Af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer,heb een zoontje van 2 jaar en 3 maanden en een dochtertje van bijna 3 maanden. ik werk niet dus zou genoeg tijd moeten hebben voor huishouden etc. maar toch krijg ik het nooit helemaal naar mn zin. ben de hele ochtend eigenlijk bezig met badderen van de kids en mezelf,boterhammen smeren,flesjes geven,vuile was opruimen,bedden opmaken,afwassen,opruimen,even spelen,dan boodschappen doen,stofzuigen,boterhammetjes smeren,flesjes geven etc. het houdt maar niet op. ik neem me meerdere malen per week voor om meer `s avonds te doen maar dan wil ik liever even iets voor mezelf doen. bijv. tv kijken,lezen of wat dan ook. ik vraag me dikwijls af hoe vrouwen dat vroeger deden,toen er nog geen wasmachines waren en ze minimaal 6 kinderen hadden eigenlijk ben ik heel erg nieuwschierig hoe jullie moeders dat nou toch allemaal voor elkaar krijgen,vooral de thuisblijfmoeders,hoelaat staan jullie op,en wat is jullie dagindeling?
Ik zie hier anders toch heel wat huishoudelijke klussen tussen staan hoor... die doe je dus wel Maar jij bedoelt misschien de badkamer schrobben of de keukenkastjes uitsoppen...dat soort dingen? Ja, ik kan me voorstellen dat daar nu weinig tijd voor overblijft. Maar ik mag eigenlijk niet meepraten in dit topic, want ik heb maar 1 kind en ik werk 2 dagen per week
ik vraag me deze dingen ook af...ik ben tot deze week thuis gebleven en moet volgende week weer gaan werken...dus ik lees even mee..
Als ik het zo lees doe je inderdaad al heeeel veel! Veel meer dan ik op een dag doe!! En ook ik mag hier eigenlijk niet meepraten, want ik heb nog maar 1 kind en ik werk gemiddeld 3 dagen per week. Denk af en toe ook aan hoe het 'vroeger' was. Tsjonge zeg, ben toch wel heeeel blij dat ik nu leef en niet 60 jaar geleden! Ik doe eigenlijk ook veel te weinig (naar mijn zin), maar dat komt meer door wat gebrek aan discipline. Denk ook dat je best even wat rust hebt verdient 's avonds hoor. Je moet tenslotte ook even aan jezelf denken. Maar als je nog een tip wilt, plan niet teveel grote dingen op 1 dag. Probeer het overzichtelijk te houden. Met 2 kleintjes kun je nu eenmaal niet 2 uur achter elkaar poetsen in huis. Ik wilde bijv. altijd het hele huis in 1 keer helemaal goed schoonmaken. Dus alle meubels van de muren en ook daar eens achter stofzuigen. Nu doe ik het kamer voor kamer. Dus iedere dag een klein deel. Zo blijft het ook leuk, en ben je niet een hele poos kwijt. Heb ook wel eens de tip gelezen om iedere dag 10 minuutjes op te ruimen. Gewoon de kookwekker zetten. En eventjes bezig. Ben je snel klaar, maar schijnt echt te werken. Misschien moet ik dat ook maar weer eens gaan doen!
