Geboorteplan ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door Do1981, 23 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    ik wil binnenkort gaan beginnen met mijn Geboorteplan. Heb van het ziekenhuis al wel een foldertje met tips gekregen, maar weet zeker dat daar jullie veel betere tips hebben :thumup:

Wat zijn vragen waar ik volgens jullie over na moet denken voor het Geboorteplan?
    Wat zijn goede tips om op te nemen in het plan?
    En alle andere 'gouden tips' van harte welkom!

Het gaat om een bevalling onder begeleiding van gynaecoloog/ziekenhuis.

2. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Goed om in de gaten te houden is dat je veel minder wordt begeleid/gecoacht tijdens bevalling dan bij je eigen verloskundige. Je staat er dus veel meer alleen voor en belangrijk dat ook je man je wensen goed weet om door te geven. Spreek bijv. af dat ze op jouw verzoek altijd je ontsluiting checken of doen zodra je man dat zegt. Ze werken wat meer op 'uur&tijd'.

Als je aan CTG moet, vraag of ze een draadloze hebben zodat je je bewegingsvrijheid houdt. Als aan infuus + CTG vraag dat beide apparaten aan zelfde kant worden aangesloten (ik zat bijv. ingesnoerd, niet prettig).

Zorg dat je goed doorspreekt welke pijnstilling mogelijk is (niet alleen ruggenprik). Als je toch in zkh bevalt is fijn om snel bijv injectie te krijgen of pompje als het niet meer gaat.

Als ze vliezen doorprikken, niet meteen infuus aanzetten. Protocol is kijken of je eigen lichaam aan de slag gaat (waren ze bij mij ook even vergeten, weeenstorm tot gevolg).

Do1981 vindt dit leuk.
  3. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    @pippa26 super goede tips, dank je!

4. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Nog een tip trouwens (wel voor het geval dat), je weet nu nog niet hoe je je weeen gaat opvangen maar mocht je willen staan (of lopen, maar dat kon ik niet ivm insnoeren), zorg dan dat de verpleegkundige of je man iets zoekt waar je aan kunt hangen of tegenaan kunt staan. Ik had rugweeen en was toch fijn dat ze toevallig een hoge stalen prullenbak hadden binnengereden anders zou ik echt niet weten waar ik aan kon hangen

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Eerlijk gezegd zou ik zo min mogelijk over de bevalling zelf erin zetten. Zaken zoals pijnstilling ja/nee etc etc is meestal toch iets wat op dat moment boven komt en ik heb het idee dat een bevalling alleen maar tegen kan vallen als je een plan in je hoofd hebt. Wat wellicht nog wel punten zijn die je kan meenemen is bv/fv en dat je binnen uur wilt aanleggen mits je niet weg moet ivm complicaties, als je weg moet, wie blijft er bij de baby, wie knipt de navelstreng door.

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Bij onze artikelen staat een stuk over het maken van een geboorteplan.

Deel Deze Pagina