Hoi hoi, Even een vraagje over een vriendin van mij die bijna gaat bevallen en heel graag BV wilt geven. Zoals de titel al zegt heeft ze hele kleine borsten. Ik heb ook kleine borsten, maar nog wel echt borsten zeg maar. Zij heeft van die (klinkt een beetje lullig zo bedoel ik het niet) uitstekende tepels. Beetje punt tietjes of zo. Alsof ze zijn begonnen met groeien in de pubertijd, maar ergens zijn opgehouden. Ze heeft wel mooie grote tepels (niet tepelhof, echt tepels) dus baby zou goed aan kunnen happen. Nou weet ik dat ook vrouwen met hele kleine borsten bv kunnen geven, maar bij haar denk ik echt; waar gaat de melk vandaan komen? Daar komt bij dat een vrouwenarts heeft vastgesteld voordat ze zwanger werd dat ze een licht tekort aan oestrogeen heeft, waardoor ze moeilijkheden zou kunnen ondervinden om zwanger te worden (gelukkig gelukt na ronde 4). Nu vraag ik me af of dat ook invloed zou kunnen hebben op de melkproductie na de bevalling? Volgens mij maakt ze zich er zelf helemaal geen zorgen over en hopelijk hoeft dat ook niet, maar het spookt een beetje in mijn hoofd rond. Wát als ze straks niet genoeg melk heeft/aanmaakt... Ze zou het echt heeeel erg vinden als ze geen bv zou kunnen geven. Slaat mijn gepieker nergens op? Of heeft iemand weleens gehoord van productie moeilijkheden door hele kleine borsten?
nee, volgens mij maakt dat niets uit. een vriendin van mij heeft dat ook en gewoon bv gegeven. tekort aan oestrogeen weet ik niet maar als ze gewoon zwanger is geraakt zal ze ook wel bv kunnen geven.
Zolang de melkkanaaltjes goed zijn aangelegd kan zij net als iedere andere vrouw gewoon borstvoeding geven. Bij een tekort aan oestrogeen kan het echter misschien zo zijn dat er in aanleg iets mis is gegaan daar? Moet vast wel achter te komen zijn...... Maar mijn eerste ingeving is dat het A) gewoon moet kunnen! en B) dat je er vanzelf achterkomt als je er gewoon vol voor gaat!
Volgens mij maakt de grootte van je borsten niet echt uit of je bv kan gaan geven, maar het oestrogeen misschien wel, dat weet ik niet zeker. Je komt er idd pas achter als je het ook daadwerkelijk probeert, net als iedere vrouw die bv geeft, zal ze misschien wel tegen problemen / moeilijkheden oplopen, maar als ze echt wil en kan doorzetten zou het moeten lukken toch? Vragen om goede begeleiding (kraamverzorging / ziekenhuis / lactatiekundige) kan nooit kwaad.