Dat is een goeie vraag. Ik ben benieuwd of iemand hier echt een antwoord op heeft want ook wij komen altijd tijd tekort (en dat met maar 1 kind van 15 maanden). Ik denk dat iedereen daar wel problemen heeft hoor. Als ik echt dingen moet doen als badkamer schoonmaken ofzo dan doe ik dat in het weekend als we met z'n 2-en thuis zijn. (1 let op de kleine, ander gaat schoonmaken)
hier een thuisblijfmoeder, dochter van 1.5 en een onderweg. herken je probleem echt niet, ik verveel me juist vaak kapot! sta rond 8.30 op, geef dochter eten, nieuws kijken douchen, dochter in bad, aankleden, is het ±10.30. (allemaal lekker op gemak dus) uurtje zp, ondertussen met dochter spelen (die kan wel heel goed alleen spelen, dat scheelt. boodschappen doen, rond uur of half 1 gaat dochter naar bed voor middagdutje, dan zet ik ondertussen de wasmachine en vaatwasser aan, swifferen en rest n beetje opruimen. dochter word rond 2 uur weer wakker, rest van de dag spelen samen, zp en dr phil na dr phil koken, eten dochter naar bed en relaxen. op vrijdag meestal grote dingen, zoals bedden, strijk ed. dit gaat dan ten koste van dr phil en zp. wc/badkamer en keuken iedere dag beetje bijhouden, is allemaal zo gedaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een schema voor mezelf heb gemaakt met welke dingen wanneer het beste kan doen haha.
nou mijn zoontje slaapt niet smiddags hoor,en die kan moeilijk alleen spelen,en dan zet ik hem weleens in zijn kamer met de deur open en een hoop speelgoed maar dan gooit hij "perongeluk"zijn auto naar beneden,mn dochtertje wakker,en zo gaat dat door. ik denk ook dat ik teveel wil doen,maar in 1 uur red ik het niet. en `s avonds ben ik te moe om nog veel te doen. ik kan dan ook niet wachten tot mn oudste naar de psz gaat!!
ik verbaas me erover dat je je niet verveelt! ik werk 2 dagen in de week en daarnaast nog 2 avonden en als ik thuis ben verveel ik me al snel, misschien ben ik dan ook niet zo'n poetser, maar zorg er wel voor dat alles netjes blijft. ik heb 2 kinderen van 6 en 7 en een tweeling van 8 maanden, maar ondanks dat hou ik genoeg tijd over, teveel eigenlijk nog
@2lingmam: jemig...hoe doe jij dat toch? petje af hoor!!! ja ik weet het ook niet,heb gewoon genoeg te doen hier... maar een tweeling en nog 2 kinderen,respect!! misschien pak ik het dan niet slim aan. nou ik schaam me een beetje....
Deels wel herkenbaar hoor, ik werk dan wel parttime maar als ik vrij ben vliegen de dagen soms om en dan heb ik naar mijn idee nog niet alles kunnen doen... Nu doe ik soms als onze dochter slaapt, een grote klus, dus de badkamer of keuken ´grote´ beurt. Nu onze dochter wat ouder is merk ik dat het makkelijker wordt, als ik bijv. in de keuken bezig ben, zet ik haar in de kinderstoel erbij met wat speelgoed of iets uit de keuken waar ze mee kan spelen. En als ik iets wil doen en er maar niet aan toe kom, als ze een beetje veeleisend is haha, dan wacht ik tot mijn man thuis is en doe ik het als haar vader met d´r speelt! Enne s´avonds doe ik soms strijken maar vaak doe ik niet veel meer haha! Succes!!
Ik 'mag' hier eigenlijk ook niet meepraten.. . Maar ik heb misschien wel een aantal tips; Verdeel grote klussen in meerdere kleine klusjes. Was bv elke week 1 raam, of doe elke week 1 keukenkastje uit. En houdt verder alle dagelijkse dingen gewoon bij. En als ik toch een grotere klus hebt, waar ik niet aan toe kom, dan stuur ik man en dochterlief op pad, en dan mogen ze niet voor een bepaalde tijd thuis komen.. Ik kan me voorstellen dat het zwaar is, zeker als je oudste niet meer slaapt en zichzelf moeilijk kan vermaken..!!
