heey meiden, mijn zoon van 20 maanden geeft aan dat ie moet poepen en plassen vanochtend liep die al roepend(poepen) naar de wc toe dat ie moest poepen ik dacht daag je wil alleen maar op die wc zitten en dan doe je niks maar 10 minuten later had meneer dus echt in zijn luier gepoept dus ik breng hem 2 uur later naar zijn bed en zegt ie mama plassuh dus ik reageer er eigenlijk niet op omdat hij idd vaak alleen op de wc wil zitten omdat ie het intressant vind maar eenmaal boven zijn luier af gedaan te hebben en vroeg ik dus aan meneer of die nog moest plassen zegt ie jaaa dus ik ga het potje halen kom terug heeft meneer al op de grond geplast wat is wijheid denken jullie al voorzichtig met zindelijkheid beginnen of niet?? het hoeft voor mij echt nog niet maar als hij het wil gaan we het gewoon doen
Kijk hij geeft heel duidelijk aan dat ie moet.. nu al twee keer buiten de pot geschoten.... Laat hem lekker oefenen... Straks is ie twee en uit de luiers, zou dat heel erg zijn?
Mijn dochter snapt plassen nog niet maar poepen roept ze ook al lang. Alleen huilt ze keihard als ik haar op de pot/wc zet, ze wil haar pamper niet uit. Dat vind ze denk ik een kaal gevoel. Ook met alleen een onderbroekje vind ze niks. Ze is ook heel gevoelig dus ik zet niet door maar vind het wel lastig zo..
gekko nee hoor zou het stiekum niet erg vinden hahaha heb besloten er maar gebruik van te gaan maken bij me dochter ging het eigenlijk allemaal zelf maar als ik me zo bedenk die was met 2.5 ook sowiesoo overdag helemaal zindelijk en snachts toen bijna en nu helemaal gonnie mijn dochter is ook gevoelig wat hier heeft geholpen is het boekje van bambino op het potje toen wou ze wel en sindsdien ging ze elke x omdat ze het leuk begon te vinden en zag dat mama zo trots op der was
Zoonlief was er wat later mee (3+), maar dochter begon ook met een maand of 20 over wc, poepen en plassen. En ze poept nu al zeker een week iedere avond braaf op de wc ipv in haar luier. Plassen is ze meestal te laat mee, dan is haar luier warm en nat als we naar de wc gaan omdat ze het zei. Ik denk dat het aan jezelf is, hoe je ermee om wilt gaan. Óf er echt voor gaan (overdag geen luier meer om, en de eerste tijd veel dweilen en wassen), óf het een beetje op z'n beloop laten. Ik kies nu nog voor het laatste; als ze zegt dat ze naar de wc wil dan gaan we, en ze krijgt er ook een beloning voor als ze iets gedaan heeft (is niet mijn voorkeur bij zo'n kleintje, maar dit heeft ze gezien bij haar broer). Maar ze draagt nog altijd gewoon een luier. Als ze 2 is, en ze geeft het nog steeds aan, dan laten we de luier af. Maar dat is vooral uit praktisch oogpunt: op die leeftijd gaat ze op het kdv naar de peutergroep toe. Bij de baby's/dreumesen waar ze nu zit, doen ze niets met zindelijkheid (ze hebben ook geen wc'tje of potje op die groep), en zal ze dus overdag een luier om krijgen op het kdv. Dat vind ik te verwarrend voor haar.
bri ik vind het lastig ik zie hem aan de ene kant nog echt als mijn kleine mannetje ! en het gaaat allemaal zo hard maar aan de andere kant hij geeft het zo duidelijk aan na we gaan maar eerst is even kijken wat er gebeurt als ik er op reageer als die het aangeeft
lovely mom, ik heb 'lieselotje op het potje' die kent ze inmiddels uit dr hoofd Die lezen we dan wel, Beter gezegd papa want dan wil ze soms wel.. ze zegt steeds het laatste stuk van de zin, heel grappig. Ze zitten echt met zn tweeen te steunen en kreunen hihi zó lief! Bri, ja precies, maar ik wil nog niet doorzetten omdat ze zo bang is. Dan is ze er och nog niet aan toe denk ik? ze heeft ook veel pijn gehad omdat het niet goed lukte, darom heb ik de pot een tijdlang uit zicht gezet. Nu gaat dat beter dus wie weet..
je kunt toch elk keer wanneer hij t aan geeft gewoon op po zetten. of op wc met verkleiner. maar luier af doen en kijken wat er gaat gebeuren moet je doen wanneer je steeds langere periodes hebt met droge luier.
