(spoed) keizersnede bij meconiumhoudend vruchtwater?

Discussie in 'De bevalling' gestart door dolfijn, 14 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Even een vraagje.
    Als ze gaan inleiden en bij het breken van de vliezen blijkt dat je kindje(s) in het vruchtwater heeft/hebben gepoept, gaan ze dan gewoon door met een 'normale' bevalling of wordt het dan direct een spoedkeizersnede?
    En als thuis je vliezen breken maar je hebt geen weeen? En dus wel meconiumhoudend vruchtwater, hoe gaat het dan?

Ik ben erg benieuwd of iemand dit weet.

Gr. Dolfijn

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

nee dan krijg je niet per se een spoed keizersnede. 9 van de 10 keer is er namelijk niet zoveel aan de hand. het kán een teken zijn dat je kindje het moeilijk heeft maar dat is meestal dus niet.

ik geloof dat je wel aan de ctg moet, maar dat weet ik niet zeker.

3. tammy77

tammy77 Fanatiek lid

13 sep 2006
    1.168
    0
    0
    zeeland
    hier had dévana ook in het vruchtwater gepoept.

je moet dan wel naar het ziekenhuis,zodat ze je kindje in de gaten kunnen houden.

heb aan het ctg gelegen de hele bevaling(in 1uur en 20 min was ze er)
    mocht je kindje het benauwd krijgen,kunnen ze ingrijpen als dat nodig is.
    maar je krijgt niet standaard een spoed keizersnede hoor.

4. Tink

Tink Niet meer actief

Je moet dan inderdaad wel naar het ziekenhuis voor de bevalling, maar het hoeft echt niet uit te draaien op een keizersnede. Ze houden de baby dan wel extra in de gaten.

Als thuis de vliezen breken en je belt de VK of de gyn, zullen ze je altijd vragen hoe het vruchtwater eruit ziet (je moet dan wat op proberen te vangen), en aan de hand daarvan beslissen wat er dan moet gebeuren.

5. Tink

Tink Niet meer actief

P.S. mijn 4e had ook in het vruchtwater gepoept, waarschijnlijk door de stress van het draaien (ze hebben een uitwendige versie gedaan omdat ze dwars in de baarmoeder lag) maar ze is daarna langs de natuurlijke weg geboren.

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Meconiumhoudend vruchtwater houdt niet direct in dat je een spoed keizersnede krijgt. Je moet dan alleen naar het ziekenhuis om je kindje extra in de gaten te houden, omdat deze het mogelijk moeilijk zou kunnen krijgen. Normaal gesproken kom je aan de CTG en krijg je een normale bevalling.

En als je thuis bent en je vliezen breken en het blijkt dat je kindje in het vruchtwater heeft gepoept...verloskundige bellen en die zal je dan verder wel vertellen wat je moet doen. Ws zal zij je direct doorverwijzen naar het ziekenhuis. Ook als er nog geen weeënactiviteit is

7. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ik werd ingeleid, paar uur later poepte baby in vruchtwater, paar uur daarna steeg mijn bloeddruk extreem door pre eclampsie en daardoor spoed keizersnede gehad. Heeft niets met meconiumhoudend vruchtwater te maken, alleen met de zwangerschapsvergiftiging.

Ik maakte me helemaal druk toen ik zag dat ze in het vruchtwater had gepoept, maar in het ziekenhuis zeiden ze 'joh, maak je geen zorgen.........' en ik kon er nog uuuuuuuuuren mee blijven liggen.

8. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Nog even voor de volledigheid. Ik krijg wel een tweeling he?!
    Weet niet of het dan nog anders is?

Gr. Dolfijn

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik denk het niet. mijn broertjes zijn ook op de natuurlijke manier geboren (eentje in stuit, en in vruchtwater gepoept) maar das wel al 25 jaar geleden.

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Of je er nu 1, 2 of 3 krijg....meconium betekend dat je sowieso in het ziekenhuis moet bevallen zodat wij daar je baby's in de gaten kunnen houden. Dus bevallen onder begeleiding van ctg!

Mochten thuis je vliezen breken moet je altijd even met het ziekenhuis contacten ook als het vruchtwater helder is. Je hoort dan aan de telefoon verder over het hoe en wat.
    Belangrijk om te weten is of het kindje dat onder ligt goed is ingedaald.

Kwebbel (werkzaam op een verlosafdeling ;))

11. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Kwebbel als je onder begeleiding bent bij een verloskundige en je vliezen breken thuis dan hoef je zelf het ziekenhuis toch niet te bellen?
    De verloskundige neemt dan contact op het met ziekenhuis als het vruchtwater niet helder is en als het wel helder is toch ook?

12. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Kimmeding, is dat bij een tweeling niet anders?

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    waha sorry ik had niet door dat het om een tweeling ging.
    Dan zal je idd onder begeleiding van een gynaecoloog staan.

14. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Kimmeding...bij een gemelli loop je al bij de gynaecoloog.;)

Kwebbel

Deel Deze Pagina