Hahaha, dat heb ik dus ook, ik weet vaak van gewoon niet wat ik met al die tijd in een dag moet! Mischa speelt op zich goed alleen (als hij alleen met papa is...), maar als ik alleen met hem ben wil hij de hele tijd mijn aandacht. Als ik de vaatwasser uitruim of met de was (vuile of schone maakt niet uit) bezig ben vindt hij het leuk om "mee te helpen" (lees: de pannen uit de vaatwasser en de kast trekken en de schone was over de keukenvloer verspreiden) en die klusjes doe ik dus expres als hij wakker is. Als ik daarmee klaar ben ga ik maar op de bank zitten en dan staat Mischa meteen aan mijn been te jengelen om aandacht... Ik ben dus liever bezig. Aandacht geven vind ik natuurlijk helemaal niet erg, maar hij wil eigenlijk dat ik de heeele dag met hem op de grond speel, met hem door het huis stap en hem ronddraag en ik ben zwanger en kan niet de hele dag ruim 10 kg rondsjouwen en ben gewoon best snel moe. De grote klussen doe ik inderdaad ook 's avonds of in het weekend, als papa thuis is, zodat ik mijn handen vrij heb. Al moet ik zeggen dat toen ik een keer uit nood de badkamer schoon moest maken met Mischa over de vloer, hij dat ook erg interessant en leuk vond en dat het prima ging! Maar ja, jij hebt er twee waarvan een heel kleintje, en dat lijkt me toch wel even iets anders. Ik was met Mischa ook altijd druk in de weer toen hij nog fruithapjes kreeg en meerdere flessen op een dag. Hij eet nu zelf zijn boterham en ik hoef die alleen nog te smeren en zijn luiers te verschonen (bij wijze van).
Ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe andere thuisblijfmamma's dat doen, kom niet een beetje tijd tekort maar mis elke week gewoon een paar dagen zo snel vliegt de tijd! Zou niet weten hoe het moet als ik zou werken... Ik heb een dochter van 2 en een zoontje van 6 maanden. Heb voor iedere dag een schema(tje) gemaakt met dingetjes die ik wil doen en probeer me daar zoveel mogelijk aan te houden. Op zich werkt dat wel maar denk dat het beter gaat als Tyas straks was ouder is dat hij ook echt kan spelen. Hij vraagt nu nog zoveel aandacht flesje hier, fruithapje daar... Ben benieuwd naar meer verhalen!
Ik mag denk ik half meepraten Ik heb wel 2 kids maar werk ook 2 dagen in de week. Ik kom ook altijd tijd te kort en merk ook duidelijk het verschil met toen ik alleen Rick nog had. Rick is nu 2,5 jaar en Thijs is 7 maanden. Ik heb wel gemerkt dat het iets makkelijker is nu Thijs wat ouder is, omdat hij zichzelf beter kan vermaken. Maar er zijn altijd punten die ik anders wil.. Douchen 's ochtends duurt me te lang, maar weer niet hoe ik het sneller zou moeten doen. 's avonds met mn man samen de kids douchen is geen optie want dat wordt te laat. Ik wil ook makkelijker naar buiten kunnen, maar dan moet ik ze in hun slaapjes storen, ze slapen nu vaak niet tegelijk: Thijs van 10.00-12.00/12.30 en dan is het etenstijd, daarna gaat Rick naar bed, die slaapt tot een uur of 15.30, ondertussen ligt Thijs er ook weer in en slaapt tot 16.00/16.30 uur, soms wat eerder. Dus ik kan hoogstens eind van de middag nog even weg. Ik doe nu alleen wat in huis als ze tegelijk slapen en ik nog puf heb. In de woonkamer/keuken ruim ik wel tussendoor op. Een schema voor jezelf lijkt me wel handig, om het zo te kunnen verdelen. Ik vind het in elk geval knap als er mensen zijn met een baby en peuter die zich vervelen...
