hem dat brood is normaal hoor...ik zou vooral blijven proberen. En wilt hij niet....gewoon meegaan met hem. Hoelang krijgt hij nu al brood? Ik moet zeggen dat ik pas met 6 maanden eens met groente en fruit ben begonnen...miscchien was je gewoon te vroeg voor hem met alles?
Ik zou qua granen eerder 's ochtends eens een granenpapje proberen, heel langzaam aan, passend bij zijn leeftijd. Pyjamapapjes zit erg veel suiker in, zonde vind ik. En qua fruit en groenten even inlezen in Rapley. Dat gaat echt niet per se sneller, maar wel passend bij het tempo en de ontwikkeling van je kindje. Met Rapley gaat het volgens pakken - ermee rommelen - eens een hapje of flintertje in de mond - wennen aan het gevoel - hee doorslikken - hee lekker - goh ik kan hier ook mijn maag mee vullen Je snapt al dat dat veel beter past bij het tempo van je kind, elke stap volgt op de vorige. Met hapjes voeren ga je van hee melk uit de borst - in een keer naar echt eten, dat is een enorme sprong. Hoewel het bij sommige babies natuurlijk prima verloopt zo. Het is wel zwaarder voor jou dat hij nog volledig afhankelijk is van de borst, maar over hem hoef je je geen zorgen te maken, borst is hoofdvoedsel tot 1 jaar, en ook daarna natuurlijk nog zeer waardevol. @nachtvoedingen, heel zwaar maar heel herkenbaar. Ik snap dat je er naar snakt dat hij meer gaat eten in de hoop dat dat dan minder wordt. Maar die relatie is niet een op een, juist als hij gaat eten helpt de borstvoeding enorm het eten te verteren, dus verkijk je er niet op. Probeer er toch zvm bij te ontspannen en je neer te leggen bij de nachtvoedingen, alle stress die je erover hebt werkt "tegen" je en kost je meer energie (maar ik snap enorm hoe je je voelt hoor... Het was hier ook heel zwaar rond die tijd). En vraag je partner regelmatig een nachtje dienst te doen met gekolfde melk en jij op zolder oid en met oordoppen in...
Ik zou ook niet kiezen voor een Pyamapapje. is een bonk suiker, brrr. Je kan ook pap maken van Holle, die is bio en heeft geen toevoegingen. Geen smaakje, geen zuiker, geen zout, gewoon pap. Of biobim. Die zijn bij de natuurwinkels te koop. Vaak zijn nachtvoedingen ook mamahonger. Die stil je niet met pap, maar het is het proberen waard!
Heel herkenbaar...mijn dochtertje nu 10 maand, at tot 8 maanden ook helemaal niks! Alleen bv... en kwam ook heel vaak per nacht nog drinken... Het eerste probleem, kan ik je meteen het goede nieuws vertellen nu eet ze alles! Fruit, alle soorten groenten, rijst, pasta, aardappels en een beetje brood.. ( meer verschillende groente dan mijn dochter van 5! Die lust niks, helaas...) Opeens had ze er zomaar zin in, en nu gaat het dus heel erg goed. Maak er geen punt van met BV krijgen ze echt alles en meer dan dat binnen,....bv is echt heel goed! Bijvoeding is echt voor erbij.. en het komt echt goed. Ik ken een kindje die tot 15 maanden alleen bv kreeg en niks wilde eten, kind is kerngezond en nooit ziek. Over dat niet doorslapen en tig keer wakker, helaas ook herkenning...al gaat het de laatste week iets beter. Wij hebben maanden slapenloze nachten gehad, ze konden mij opvegen... Wat hier heeft geholpen zijn de druppels van vsm tegen tandjespijn... ik dacht eerst dat het steeds met de bv te maken had, dat ze nog honger had, maar dat was dus niet zo. Sinds ik met die druppeltjes ben begonnen komt ze hooguit 1x per nacht nog drinken. En geloof me, de nachten waren hier een regelrechte ramp, soms kon mn man niet eens naar zijn werk omdat hij maar 2 uur had geslapen... Alles komt goed, succes iig!
Bedankt voor alle tips en reacties, wij zijn ondertussen bij de kinderarts geweest omdat hij ook moeite had met de ontlasting en het laxeermiddel van de huisarts niet hielp. Kinderarts heeft ons doorverwezen naar de preverbale logopedist en dietist. As maandag gaan we naar de preverbale logopedist. Zij gaat kijken wat hij met eten doet. @Mijntje 75: jouw verhaal is bemoedigend. Ik zit er best doorheen. We hebben zo goed ons best gedaan... het is best ontmoedigend. We geven nu alleen fruit en yoghurt en dat gaat er zo vreselijk moeilijk in
Zijn ook andere oorzaken voor de prelogo en dietist? Ik vind het wat heftige maatregelen voor een kindje van 8mnd dat nog weinig bijvoeding eet. Want ze eet fruit toch wel? En ze sabbelt aan een broodkorst? Een kindje heeft vaak 8-10 weken nodig om te snappen wat ze moeten doen met ander eten dan melk. Mijn dochter at met bijna 8mnd voor het eerst iets (dus ook fruit), en ze kreeg niet eens bv. En als jij bv op verzoek geeft heeft ze daar waarschijnlijk voldoende aan. Plus dat dat de beste laxeermiddel is die er is. Als ze dan nog zoveel problemen heeft met ontlasting id het wel verstandig om verder te kijken. Zoontje van Zogelukkig had ook veel problemen met darmen en ontlasting, misschien heeft zij tips voor je.
Heel herkenbaar verhaal: Beau is nogsteeds (met bijna 14mnd) verslaagd aan mama op zich heerlijk, maar daardoor raakt het eten toch vaak in de verdrukking. Zijn groei is dus ook minimaal, en hij is zelfs een paar keer afgevallen. Daarom afgebouwd van 7 naar 3 tot 4 voedingen per dag sinds hij 1 jaar is, en alleen voor zijn slaapjes.. zodat hij daarna gewoon kan eten. Hij vind het nogsteeds niet super, heeft een hekel aan stukjes (begint nu langzaam te komen) maar hij eet Begrijp je frustratie echt heel goed, maar met boos worden en pushen bereik je het tegenovergestelde (is mij namelijk helaas wel gebeurd.. je wilt het niet, maar als je hem ziet afvallen wordt je frustratie en machteloosheid even te groot) en hij heeft toen een poos alles geweigerd! Geef je kindje de tijd om het tempo te bepalen, laat je niet teveel leiden door "standaard" dingen.. volg vooral je gevoel. Hier ook bij KA geweest, maar na uitgesloten te hebben dat er lichamelijk wat aan de hand was daar ook weer mee gestopt.. gaf alleen maar meer druk namelijk. Heel veel succes! en mocht je nog wat meer willen weten mag je natuurlijk altijd PB-en! xx