spoed - verstopping/opstipatie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Haags Zonnetje, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haags Zonnetje

Haags Zonnetje Actief lid

26 jun 2008
    173
    0
    16
    Hoi meiden,
    Mijn zoon van bijna 3 kan sinds een paar weken slecht poepen, hij perst dan heel veel maar het komt er niet uit zeg maar. De afgelopen weken waren het steeds kleine beetjes, dus bijvoorbeeld 10 luiers op een dag met een hele kleine hoeveelheid, wel zacht. Wanneer er écht iets uit komt dan is het echt een harde drol. Maar de afgelopen dagen lukt dat zelfs niet meer en komt er echt niets meer uit. Heb de huisarts gebeld en zij zegt dat hij echt veel moet drinken, en dat is het probleem, hij drinkt weinig. En verder gebruik ik een laxeerdrankje, 2 keer per dag maar ook zonder succes.
    Wie heeft er nog meer tips.
    Alvast super bedankt.
    Haags Zonnetje

2. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    de dunne ontlast kan overloopdiaree zijn die langs de obstipatie vandaan komt. (heb er zelf last van, bij mij door KMA).

Laxerend voedsel en drankjes aanbieden als roosvicee laxo, druiven, rozijnen, ontbijtkoek met boter, appel, appel(dik)sap, volkorenbrood en zorgen dat hij genoeg vetten binnenkrijgt. dus volle melk volle yogurt een beetje extra boter...

3. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    het is niet dun hoor wat er voorheen wel uit kwam, het was gewoon zacht/normaal bedoelde ik.
    Hij is normaal gesproken een erg gezonde eter, inderdaad veel vezels en groenten en fruit en ontbijtkoek vindt hij ook heerlijk. Normaal eet hij zo drie mandarijnen op, of een hele rauwe paprika bijvoorbeeld.
    Maar de laatste twee weken wil hij bijna niet eten, misschien omdat zijn darmen te vol zijn?

4. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    kan, kun je wat druk uitoefenen op zijn darmen, als dat gevoelig is zit het wel goed verstopt. je kunt ook het buikje even masseren.

5. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    dat heb ik vandaag ook een paar keer gedaan, hij schijnt dat gelukkig wel fijn te vinden ;)

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik weet niet vanaf welke leeftijd het mag maar misschien is lijnzaad een optie.

7. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    zou ik gewoon lekker mee doorgaan en als het niet overgaat toch nog ff naar de arts. je kunt ook van het fruit een smoothie of een fruithap maken en daar extra vocht aan toevoegen....

8. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ik zou morgen de ha nog even bellen en vragen om Microlax Klisma ... Het klinkt al een verstopping en dat de dunne ontlasting langs de verstopping gaat ...

En geen ontbijt koek geven dat stopt namelijk ...

Ik weet hoe vervelend het is onze dochter heeft heel vele medicijnen voor haar ontlasting en 20 dec. moeten we er voor naar de KA ... Succes !!

9. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    misschien is smoothie inderdaad wel een goed idee.
    het probleem is ook dat hij normaal (tot 1 week geleden) echt alles wel wil eten, maar nu wil hij ook geen ontbijtkoek of ik had activa met pruimen gekocht, en dat wil hij dan ook niet. Kan het er moeilijk in proppen. Denk inderdaad dat ik het weekend nog aankijken en daarna toch aandring op een afspraak. Ik heb haar nu alleen telefonisch gesproken en ze zei vooral drinken, drinken en nog eens drinken en daarnaast roosvicee laxo en dat laxeerdrankje.
    Vandaag heel erg moeten pushen met drinken en belonen voor iedere slok die hij neemt en toch nog niet verder dan ongeveer 700ml gekomen.

10. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    volgens mijn arts wel ontbijtkoek maar dan wel met boter... zonder boter kan het twee werkingen hebben net als banaan, of stoppen of laxeren. als het bij bij drama is gebruik ik daarnaast ook forlax poeders. En Ik moet dus geen koemelk gebruiken dan heb ik drama....

11. Roos11

Roos11 Lid

29 dec 2010
    48
    0
    0
    Huismoeder
    Drenthe
    Mijn dochtertje had als kleine baby al veel last van verstopping, wat toen ontzettend goed hielp is een theelepel maiskiemolie!
    Na een tijd klachtvrij te zijn geweest, heeft ze na een nierbekken ontsteking de zelfde klachten als jij omschrijft.
    Ben toen begonnen met roosvicee laxo, in combinatie met ipv jus over de aardappels en flinke scheut maiskiemolie.
    Dit hielp het weer behoorlijk op gang, helaas heb ik het er niet helemaal mee kunnen redden en heeft ze forlax van de kinderarts voorgeschreven gekregen.
    Hier doet ze het ontzettend goed op!
    Hoop dat je zoontje snel zijn ontlasting weer makkelijk kwijt kan!!!

12. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Hier zegt de ha juist geen ontbijt koek ... Raar he tis net het cb elke keer een ander verhaal ;) ...

Onze dochter heeft movicol en Bisacodyl en als ze 4 dagen niet heeft gepoept moet ze weer een klysma :( altijd zo verschrikkelijk om te zien ..

13. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    ik had vorige week ook een scheutje olijfolie door de kwark gegaan maar daar merkte ik ook niets van. Waar kun je maiskiemolie kopen?

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    koffie?of thee?

15. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    denk niet dat ik bij mijn zoon met een kopje koffie aan moet komen ;)

16. Roos11

Roos11 Lid

29 dec 2010
    48
    0
    0
    Huismoeder
    Drenthe
    Zelf heb ik de maiskiemolie bij de super de boer gekocht.
    Voordeel van maiskiemolie is dat ze daar geen darmkrampen van krijgen en van olijfolie wel, heb ik mij laten vertellen door de kinderarts.
    Hoop zo dat het helpt!!!

17. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    Nog steeds weinig vooruitgang. Olie, laxeerdrank en twee klysma's verder. Harde drol zit er nog steeds maar er komt wel wat uit maar dat is dan diarree, dat is toch die diarree die achter de drol zit toch?
    wat kan ik nu doen?

18. Haags Zonnetje

26 jun 2008
    173
    0
    16
    Oja, hij begint wel iets beter te eten, vandaag oa druiven, mandarrijn en appel gehad.

19. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Microlax kan je zelf zo halen zonder recept.
    Tis altijd het proberen waard.
    Als je bijna zeker weet dat er nog meer in de darmpjes moet zitten.

Heeft ze buikpijn? of krampen? Klinkt de buik hol of vol als je je hand er op legt en tikt ter hoogte van de darmen?

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat je even een buikfoto moet laten maken. Dan kunnen ze zien of de darmen vol zitten.

Hier ook een kindje dat moeilijk kan poepen. Hij krijgt meer dan voldoende vocht, vet, vezels en beweging, maar toch lukt het niet. Om de 3 dagen een zetpil om te poepen en dat is een drama...

Laxeermiddelen als lactulose, movicolon of forlax houden de ontlasting zacht. Lijnzaadolie of gebroken lijnzaadjes zijn ook goed en probiotica ook.

Maar soms helpt niks.

Ik zou wel een afspraak maken met de huisarts maandag. Nooit zelf gaan dokteren met Microlax of Bisocadyl, je moet namelijk wel zeker weten of het gaat om functionele obstipatie en dat er een harde drol vastzit of niet en dat kan jij zelf niet beoordelen.

Deel Deze Pagina