Onze kraamzorg heeft vandaag ons dochtertje (6 dagen oud) op de buik in de box gelegd. Vlgs haar mag dit als er constant toezicht is. Op haar buikje heeft ze vandaag prima geslapen. Ben alleen bang dat als we dit doen de nachten slecht zullen gaan; ze moet dan op haar rug liggen. We leggen haar armen strak vast met een doek omdat ze zichzelf wakker slaat en tot nu toe maakt ze prima nachten. Kan ik dat verpesten als we haar overdag beneden op haar buik leggen?
Er moet natuurlijk helemaal niks. Zowel het op de buik leggen om te slapen als het op de rug leggen om te slapen zijn enkel adviesen. Je moet zelf kijken wat jullie en je kindje het fijnste vinden. Verpesten doe je een kindje echt niet hoor en al helemaal niet op deze leeftijd! Gewoon lekker doen wat fijn is voor jullie kindje.
Het is beter voor de ontwikkeling van je kindje om ook regelmatig op de buik te liggen. En als je het zo afbakend is het voor je kleintje echt wel duidelijk. 's nachts slapen is op de rug strak ingepakt en beneden in de box op de buik. Lekker zo laten slapen. Dat op de buik liggen ook goed voor ze is (onder toezicht!) blijkt wel uit het feit dat prematuren altijd op hun buik in de couveuse gelegd worden, zolang ze nog aan de monitoren zitten. Slaapt veel meer ontspannen voor die kleine hummeltjes. Als de monitor eraf gaat, of ze over mogen naar een bedje met dekentjes moeten ze wel op hun rug.
@Hanneke; het gaat me niet om verpesten. Ik wil doen wat voor haar prettig is. Ik ben alleen bang dat als we haar teveel op de buik leggen overdag dat ze dit savonds ook 'wil' en dat vind ik qua veiligheid geen optie.
Je kunt toch niet kiezen wat voor slaper je kind wordt, buik of rug, dat geven ze zelf wel aan. Qua veiligheid moet je natuurlijk zelf weten. Mijn zoon was gewoon een buikslaper en sliep dus vanaf 3 weken op zijn buik en ja zonder earosleepmatras. Hij was sterk genoeg om zich te redden. Sliep wel bij ons op de kamer.
Ik persoonlijk heb mijn dochtertje weleens op haar buikje gelegd in de box, maar dan echt onder toezicht, en niet te lang, en ze was een paar weken oud. En zeker niet in bedje alleen. Ik heb me laten vertellen door mijn kraamverzorgster dat het niet goed is, en dat het iets te maken had met de longetjes. Omdat alles nog zo kwetsbaar is, komt er druk op de longetjes, en dat kan dan de beademing weer aantasten. Ik weet ook niet of het waar is, maar als ik zelf op mijn buik lig merk ik wel verschil, dus dat zal met een baby ook zo zijn. Ik persoonlijk zou er nog even mee wachten, maar dat ben ik
Haha, mwah oeps, dat stukje had ik een beetje verkeerd gelezen . Nouja verder ben ik het eigenlijk dus eens met wat in het bericht boven mij staat van Tjessa ! Hier was de keuze tussen rug niet lekker slapen en buik heerlijk slapen als een roosje snel gemaakt bij onze oudste dochter ! Dus wat ik al zei, gewoon doen wat je kindje het fijnste vind, dat is wat ik absoluut zou doen. Dus wanneer zij het heerlijk vind om overdag op haar buikje te slapen (dan hebben ze overigens meteen bijna geen last van rond zwierende zichzelf wakker makende armpjes) zou ik dat absoluut gewoon doen .
Onze kleine meid sliep de eerste weken ook graag op haar buik. Dit deed ik ook alleen onder toezicht of bij mij op de buik (heel knus). Maar naar een week of 3/4 was dit afgelopen en nu wil ze alleen nog maar op haar rug slapen. Zou gewoon naar je kindje kijken en op je gevoel af gaan. Succes
Irem slaapt overdag op haar buik en snachts op haar zij. Op haar rug wil ze helemaal niet En veilig? Irem kan goed zelf haar hoofd draaien en we houden altijd een oogje in het zeil.
Hoi Femke, qua veiligheid ´s nachts zou je er voor kunnen kiezen om een aerosleep/matrasje aan te schaffen: daarmee kunnen ze gewoon doorademen als ze hun koppie in het matras duwen. Wij hebben er eentje voor Thirza gekocht destijds, omdat die ook liever op d´r buik wilde slapen... Tot die tijd legden wij haar op die leeftijd op haar zij trouwens: als je de armpjes goed neerlegt, kunnen ze niet doordraaien naar buikligging. Wij deden dat omdat ze veel spuugde en het daardoor voor Thirza bij tijden ronduit gevaarlijk was om op d´r ruggetje te liggen... Maar als er zo´n verschil in slapen zit, op de buik wel lekker en op de rug niet, dan zou ik lekker zo´n aerosleep aanschaffen!
Leuk verhaal van je kraamhulp, maar daar ligt het niet aan. Advies om op het ruggetje te leggen, heeft te maken met het feit dat ze hun koppie zo kunnen draaien dat ze met het neusje in de matras komen te liggen en dan dus stikken, omdat ze zo heel klein dan vaak nog niet voldoende in staat zijn om terug te draaien, of dat gewoonweg niet doen omdat dat besef er nog niet is, dat als je ademtekort hebt, je je neus-mond vrij moet maken.
Als een baby op zijn/haar buik ligt kan het juist makkelijker ademen, dus was die kraamhulp gezegd heeft klopt helemaal niet. Het gaat inderdaad om het met neus en mond recht op het matras gaan liggen. Over de aerosleep: wij hebben hem ook, omdat het de kans verlaagd, maar het is helaas ook geen wondermiddel, dus de kans is kleiner dat het mis gaat, maar helaas kan het nog steeds wel. Denk dus niet Oh ik heb een aerosleep, er kan 's nachts helemaal niets meer mis gaan.
mijn zoontje slaapt altijd op zn buik. al vanaf het begin zo'n beetje. ik ben er niet zo hyper over maar mijn man vond het maar niks aan het begin en ging snachts regelmatig ff kijken of hij nog wel adem haalt. kan prima hoor overdag op de buik en snachts rug. ze moeten toch wel steeds anders liggen anders krijg je een plat hoofdje aan 1 kant. afwisseling is dus goed hier dus een echte buikslaper!
Wat betreft het op de buik slapen, het is niet voor niets dat dit afgeraden wordt bij baby's! Overdag als je er bij bent kan het, maar 's nachts zou ik het niet doen. Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt dat een kindje op de buik sliep en aan wiegedood is gestorven, je vergeeft het jezelf als ouder nooit! Overigens hebben ook kindjes die op de zij slapen een verhoogde kans op wiegedood...
Als je kind niet slaapt op haar rug heb je bar weinig keuze...en wiegedood is een combinatie van factoren en heeft niet alleen te maken met houding
Wilde ik net zeggen.. Wanneer je dag en nacht een krijsend kind hebt dan is de keuze snel gemaakt, oververmoeidheid is ook weer niet goed ivm wiegendood Je moet maar net het ´geluk´ hebben dat je kindje op zijn of haar rug wilt slapen.