Mijn dochter van 7 weken heeft een voorkeurshouding en ligt veel met haar hoofd naar rechts. Ze krijgt nu al een ietwat plat hoofdje aan die kant heb ik het idee. Iemand ervaring en tips om erger te voorkomen? Leg haar continu al met hoofd de andere kant op maar ze draait vaak weer terug. Het is niet zo dat ze niet naar links kan draaien.
Kinderfysio inschakelen, en ook buikligging oefenen (als jij erbij bent natuurlijk) daardoor oefenen ze hun spieren en dat is altijd goed bij een voorkeurshouding. Heeft je CB ook niet advies gegeven hierbij?
Osteopaat helpt hier wel.. Je kan haar ook op zij gaan leggen met zijligging kussen.. Buikligging oefenen lijkt mij niet te voorkeurshouding te verhelpen?? Als baby kan super makkelijk al vanaf geboorte hoofd draaien op rug of buik ligging heeft ie dan al sterke spieren en je kan duizenden keren hoofd naar rechts leggen gaat baby het steeds terugdraaien..lijk mij? We hebben voorkeurshouding mbt beentjes: ze ligggen altijd schuin naar rechts. Osteopaat heeft daarbij niet geholpen maar bij ons zit daar iets met plooi achter verkeerd? En ze heeft kans op heupen problemen. Dat gaan we uitzoeken 4 juli met echo. CB zei hier ook steeds dat gewoon als hoofd links is dan benen liggen meer links en andersom. Puur onzin want haar hoofd ligt en zo en zo maar benen steeds een kant op. Ook trappelt ze haar deken altijd van een kant los steeds: rechts waar benen liggen altijd..
Zijliggingskussen in de box/ kinderwagen. Veel op haar buikje leggen, zorgen dat de omgeving bij het bedje en de commode en de box rechts zo saai mogelijk is en links zo interessant mogelijk ( lampje, speelgoed, raam als het kan aan de niet- voorkeurskant) en in de box bv het mobiel zo hangen dat ze naar links moet kijken om het te zien. Hier ook hardnekkige voorkeurshouding gehad, met afgeplat hoofdje. Uiteindelijk wekenlang fysio gehad ( en daar deze tips van gekregen, en nog enkele oefeningen om zijn nekje sterker te maken aan de net- voorkeurskant). Zoonlief hield stug vol, pas met een maand of vier vijf was zijn voorkeur over! Terwijl er niks vastzat of zo. Zijn hoofdje was echt behoorlijk afgeplat geworden in die tijd maar nu is er gelukkig al bijna niks meer van te zien! Succes!
Een klein handdoekje dunnetjes oprollen en onder haar rechterschouder leggen, alleen onder haar schoudertje
Wij zijn met 6 weken met de kinderfysio begonnen, hebben een zijligkussen voor in de box (in bedje snachts vond ik te eng...) Ook had ik een lichtprojectiekubus gekocht omdat hij licht(jes) erg interessant vond, zodat hij beter 1 kant op bleef liggen.. Het gaat nu prima en je ziet echt dat het bijna is bijgetrokken. Hij blijft nu ook liggen zoals wij m neerleggen. Ik heb een foto toegevoegd waar de opmetingen van zijn hoofd op staan. De rechter op 23 april en de linker vorige week.
Eva had ook een duidelijke voorkeurskant. Het cb raadde aan om haar op de andere kant te leggen met inderdaad een tussentijd of opgerold handdoek in de rug zodat ze niet kon draaien. Er is wel bijgezegd dat dit alleen mocht als ik er zelf bij was. Dus in de box of in de kinderen, in bed zonodig hoofdje draaien, maar niks in de rug leggen. En met voeden wisselen van kant en eventueel de niet voorkeurskant tegen je aan leggen met voeden. Heeft hier goed geholpen
Bedankt voor de tips dames. Heb al een hydrofiel opgerold en aan haar rechterkant gelgd maar dit moet dus onder de schouder begrijp ik. Volgende week moet ik weer naar cb zal daar ook even overleggen. Anders fysio maar even laten kijken!
Onze dochter had het ook... Waarschijnlijk omdat ze de laatste weken een beetje krap had gelegen met haar hoofd. We hebben haar in het begin iedere keer weer omgelegd met haar hoofdje... Op een gegeven moment per toeval ontdekt dat ze graag op haar zij sliep en een zijligkussentje gekocht. Konden we gelijk haar voorkeurshouding aanpakken. Inmiddels ligt ze zonder kussentje en kijkt ze beide kanten op. We leggen dan haar knuffeltje langs haar en zo wisselen we van kant. En als ze wakker is misschien alvast een beetje op haar buik leggen? Dat hielp hier ook goed... Kussentje eronder zodat ze een beetje 'opgericht' lag... Succes!