Ik heb een tweeling van 16 maanden en op dit moment ben ik werkeloos. Af en toe heb ik ook echt tijd over op een dag en verveel ik me wel eens. Ik sta rond 9 uur op, geef de jongens hun ontbijt. En zet ze even voor de teletubbie's zodat ik snel kan stofzuigen en dweilen en afsoppen ( doe ik iedere dag inverband onze hond en kat die flink verharen). Tussendoor eten we een lekker fruithapje, en rond half 1 gaan we een boterham eten en dan gaan de heren op bed tot ong. kwart over 3. In de tijd die ze slapen doe ik de was etc. Ook de grotere dingen zoals de douche enzo doe ik in de tijd dat hun slapen. Als ze wakker zijn gaan we boodschappen doen en als we terug komen gaan hun spelen op de grond en tegen 5 uur begin ik met koken. Ze gaan sávonds in bad ( om de 1 a 2 dagen). En sávonds zit ik heerlijk languit op de bank haha. Moet ook zeggen dat mijn man 5-ploegen werkt dus soms best wel veel thuis is overdag. Hij helpt dan uiteraard ook mee met het huishouden etc.
hier een thuisblijf mama en een papa dat scheeld wel maar hier om 7.15 eruit youame klaarmaken voor school 3x in de week 8.15 wordtze ophaald door de taxi 8.30 dice wakker naar beneden schone luier kleren aan 9.00 broodje eten en drinken 9.30 spelen ik opruimen stofzuigen helpt hij mee op zijn manier haha hij gaat er boven op zitten als ik ga afwassen geef ik hem een doekje gaat hij de kastjes schoonmaken of ik geef hem een lege cola fles broodje eten samen daarna gaat hij naar bed maak ik de wc schoon dat gaat niet als hij erbij is hij gooit er alles in mijn vriend doet de boodschappen en tegen 3 uur komt youame thuis en haal ik 2x in de week mijn neefje en nichtje van school die zijn dan tot 5 uur bij mij breng ik ze naar huis mijn vriend kook dan en om 7.00 gaat dice naar bed en om 7.30 youame naar bed en dan heb ik rust sorry beetje uitgebreid maar zo ziet mijn dag er uit ohja en als ik ga douchen neem ik dice vaak mee
Tja als ik alles strikt en piccobello in orde zou willen houden dan zou ik me de hele dag het schompes rennen dus probeer ook een beetje makkelijk te zijn voor mezelf. Dus de ene dag gebeurd er heel veel en de andere dag heel weinig. En dat werkt prima zo. Geen stress hier. Opruimen wel elke dag, word gek van al die ronslingerende bende. En natuurlijk wel gewoon vaatwasser in/uit en kayn verzorgen natuurlijk. Honden/katten eten geven en een lapje over het aanrecht maar daar kan het dus zo soms ook bij blijven hoor
Hier 2 meiden van 2,5 en 8 maanden. Ik verveel me ook wel eens, of zit regelmatig te bedenken wat we nu weer eens kunnen gaan doen . Om 7.00 begint de dag. Fles voor de jongste, verschonen. Na half uur komt de oudste, eten geven, aankleden. De was doe ik erin voordat ik de oudste uit bed haal. Dan stofzuigen en boodschappen doen met z'n allen. Terug, fruithap voor de kleine en wat eten voor de oudste. Rond 11.30 lunchen en de oudste naar bed. Dan doe ik even de was ophangen, vaatwasser, opruimen enz. Rond 14.00 komt de oudste eruit en dan is het voor mij meestal zoeken wat te doen. Als het mooi weer is lekker naar buiten. maar met dit weer..... Vaak doe ik de schoonmaak klusjes samen met de oudste. Die vindt het erg leuk om te helpen, ramen lappen, stof afnemen, wc schrobben enz. Maar dingen die niet dagelijks hoeven doe ik meestal als mijn man thuis is in het weekend. Als de kids slapen doe ik niks, ja iets voor mezelf anders kom ik daar ook nooit aan toe. Maar ik ben ook niet een grote poetser. Ramen lappen gebeurt misschien 4 keer per jaar en bedden verschonen ook niet elke week. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt en hoe netjes je bent of hoeveel je van jezelf eist. Je kan het jezelf zo moeilijk of zo makkelijk maken als je zelf maar wilt.