Ik zou er gewoon in meegaan, waarom niet. Elk kindje volgt zijn of haar eigen ontwikkeling en blijkbaar is jouw kleintje eraan toe om op de wc te gaan. Super!
Ik wil je topic niet 'overnemen', maar ik vraag me af wanneer jullie aan zindelijkheidstraining beginnen? Ons zoontje geeft namelijk nog helemaal niks aan qua poepen en plassen. Is het dan verstandig om hem op het potje te zetten, of zal ik wachten tot ie er zelf aan toe is?
Gewoon lekker gaan oefenen. Kan best hoor! Oudste was met24 mnd helemaal zindelijk en de jongste is nu 18 maanden en geeft sinds een paar dagen aan of ze moet plassen of poepen en doet t dan ook vaak op t potje
jusi, je kunt je kind er sowieso wel kennis mee laten maken. WC-verkleiner erop, en vragen of hij er eens op wil zitten. Desnoods met kleren aan, de eerste keer. Maar beginnen met trainen heeft pas zin als ze er echt aan toe zijn. Dat begon hier met zeggen dat ze gepoept hadden (of aan het poepen waren). En later gingen ze het zeggen als ze moesten. Zoon was de 3 al gepasseerd toen we er echt mee begonnen. Dochter wordt pas 2 in maart, en zij start nu al een beetje. Ze zijn allemaal zó anders...
Hier toevallig twee kinderen die hetzelfde waren Beiden begonnen met 22 maanden door te krijgen dat ze moesten plassen of poepen, en bij beiden hebben we met 24 maanden doorgezet. Hier twee die met twee jaar overdag zindelijk waren. Ik heb sterk het vermoeden dat rond deze leeftijd de eerste signalen afgegeven worden. Bri: Lijkt me een heel goed argument, dat het verwarrend is voor Betti wanneer zij op het kdv gewoon een luier omheeft. Persoonlijk zou ik doorpakken wanneer alle voorwaarden gunstig zijn. De aanwezigheid van een potje op de peutergroep lijkt me daar één van. Wat ontzettend goed dat ze iedere dag op de wc poept!
nikita, 't is inderdaad wel goed van d'r. Gisteren voor het slapen wilde ze ook nog even op de wc. Met veel moeite heeft ze er een minidrolletje uitgekregen, toen was ze klaar. Vanmorgen haalde ik haar uit bed. Eerste wat ze zei was: poepen! Dus ik zette haar op de wc, zij ging drukken en ja hoor, weer gelukt. Ze houdt het dus ook echt op, volgens mij. Ze poept echt nooit in bed of in de auto. Vind het eigenlijk wel jammer dat het op het kdv niet mogelijk is om haar te laten oefenen, maar goed, nog een paar maandjes en dan gaat ze naar de peutergroep. 't Zal dan hopelijk gauw lukken!
Mijn dochter is ook rond 20 maanden begonnen met roepen dat ze moet poepen en plassen. Ik ga mee in wat zij aangeeft, ik zet haar dus op de wc als ze dat wil maar ook op het potje als ze dat wil. ik dring het niet op. Ze gaf het aan en even later na het op de wc/potje zitten plaste ze of poepte ze in de luier of ze had het van te voren al gedaan. Ze heeft nu (23 maanden) 2x op het potje geplast, dit moedig ik aan en heb haar natuurlijk de hemel in geprezen maar ik ben zeker niet teleurgesteld als het niet lukt. Ze krijgt over een maand een broertje en we zijn aan het verbouwen dus ik dank dat het sowiezo niet de tijd is voor haar maar ik ga gewoon mee in wat zij aangeeft. We zien het wel.