Na 6 maanden zit mijn verlof er toch echt op... Over 3 weken begin ik met een nieuwe baan (als docent in VO) voor 4 dagen in de week (ma-do). Ik werkte hiervoor fulltime en wilde na mijn verlof eigenlijk 3 dagen aan het werk. Tijdens mijn zwangerschap werd mijn contract niet verlengd en na lang zoeken heb ik nu gelukkig een baan gevonden. Alleen willen ze me voor minimaal 4 dagen in de week. Aangezien het werk tegenwoordig (ook in het onderwijs helaas) niet voor het oprapen ligt en het een hele leuke baan is, heb ik ja gezegd tegen 4 dagen. Maar ik heb het er toch wel moeilijk mee. De kleine gaat straks 3 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder. 1 dag kdv wordt een lange dag (van 07.30 tot 18.00 denk ik) en op de andere 2 dagen kan mijn vriend de kleine of later brengen (09.00) of vroeger ophalen (16.00). Maar ik ben op de dagen dat ik werk vroeg van huis en pas laat weer thuis, dus zal hem alleen even kort voor het slapen gaan zien ben ik bang. Het zal voor hem natuurlijk wel wennen zijn, maar voor mij ook, want ga hem natuurlijk een stuk minder zien Maar aan de andere kant heb ik ook wel zin om weer te gaan werken, want van de hele week thuiszitten word ik ook niet gelukkig. Zijn er hier meer moeders die 4 dagen werken? Is de regeling die ik gemaakt heb voor de kleine goed te doen denken jullie? Niet te vermoeiend om 3 dagen naar het kdv te gaan en 1 dag naar mijn moeder?
Ik werk ook vier dagen. Het eerste jaar is ze drie dagen op KDV geweest en was een dag thuis bij mn partner. Inmiddels zijn de beide kinderen fulltime thuis met papa en ik werk nog altijd 4 dagen. Het bevalt mij prima, ik weet dat ze in goede handen zijn.
sjonge, ik vind het toch best veel hoor eerlijk gezegd. Ik werk zelf ook op een school voor VO, maar het werk wat je thuis moet doen zal je nog best tegenvallen hoor. Dit zal natuurlijk afhankelijk zijn van je vak, maar 4 dagen betekent dus ook meer voor en na werk.....weet je wat nu het verschil met andere beroepen? Daar stap je bijv. om 17.00 in de auto, gaat naar huis en bent dan `vrij` nu geef jij de hele dag les (onderschat dit niet!), na schooltijd een vergadering/bespreking/kopieerwerk voor volgende dag/misschien nablijvers, komt thuis, dan moet je lessen voorbereiden voor de volgende dag en je nakijkwerk doen. Heel vaak moet je dan ook nog even naar collega`s (vakgroep, team, werkgroep enz.) mailen. Niet om je te ontmoedigen hoor, want in het VO werken is ook echt heel leuk om te doen.Ik zou zelf geen ander beroep willen, maar houdt wel even rekening met bovenstaande. Veel succes!
Mijn vraag had te maken met de opvang van mijn kind, niet met de zwaarte van het werk. Ik heb hiervoor in het mbo gewerkt als docent dus weet precies wat het werk inhoud. Maar ja, dit is echt mijn roeping en zou echt niets anders willen. Heb hiervoor hele andere banen gehad (o.a. beleidswerk op kantoor) en werd er doodongelukkig van. Dus dat het zwaar is weet ik maar al te goed, maar word er uiteindelijk wel gelukkig van.
Ik zie dat ik dit bericht in de verkeerde groep heb gezet. Heb deze opnieuw geplaatst in in de rubriek 'weer aan het werk'. Dan deze gesloten worden?
Moet over een week ook beginnen en de uk moet wegens omstandigheden ook naar de opvang. Heb het er erg moeilijk mee en word er depressief van. Mijn laatste kraammaand aleen maar tranen elke niet alleen aan de zwangerschap te wijten zijn. Wil zelf mijn zoontje verzorgen en zijn lachjes zien, zijn tranen drogen en luiers verschonen. De kleine wordt zo door iemand anders opgevoed en dat wil ik zelf doen want deze tijd krijg je nooit meer terug. Nog een week en ik ga er echt kapot aan.
Heb je 3 dagen kdv achter elkaar, of zit er een dag oma of thuis tussen? Dat maakt wel verschil denk ik. Mijn kinderen zijn na een dag kdv altijd best wel moe. Op het kdv zeggen ze ook dat 2 dagen achter elkaar vaak goed gaat, maar dat de 3e dag dan erin hakt. En als de dagen over de week verdeeld zijn dit beter gaat. Maar goed ligt ook aan je kindje natuurlijk. En je kan het alleen toetsen door het gewoon te doen en goed te kijken hoe je kindje reageert en jijzelf natuurlijk. Succes en veel plezier met het weer werken!
Ik weet niet of je kleintje 5 dagen pw naar de opvang gaat, dat is wel veel natuurlijk. Maar ik zie het helemaal niet dat iemand anders je kindje opvoed, dat doe jij. Het kdv vind ik meer als een aanvulling op mijn opvoeding en het zorgt ervoor dat ik mijn kindje een veilig thuis kan bieden (financieel). Ik hoop dat je het ook allemaal anders gaat zien, het is zo zonde als je de tijd die je hebt met je kindje ook nog eens gebruikt voor schuldgevoelens. Knuffel.
Zo zie ik het ook eigenlijk weer. Ik heb nu nog die mooie dagen samen met mijn knulletje en anders verknal ik het. Hij gaat strax naar de creche op de volgende manier. 2 middagen en 1 hele dag in de ochtend ben ik er en breng hem naar de creche en mijn mannetje haalt hem op, die heeft dan de avonden en ik werk dan. 1 dag samen met papa en 1 dag samen met mama en dan een dag samen in het weekend en 1 dag samen met papa wanneer ik werk. We hebben op het werk veel weten te regelen gelukkig en hebben een goede creche gevonden. Nu nog in de praktijk ervaren. (het is gewoon een raar idee dat er landen zijn waar je gewoon 1 tot 3 jaar verlofrecht hebt en hier niet)
Ik denk dat het geen kwaad kan. Heb zelf lang nagedacht over kinderen, omdat ik in mijn branche fulltime moer werken, of iets anders moet gaan doen. Ben onderzoeker en geef les aan een hbo. Ga voor een 4 keer 9 aanstelling, mijn partner ook. Kinderen kunnen dat wel aan hoor. Ik heb uitgebreid vergelijkend warenonderzoek gedaan en niet geconcludeerd dat kinderen die meer dan 3 dagen opvang hebben slechter opdrogen. Ze zijn soms moe, ze krijgen meer prikkels,maar dat is niet per se slecht. In tegendeel: hun ouders maken keuzes vaak weloverwogen, en zij hebben rolmodellen die inspirerend en ambitieus zijn. Mijn moeder zat vroeger thuis voor mij en mijn broer en zus, maar had niets omhanden. Van haar heb ik over het leven dan ook helemaal niks geleerd. Behalve dat werk, zeker als het een roeping is, heel gezonde afleiding is, voor vader, moeder, en kroost.